Pilska hanhundar *suck*

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 656
K

karlsson

Ni som har hanhundar som blir "kokobell" när traktens tikar löper - hur hårda är ni? Jag menar, har ni överseende och tänker "jamen nu tar vi ett träningsuppehåll tills hormonerna hamnat på plats igen" eller kräver ni total lydnad?

Jag har svårt att bestämma mig känner jag. Min hund har nu, fyra år gammal, blivit ganska jobbig. Först nu har poletten trillat ner på riktigt, och han både lyder dåligt, äter dåligt och trotsar mig hur mycket som helst. Häromdagen bet han av sitt läderkoppel (:eek: ) för att ta sig fram till en pinkfläck... *suckar djupt*
Inomhus vandrar han oroligt, piper och ser ut såhär -->:cry:

Detta i kombination med värme och min låga motivation till träning har gjort att allt känns allmänt motigt. Våra gruppträningar har ett uppehåll, och jag känner inte för att gå ut och träna lydnad ensam när jag vet att det kommer att gå skitdåligt.:crazy:

En del av mig känner för att ge hunden ett andrum, lufsa i skogen och söka godis/lägga något viltspår, och helt strunta i all annan träning i ett par veckor, tills löptikarna behagar bli normala igen.

En annan del känner - nä nu baske mig ska han lyda!:mad: Om jag så ska få kämpa all ledig tid ska han jäklar lyssna på MIG oavsett hur många brudar som gått förbi på gatan.:mad:

Snälla, berätta hur ni resonerar så får jag lite pepping.

Ska jag acceptera - eller träna som tusan?:confused:

Sv: Pilska hanhundar *suck*

Jag skulle nog haft samma delade känslor som dig,och det är ju jättesvårt!!
Men jag hade nog ändå satsat på träningen med tanke på att det är ett återkommande problem.
Tikar kommer alltid att löpa,både på gott och ont:d

Nu har inte min hund fattat det där med tikar än (ett år).

Däremot när jag märker att han har en dag (eller vecka....) då jag upptäcker att han är trotsig och inte riktigt vill (eller fattar eftersom han är så uppe i varv) så tränar jag honom inte. Jag lär absolut inte in några tricks och gör ingenting som jag vet att han kommer att säga emot på.

Däremot om jag under den här perioden ber honom om något (ex "sitt" så jag kan ta av mig skorna utan att det blir spår i hela huset) då ska han lyda det direkt, det är något jag vet att han kan och det kräver honom ingen direkt överhundlig tankestyrka för att fatta vad det är.
Lyder han inte säger jag till ordentligt, är det något jag vet att han kan så ska han göra det också även om det finns andra saker som är mer intressanta.

Om jag var du så skulle jag sätta mig på ett ställe där det går förbi mycket hundar (och löptikar). Ha hunden i kedjekoppel så det inte gnager sig lös. Sedan ska hunden sitta där även om det går förbi andra hundar (Antar att "sitt" sitter som berget hos din hund. Alltså så kan han inte säga "Jag fattar inte."). Sedan får man se hur många dagar man måste sitta där innan det fastnar hos hunden att "JAg ska inte gå fram till tikar."
Vänj hunden vid löpande tikar.

Är hunden van vid något så blir det inte ett störningmoment.

Om din egen motivation är i botten ska du inte träna, för då finns det risk att det bara blir skit av det hela. Men om det bara är för löptikarnas skull så ska man inte stå över träning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka