Pinka inne.

M

madamemerry

Hur ska jag få min minigris att sluta kissa inne?
Det tar verkligen knäcken på mig, o inte minst min sambo..... Jag gör allt för min lilla sugga. Hon är ute många timmar om dagarna och får bästa tänkbara vård, sover i mattes säng, klöv vård m.m. Hon har en kisslåda som hon går i, men under obevakade tillfällen går hon till en viss heltäckningsmatta och gör det alltid. Detta är för sorligt. Jag skyddar min lilla gris till max. Kommer man hem o ser att det hänt en olycka torkar jag snabbt upp innan min sambo hinner komma hem. Han o jag blir ovänner pga grisens beteende och han vill inget annat än ha väck henne från vårt hem. Jag vet att hennes beteende är mycket fel och förstår inte var min uppfostran brustit..

Jag gjorde ett försök att lämna henne. Sagt o gjort. En underbar familj på Öland blev det nya hemmet. Hon gjorde inte inne en enda gång och uppförde sig mycket bra. Pga andra orsaker kom hon hem till mig igen. Men hon skötte sig utmärkt i ett nytt hem, ny miljö.. Ska jag behöva flytta? Är det det enda man kan göra för att bryta beteendet? Kan inte lämna mitt "barn". Har funderat mycket kring att hon är ute i sin hage några timmar om dan.. Kan det vara det grundläggande problemet? Kissa fritt i hagen och väl inne ska det göras på ett särskilt ställe eller har min gris en "störning" som många påstår? Jag är knäckt.. Min sambo är på mig hela tiden. Jag kan inte lämna mitt djur..
Snälla HJÄLP MIG.
 
låter som ett stort problem för dig,och det kan va att din " gris " känner av din oro pgr av din sambo och derför protesterar.
man vet aldrig när det gälder djur måste jag säga.
din uppfostran låter inge fel,det låter som du har gjordt helt rätt.karnsje för rätt,vem vet?
forsök ta reda på om det är nått hon protesterar mot,
då hon var fin hos den nya familjen,karnsje det berodde på en annan harmoni?
att dom inte hadde en spänning sig imellan?

önskar dig bara lycka till.
 
Grisar är ju ordentligt renliga djur och kissa rå bajsar bara på 1 ställe, å kanske hon valt heltäckninsmattan som det stället å går når ni är i närheten i lådan fast hon ingentligen inte vill?

Kan ni inte flytta lådan dit där hon brukar kissa om det inte rä något jätte konstigt ställe if;)
 
Kanske byta till en större låda kanske har den blivit för trång?
Byta strö det kan vara så att grisen tycker det kanske fastnar i klövarna och tycker det är obehagligt?

Problemet med heltäckningsmattor är att lukten av grisurin sitter kvar och det förknippar grisen med att det där är ett kiss-ställe. Om ni har en dörr till rummet med heltäckningsmatta så stäng eller sätt upp en grind så grisen inte kommer in där.
 
Tack så jätte mycket för alla svar!
Jag har inte så att jag kan stänga in i rummet. Lådan är JÄTTE stor och jag använder mig utav kattsand. Ska prova att byta strö, men hade hon ogillat det helt hade hon väl inte gått i det överhuvudtaget?? Jag kan inte känna av någogon spänning/problem mellan mig o min sambo mer än att vi blir riktiga ovänner när grisen för tusende gången gör "det" igen. Man kanske kan få tag i ett medel som kan ta bort den värsta lukten. Grisens näsa är ju i klass me hundens så få bort den helt är nog mycket svårt!! Vad gör man? Tar gärna emot fler tips.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 519
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var jag på utställning i Danmark! Det tog emot att åka pga alla kostnader jag haft med min nya hund för det känns fel att ha en...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Lyan
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 907
Senast: exotic
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp