Bukefalos 28 år!

PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Re: tåriktning

*S*..Hördudu jag räknar mig nog till dom som du kallar vi också*S*. Visst har jag sett travare i proffsstall skodda med tåriktning som jag säger...fast..*S*..det var väl på 70-talet. Men men har man som jag utrustning i stallet som man fått av Ragnar Thorngren så är man kanske lite mer antik än du :D
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Det tog mitt sto litet mer än en skoperiod att "få till det" med PG-beslaget. Och hon går mer än 8 veckor mellan skoningarna. Under den tiden så gick hon i torr och hård sommarhage. Så det tar ett tag.

Jag skall ta och gå och titta litet extra på hur hon rör sig i min lera. Jag återkommer.
 
Re: tåriktning

..hmm, fast jag kom att tänka på att det är väl det vi har halvrunda till....istället för "tåriktning".
 
Re: Lyon

Tänk att du sa Lyon!!!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
En "amatör" hade sagt Ego Boy. (Inget ont om honom iof)
Men du..jag har haft Ragnar T till att som pensionär köra provlopp åt mig*S*.De du*S*
Snart blir vi nog utkickade till nåt nostalgiforum där vi kan byta bilder på Classical Way o Une de Mai med varandra
 
Re: Lyon

:rofl: Ja du...mina första "riktiga" passisar hette Cliff Saunders, Haif S. och Arkwright :love: :love: det var riktiga hästar det :bow: :bow: Cliffen gick faktiskt t om under 20 på kort distans :D
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Det gick inte att se så mycket.
Leran suger, och det gör rörelsemöstret något stört.
Stegen blir korta av själva leran.
Men de blir ju kortare på henne som har PG-skor än på de andra som har vanliga skor.

Det är nog lera och PG som inte är någon bra kombination.
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Har du någon ridvolt eller liknande? *nyfiken* det skulle vara intressant om du ser skillnad på det och cement t ex? För valacken märktes ju försämring även på 4 cm grus. Det är ju mjukare än cement/asfalt, men inte 'sugande' som leran är?
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Ridvolten är NO NO just nu.
Men jag har en stor grusad väderbeständig gårdsplan som vi använder i lertider, så jag kan använda den. Jag kan också ta och gå runt litet i stallet, för betongprov. Men jag vet iofs redan att på stenhård sommargrusväg och asfalt, så lyfter hon ordentligt på fötterna och sätter ned hela sulan på en gång. Men det gjorde hon inte i början.

Det blir en övning för imorgon. Grusvägen erbjuder också alla möjliga underlag just nu.
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Tack för att du anstränger dig =)

Jag ska ta de utlovade fotona med, men i söndags när jag spolat fötterna så rena och fina så och skulle fota när equiatrikern varit där så blev jag ju så deprimerad att jag utan att tänka mig för sparkade ut honom i leran igen. Och sen har jag bara spolat hjälpligt på kvällarna. Men ska ta och ta det någon dag i dagsljus!
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Jag hittade en bild på din hemsida.
Mitt sto står mycket högre i trakterna än vad Vision gör.
Det ser litet "understucket" ut på Vision.
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Japps, det var som sagt en av de saker jag direkt reagerade på, att han såg ut som han höll på att kollapsa i trakterna och att de höll på att bli understuckna. Det var inte det (iaf inte i den omfattningen) INNAN han fick PG.. (dvs innan jag släppte lös MK:s hovisar på hans fötter..)

Men ska ta bilder så du ser vinklarna högre upp med.
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Pållens PG var stålförstärkta i tån.
Första paret var MYCKET slitna vid tån på båda fram (trots stålskenan).
Andra paret var fortfarande slitna i tån men inte lika mycket.
Broddsulorna är jämnt slitna och sista paret "vanliga" sulor är sned slitna på en sida (samma tendens som vanliga skor).
Jag avslutade försöket efter sex månader.
Min hade som sagt inga problem med knäna, varken före eller efter PG:n.
 
Re: PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes..

Nu jhar jag pratat med vet både om lera eller box och underlag i den etc, och om PG:t. och om PG:t sa han att man iaf skulle ge det en skoperiod men om det var likadant när jag började rida och ridit lite (dvs vis återbesök) så skulle vi nog inte lägga på det igen, för ändrar de rörelsemönster för mycket så kommer problem med kotor etc som ett brev på posten. Men att det inte var någon större risk för det nu under konvalescensen. Men ville jag så kunde jag plocka av PG:t under konvalescensen och slå på det när det var dags att börja rida. (Vilket jag INTE vill göra eftersom jag måste till MK för att få på det).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 382
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 750
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 058
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 467
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp