Photoshop hur????

Nenneh

Trådstartare
Ja jag har photoshop CS3 men ingen instruktionsbok om hur det funkar :o
Jag har försökt pröva mig fram men FATTAR inget ändå :(
Som hur ändrar man språk så man förstår lite mer å var kan man hitta instruktionsbok på hur det funkar???
Blev så glad när min sambos bror kom med det till mig så jag kunde göra lite fina bilder å kollage :laugh:
Men det ger mig gråahår nu för e d som ja e trög eller e det så svårt????

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Sv: Photoshop hur????

Har du laddat hem det?

Isf tro jag man måste ladda hem det på rätt språk, tror inte det finns att byta.

Mig veterligen finns det inte direkt EN instruktionsbok till PS, men du hittar säkert ett flertal olika böcker som tar upp grunderna om du kollar på ett bibliotek eller i en bokhandel.

Dessutom kan du kolla på t.ex. www.moderskeppet.se (en bra och pedagogisk sida med flera instruktionsvideor) och www.webdesignskolan.com. Googlar du lite hittar du med all säkerhet ännu fler sajter med olika råd och tips.

Sedan handlar det bara om att öva, öva, öva...

madeleinewall har rätt. Man måste köpa programmet på rätt språk eftersom det inte går att byta. Kolla de där länkarna för massa tips och instruktioner. Men det är ett kompetent redigeringsprogram med massa funktioner. Om du inte arbetat med bildredigering förut så kanske det skulle vara klokt att istället investera i ett enklare program.

Jag är självlärd inom all bildredigering. Började dock för många år sen med enklare program men kommer ihåg hur frustrerande det var med lager och penslar och allt som man inte fattade.

Mitt tips är att bestäm dig för EN sak du vill lära dig i taget och hitta instruktioner om det. Det finns massor på nätet med steg-för-steg beskrivningar som är lätta att förstå. På det sättet börjar du använda verktygen och får en förståelse för hur allt är uppbyggt.

håller med ovanstående att moderskeppet.se är super!
Annars kan jag rekommendera "Adobe Photoshop CS3 för digitalfotografer" av Scott Kelby.
Lycka till!!

Har varit inne på den länken moders**** å laddade hem grund kursen men va fasen d hackar i skivan precis som där e repor men jag har inte ens tagit ut skivan sen ja brände den :) Sen så hittar ja inte hur jag kan göra ramar till fotona tycker d ser fint ut m en svart ram runt :)
För skivan bara hackar så d ända ja hann se innan d flippade ut d va hur man gjorde svart-vita foto....
Å ja hittar inte border/ram funktionen på mitt ps :( Läste på deras hemsida nu att man kan göra ramar så men var fasen e den funktionen den kommer inte upp som dom visade....

Förlåt lite långt men ja blir galen......

Gå på Image - Canvas size, öka storleken på bilden med så mycket du vill ha ram och välj färg svart!

Eller markera hela bilden (Ctrl + A) och högerklicka på den och välj Ramlinje...

Edit: det står väl något annat i den engelska versionen förstås, men det borde inte vara så svårt att lista ut den engelska motsvarigheten. :)

Senast ändrad:

*PUTTAR* upp denna tråden för jag behöver hjälp med en annan sak på PS ;) Hur får jag fram copyright Cet i PS????
Pinsamt att man e så kass på redigeringsprogram å sånt :(
Tacksam för snabbt svar :)

Skriv det i annat program, t.ex. Word eller Excel, kopiera och klistra in som text. Så gör jag iaf.

*lite kl*
Skriv det i annat program, t.ex. Word eller Excel, kopiera och klistra in som text. Så gör jag iaf.
Word brukar ha autokorrigering för (C) som då omvandlas till ett copyright-C :)
*PUTTAR* upp denna tråden för jag behöver hjälp med en annan sak på PS ;) Hur får jag fram copyright Cet i PS????
Pinsamt att man e så kass på redigeringsprogram å sånt :(
Tacksam för snabbt svar :)
Men för att göra det ännu enklare är det bara att skrolla längst ned på den här sidan och leta upp det här "Copyright © 1996-2009", kopiera och klistra in :)

Senast ändrad:

Copyright © i windows får du fram genom att trycka ner ALT+0169 Alltså tryck ner ALT och slå sedan numret medans du har den nertryckt.

*PUTTAR* För nu är det en annan sak jag undrar över :laugh: :confused: Hur i helskottan suddar man ut i bakgrunden ja får inte till d alltså :( Alltså ta bort staket å sånt ???? Jag har väldigt dåligt tålamod när det gäller sånt här med data program så jag har haft lite uppehåll från photoshop ett tag nu å så satt ja å gick igenom massa foto å då kom jag på detta med att ta bort saker på bilden utan att d ska synas :D MEN ja säger bara BLÄÄÄÄÄ va ja e kass på detta :(
Så finns här en vänlig bukare som kan hjälpa mig :angel: :bow:

Senast ändrad:

*PUTTAR* inga fler förslag för den flyttade bara ner d ja försökte sudda bort :(

Men du "suddar" inte bort t.ex. en elledning genom att Alt-klicka på ledningen, du får Alt-klicka några pixlar nedan eller ovan ledningen och sedan rita över ledningen med bakgrunden du har samplat. Photoshop kan inte magiskt lista ut vad du försöker ta bort, utan du får täcka över det med något annat från bilden istället för att sudda :)

(Med Alt-klicka menar jag alltså att du håller ned Alt medan du klickar på ett område varifrån du vill hämta bildinformation)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 037
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 547
Senast: lizzie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 143
Senast: Crossline
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 783
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka