Piercingar

20201130_161457.jpg


Köpte dessa i rosé på black friday. Så mycket finare detaljer i verkligheten, jämfört med produktbilden! Har bara provat dem - min ena örsnibb är inte riktigt redo för dem ännu (har gått upp till 14mm nyligen och den behöver lite mer tid för att slappna av ännu lite till iom kanten). Men de känns väldigt bekväma. Har inte haft ear saddles förut :)
 
Visa bifogad fil 60786

Köpte dessa i rosé på black friday. Så mycket finare detaljer i verkligheten, jämfört med produktbilden! Har bara provat dem - min ena örsnibb är inte riktigt redo för dem ännu (har gått upp till 14mm nyligen och den behöver lite mer tid för att slappna av ännu lite till iom kanten). Men de känns väldigt bekväma. Har inte haft ear saddles förut :)
Jättefina, men förstår inte hur de ska sitta :o
 
Jag har haft mina töjda innan, och då (när jag misshandlat mina öron och fick kontakt med proffs med rätt information, alltså) använde jag tapers och pluggar/tunnlar i stål. Stål = medicinskt stål. Jag köper inte färdiga kits, men kan pma ändå!
Den här gången behöver jag inga tapers, jag "dead stretch". Dvs jag sätter i nästa storlek när vävnaden slappnar av så pass att nästa storlek glider i utan ansträngning.

Tapers används som sagt bara för att hjälpa smycket på plats, den ska inte sitta kvar i örat liksom (används de som smycken, så blir det skevt). De är raka längst ut.

Jag kan för övrigt inte använda akryl öht. Mina öron svullnar upp..det är inte helt ovanligt. Akryl rekommenderas inte att använda mer än nån dag i taget, ens i läkta töjningar. Det är inte nödvändigtvis dåligt, men en bör vara lite medveten om materialet.
Såg att det fanns spiraler i lackerat trä och har sett i ben och horn, är de mer ok? De är väldigt fina (nej jag är för konservativ för att prova själv, men man är ju alltid nyfiken. Spiralerna är så fina att man gärna skulle vilja bara äga dem och ha dem i en ask :) )
 
Såg att det fanns spiraler i lackerat trä och har sett i ben och horn, är de mer ok? De är väldigt fina (nej jag är för konservativ för att prova själv, men man är ju alltid nyfiken. Spiralerna är så fina att man gärna skulle vilja bara äga dem och ha dem i en ask :) )

Spiraler finns i olika former och olika material. Gemensamt för dem oavsett material, är att det är smycken som lämpar sig för läkta hål - inte att töja med (pga det blir snedbelastning och allt det där). Det finns fantastiskt vackra spiraler! :) Personligen tycker jag mycket om dem i glas, men de väger ju också en del (14mm hål..) och är inte tänkta att bäras varje dag.

Just trä, horn och ben är porösa material. Vilket gör materialen i sig olämpliga för att töja med och för att ha i nyligen töjda hål. Inga porösa material bör bäras i "oläkta" hål. Det kan få otrevliga konsekvenser. Men materialen i sig är det inget fel på. Trä är generellt omtyckt. En del ädelträ kan trigga allergiska reaktioner, dock.
 
Senast ändrad:
De var väldigt fina. Men man måste stretcha ut hålet för att få i dem? De ser så stora ut på baksidan. Är de öppna högst upp för att det är fint eller fyller det en funktion i att få i dem?

Ja, lite grann. De ser nog större ut än vad de är, eftersom det är bredden/diametern som påverkar, men just vid isättning/uttagning sträcks vävnaden absolut lite. Jag trär igenom bakstycket/spetsen, sätter ena änden på plats och vrider sedan smycket på plats.
Såvitt jag förstått det (just denna modell har jag inte tidigare erfarenhet av) så är de öppna upptill dels för bekvämlighet/comfort och dels för isättandet. Vid ändarna är dessutom kanterna tunnare, vilket är för att underlätta isättandet.

(Grejen är att om en töjt långsamt och hålen fått läka ordentligt, så är vävnaden avslappnad och elastisk. Då går det bra att använda smycken med lite flare (kant) / midja. Hålet är då i praktiken lite större.
Innan öronen är läkta och redo och smycket glider i bekvämt, ska de inte användas. När hålet är nytöjt är det inte tillräckligt avslappnat.)

Sorry för rant! Jag tycker att det är kul och försöker att göra vad jag menar begripligt. :)
 
(Tillägg: generellt är de flesta material - av god kvalitet, förstås - "ett säkrare kort" än akryl. I läkta öron. Lägger till "av god kvalitet" för att det finns trä och ytbehandlingar som inte är lämpliga för ändamålet, och finishen på material som horn, ben och trä är viktig. Silikon är också lite gamble om en köper billiga, medan de dyra är av betydligt högre kvalitet och mindre risk att "skräp" blandats i även om jag personligen inte skulle använda sådana dagligen heller (eftersom mina öron verkar ogilla plast).. När det gäller sten finns det många som säljs som sten, men är glas eller plast - personligen älskar jag sten men det kan vara idé att kolla upp så att en vet hur en äkta ser ut iaf. Glas är hypoallergent. Trä, ben och horn är lätta medan glas och sten är tyngre. Gemensamt för alla smycken är att de behöver vara utformade på ett bra sätt etc, så klart. Det är också individuellt vilka material en och ens öron föredrar i längden!

End of materialrant. Det här är lite för kul, imo. Trallalala. :D )
 
Nyfiken..att göra hålen större är det för att man tycker det är fint? Själv livrädd att ha för tunga örhängen så hålen blir stora/avlånga. Inget illa menat, bara nyfiken
 
Nyfiken..att göra hålen större är det för att man tycker det är fint? Själv livrädd att ha för tunga örhängen så hålen blir stora/avlånga. Inget illa menat, bara nyfiken

Jag töjer för att jag tycker det är fint :) men är verkligen en smaksak. Vet många som tycker mina hål är ganska äckliga och fula :D
 
Nyfiken..att göra hålen större är det för att man tycker det är fint? Själv livrädd att ha för tunga örhängen så hålen blir stora/avlånga. Inget illa menat, bara nyfiken

Jag töjer (töjde) för att jag tycker att det är väldigt fint med den typen av smycken. Jag tycker också bättre om hur mina öron ser ut med dem (har alltid haft ganska "mycket" örsnibb naturligt, upplever att formen på mina öron knappt ändrats alls). :)

(Mina hål är helt runda, bara större. :) )

Jag har också ett stort intresse för bodymodification i allmänhet. Även om det verkligen inte är allt som jag skulle vilja ha/göra själv, långt ifrån.
 
Ja, lite grann. De ser nog större ut än vad de är, eftersom det är bredden/diametern som påverkar, men just vid isättning/uttagning sträcks vävnaden absolut lite. Jag trär igenom bakstycket/spetsen, sätter ena änden på plats och vrider sedan smycket på plats.
Såvitt jag förstått det (just denna modell har jag inte tidigare erfarenhet av) så är de öppna upptill dels för bekvämlighet/comfort och dels för isättandet. Vid ändarna är dessutom kanterna tunnare, vilket är för att underlätta isättandet.

(Grejen är att om en töjt långsamt och hålen fått läka ordentligt, så är vävnaden avslappnad och elastisk. Då går det bra att använda smycken med lite flare (kant) / midja. Hålet är då i praktiken lite större.
Innan öronen är läkta och redo och smycket glider i bekvämt, ska de inte användas. När hålet är nytöjt är det inte tillräckligt avslappnat.)

Sorry för rant! Jag tycker att det är kul och försöker att göra vad jag menar begripligt. :)
Aha tack för info :) jag förstod precis hur man får i dem och varför de fungerar. De var väldigt fina.
 
Lite sen på bollen men i Jönköping har du Pons piercing. Pontus är superduktig och seriös.
 
Har numera båda öronen i 16 mm, desto roligare att köpa nya smycken!
Är sugen på pierca just ovanför töjningen också, men använder hörlurar alldeles för ofta tyvärr...
Screenshot_20210727-191650_Chrome.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Piercade mina örsnibbar någon gång i mitten av 90-talet. De har aldrig varit någon problem, förrens nu! De sista 2-3 åren har jag kunnat...
Svar
10
· Visningar
1 696
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 628
Senast: enough
·
Äldre Nu har arbetssituationen artat sig sådan att sambon jobbar i Göteborg och jag har fått i Jönköping. Inte världens roligaste utgångsläge...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp