Piggborste åsikter

Bukefalos 30 år!

DaggeJH

Trådstartare
Jag har varken häst, rider, eller ens är runt hästar men jag försöker lära upp mig om hästvårt och skötsel ur intresse. Läste en tråd här från några år sen där folk värkade vara emot piggborstar (undantaget brukar vara när hästen är väldigt lerig) pga att de riskerade att göra hästen öm i huden och dra ur för mycket talg. Vad är era åsikter om den? Använder ni den?

Mina hästar älskar att bli kliade under magen och på insidan av bakbenen och där visar de tydligt att jag får/ska ta i så mycket jag kan och orkar med piggborste eller till och med ryktskrapa.

Skulle inte säga att de är emot att jag använder den på resten av kroppen heller, men det blir mest att jag använder där de verkligen visar att det är skönt, alternativt när de är leriga eller fäller som mest.

Jag har aldrig hört talas om att de skulle göra någon öm i huden eller dra ur talg under alla mina år med hästar. Det är inget jag tycker jag behöver använda till vardags men när de fäller eller väldigt leriga så fungerar det väldigt bra. När de fäller som värst drar jag med den taggiga sidan på svettskrapan och de gillar det verkligen. Man får anpassa trycket bara, tunnare päls mindre tryck och i fällningstider och/eller väldigt mycket lera så mer tryck.

Jag brukar använda piggborsten på långhåriga, leriga och fällande ponnyer. Varmblodet tycker inte om den och har heller inte tillräckligt lång päls för att behovet ska finnas. Möjligtvis lite på halsen och benen. Hon går med täcke när det är kallt nog för att vara ordentligt lerigt, så blir inte särskilt lerig på kroppen. Det blir däremot de andra pälsbollarna...

Min must have. Kan inte vara utan utan är en av de två mest använda.

Vid lera etc och använder till man och svans.
Ser inga nackdelar faktiskt.

Till svansen😱
Den sliter väl ngt enormt på svansarna?
Nej inte alls?

Har både tunna och rejäla svansar (och manar).

Använder ju pälsglans men att det skulle slita mer med en piggborste än tex en hårborste är kanske mer hörsägen?

Hört det i alla år faktiskt men aldrig varit med om det själv så.. kan verkligen inte hålla med om att det skulle stämma.

Jag tycker inte alls om piggborstar, dom är osköna att hålla och ineffektiva. Jag gillar en mjuk gummiryktskrapa för att lösa upp lera eller få bort fällpäls, sen borsta bort med rotviska. Magic brush funkar bra sommartid eller på klippta hästar.

Till man och svans använder jag en stor gles hårborste med träpiggar, det sliter minst.

Piggborsten har för täta strån för att vara användbar till hårfagra hästar, är jobbig att rensa från fälld päls, gör ont att ha handen i... Den har inget användningsområde i mitt tycke.

Vi älskar piggborste! Min ena häst brukar lyfta ena bakbenet för att visa var det kliar, så får man stå där med piggborsten under magen/insida lår i typ en evighet och känna mjölksyran i hela armen😅

Haha, samma här! Känns som en nyttig styrketräning, det är faktiskt en jobbig position att klia under magen med det tryck uppåt som två av mina hästar önskar och förväntar sig. :laugh: Men jag gillar kommunikationsdelen i det att de så tydligt förklarar sina önskemål, och att jag kan visa att jag fattar och vill hjälpa till.

Haha, samma här! Känns som en nyttig styrketräning, det är faktiskt en jobbig position att klia under magen med det tryck uppåt som två av mina hästar önskar och förväntar sig. :laugh: Men jag gillar kommunikationsdelen i det att de så tydligt förklarar sina önskemål, och att jag kan visa att jag fattar och vill hjälpa till.
Haha japp! Samtidigt som man måste försöka stå på lite distans för att slippa bli ”kliad tillbaka”. Har fått otaliga (om än välmenande) bitmärken när de vill vara snälla och klia tillbaka😅

Jag har ingen klassisk piggborste men magic brush och en massageborste med tjocka gummipiggar som jag använder först av allt när jag ryktar, det drar igång cirkulationen bra känns det som, speciellt över rumpan.

Har inte ägt en piggborste på säkert 20 år😅. Använder gummiskrapa eller magic brush. Sen är mina hästar så gott som alltid täckade och borstar aldrig tjock, torkad lera.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka