Piggborste?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kiddo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 175
Jag använder piggborste ganska mycket...
Vår hage blir lätt lerig s leran får den ta hand om.
Även svansen använder jag den p.
men min häst har en väldigt mjuk o fin svans, men om hästen har en torrare mer sliten svans så kan piggborsten göra skada om man använder den för mycket.
På ridskolor fr man lära sig att absolut inte använda den på man o svans, men det är för att om alla elever skulle borsta man & svans med piggborste skulle hästen inte ha nån svans kvar snart... =/

Kramiz/jossan

jag använder piggborsten ganska mycke. den är jättebra om hästen är lerig eller har tovor i manen. innan jag använder den i manen på min shettis (som har jättetjock man) så använder jag pälsglans innan så bler det lättare att reda ut. jag tycker inte att det sliter på manen, visserligen gör det kanske det om man inte använder pälsglansen för att göra manen halare innan. till lerfläckar är den superbra! hur den kan slita på pälsen förstär jag inte??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
992
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 005
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 099
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
827
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m