Som Blyger sade, fast det används också allmänt när man äter alldeles för mycket protein (>45% av totala kaloriintaget, har jag för mig). Ska ha varit en grej hos kaninjägare pga kaniners extremt höga proteinhalt i relation till fett.Kaninsvält?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som Blyger sade, fast det används också allmänt när man äter alldeles för mycket protein (>45% av totala kaloriintaget, har jag för mig). Ska ha varit en grej hos kaninjägare pga kaniners extremt höga proteinhalt i relation till fett.Kaninsvält?
Då ska du ju ha det i beaktning givetvisDet har jag inte. Men jag äter tyvärr medicin som är rätt elaka på njurarna så behöver kanske inte addera än mer onödig belastning
Se det fetade, här har du kontentan av att äta mer protein. Dvs bättre och hållbarare mättnadskänsla.Så skillnaden i intag med och utan är nog mest att jag blir mer mätt på shakesen och äter inte godis och så då. Men mängden mat osv i övrigt är lika i grunden. Men shakesen har so far varit "ovanpå". Så energiintaget har varit ökat (det blir ju knas på sikt såklart, jag behöver INTE gå upp i vikt, tvärtom)
Provade en dag ersätta frukost med shake. Var mätt mycket längre än med vanlig frukost. Provade även en annan dag ersätta middag - samma där, mätt mycket längre än vanlig middag.
Så, gott, jag blir piggare och mätt längre - det måste finnas en hake?(Förutom den uppenbara då - kostnaden)
Hur ligger du i blodvärde och B12?Intressant, jag vet att mitt proteinintag halkat ner de senaste åren. Jag är i klimakteriet och är mer eller mindre konstant trött så jag ska försöka få i mig mer och se om det ger effekt.
Hur ligger du i blodvärde och B12?
I know, men det är så typiska att bli trött av därav undringenJag kommer inte ihåg vad det var senast men alla värden är bra. Jag är tämligen vältestad![]()
Spännande att du märker skillnad!Jag mår klart bättre om jag äter 1,5-2 g protein per kilo kroppsvikt. Kroppen känns piggare, jag får bättre återhämtning efter träning, jag orkar mer även mentalt. Inom de gränserna är det inte heller tal om någon ökad belastning på kroppen.
Tyvärr tycker jag att det är väldigt svårt att få till mer än 0,8 g med en kosthållning jag kan upprätthålla i längden.
Den gräns som finns kring 0,8 g/kg är nivån där lägre än så blir ett problem i längden, och är inte på något sätt en optimal nivå för alla personer.
Japp, 1 - 2 gånger per år kollas blodvärden, njurfunktion och levervärden. Därför jag vet njurarna funkar fint (än iaf).Om du tar sådan medicin antar jag att du lämnar prover regelbundet (jag gör det, mina mediciner KAN slå på njurar/lever)? Då syns det ju om det är någon påverkan, dvs du får veta det tidigt och kan justera kosten.
Jag har haft levervarning några gånger. Det var dels pga ett kosttillskott med örter som jag då slutade ta ocg dels när jag varit sjuk precis innan provtagningen, det kunde tydligen också ge förhöjda värden.
Japp, 1 - 2 gånger per år kollas blodvärden, njurfunktion och levervärden. Därför jag vet njurarna funkar fint (än iaf).
Dock inte godiset som är skyldigt till tröttheten. Jag är lika trött utan godis. Men helt klart är det noll vinst i godiset.Se det fetade, här har du kontentan av att äta mer protein. Dvs bättre och hållbarare mättnadskänsla.
Dessutom så äter du inget socker när du är mätt och socker gör kroppen trött
Din kropp är antagligen jägare i botten, dvs mår bäst på protein av kött, nötter och frön.
Jag vågar tippa att du blir svullen och däst av kolhydrater...
Jag kollades oftare första åren men så många år nu så har landat i 1-2 ggr per år.Aha, jag kollas varje kvartal.
Om du vill få ner kostnaden lite kan du göra som jag och köpa en stor påse proteinpulver istället. Jag häller dels proteinpulver i min frukostgröt, dels dricker jag det utskakad i nån vätska. En får prova sig fram till vilka smaker som känns okej. Många är så söta att det ilar tänderna på mig, men vaniljsmak eller mörk choklad funkar för mig.Nej äter sällan mellanmål. Men har inte haft shakesen som mellanmål heller utan mer "efterrätt". Dvs efter lunch har jag tagit en shake osv.
Så skillnaden i intag med och utan är nog mest att jag blir mer mätt på shakesen och äter inte godis och så då. Men mängden mat osv i övrigt är lika i grunden. Men shakesen har so far varit "ovanpå". Så energiintaget har varit ökat (det blir ju knas på sikt såklart, jag behöver INTE gå upp i vikt, tvärtom)
Provade en dag ersätta frukost med shake. Var mätt mycket längre än med vanlig frukost. Provade även en annan dag ersätta middag - samma där, mätt mycket längre än vanlig middag.
Så, gott, jag blir piggare och mätt längre - det måste finnas en hake?(Förutom den uppenbara då - kostnaden)
Jo jag har tänkt se om man kan hitta någon sån lösning som smakar typ lika gott om den här effekten håller i sigOm du vill få ner kostnaden lite kan du göra som jag och köpa en stor påse proteinpulver istället. Jag häller dels proteinpulver i min frukostgröt, dels dricker jag det utskakad i nån vätska. En får prova sig fram till vilka smaker som känns okej. Många är så söta att det ilar tänderna på mig, men vaniljsmak eller mörk choklad funkar för mig.
Spännande att du märker skillnad!
Har du källa på att upp till 2 gr/kg är okej? För det kommer jag ju definitivt inte över om jag inte bokstavligen ska leva på proteinshake!
Tack!Det var rätt många år sedan jag kollade upp det och numera har jag inte tillgång till medicinska databaser på samma sätt men det finns långtidsstudier på 3 g/kg kroppsvikt (hos tränande män, så mängden i absoluta tal är dessutom betydligt högre än om du eller jag äter motsvarande) där man inte sett någon njurpåverkan alls. Ska se om jag kan hitta titeln åtminstone.
Jag äter medicin som kan påverka lever och njurar och har fått rådet från behandlande läkare att äta så "bra som möjligt" och om det i framtiden blir någon förändring på mina värden får vi ta det då för fördelarna med att ha en stark kropp är ju också rätt betydande när det gäller livslängd och hälsa. Har man någon nedsatthet tänker jag att det är en avvägning man får göra i varje enskilt fall.
Japp, 1 - 2 gånger per år kollas blodvärden, njurfunktion och levervärden. Därför jag vet njurarna funkar fint (än iaf).