svea

Trådstartare
Jaha, ni som kommit en bit med träningen. Hur känns det när ni får till en bra galoppiruett. Känns hästen lägre eller högre?
 
Sv: Piruetter

Jag är faktiskt just nu på G. med dem.

Hur menar du med högre eller lägre?
 
Sv: Piruetter

När du rider rörelsen. Känns hästen högre än sin mankhöjd eller lägre än sin mankhöjd?
 
Sv: Piruetter

Jag vet inte riktigt. Jag tycker nog min känns lägre även om manken kommer upp mer.
Jag har inte ridit så mycket galopp på sistone. Och mest bara larvat mig barbacka i skogen annars. Jag återkommer efter att ha testat.
 
Sv: Piruetter

Jag sitter ju lägre (ryggen)än vad framdelen är under rörelsen i o m att den måste lätta fram för att komma runt.

Jag fattar faktiskt inte hur du menar.

Galoppiruett är ju en av de mest samlade övningarna o då kan väl inte manken bli lägre?????
 
Sv: Piruetter

När du rider rörelsen. Känns hästen högre än sin mankhöjd eller lägre än sin mankhöjd?

Nu rider jag ju inte piruetter längre eftersom jag bara har en femåring men vad jag kommer ihåg sen i somras så kändes min häst lägre och kort och liten som attan fast hon är enorm :D
 
Sv: Piruetter

Jag sitter ju lägre (ryggen)än vad framdelen är under rörelsen i o m att den måste lätta fram för att komma runt.

Jag fattar faktiskt inte hur du menar.

Galoppiruett är ju en av de mest samlade övningarna o då kan väl inte manken bli lägre?????

Känns vad ju frågan... Iof så kändes ju aldrig mitt sto så stor att rida som hon var i mankhöjd eller bakhöjd kan man ju säga för hennes del som var så mkt högre bak :angel:
 
Sv: Piruetter

Jag fattar iallfall inte känslan av nerförsbacke:confused:
Men om den måste luta sig framåt för att komma runt får man backa till att stärka i korta piruettgaloppmetrar.
Det ringer mer en klocka om westernspinns- där hästen sänker sig- mest fram.

hästar som är som din blir väl lägre:angel::devil:
 
Sv: Piruetter

Jag fattar iallfall inte känslan av nerförsbacke:confused:
Men om den måste luta sig framåt för att komma runt får man backa till att stärka i korta piruettgaloppmetrar.
Det ringer mer en klocka om westernspinns- där hästen sänker sig- mest fram.

hästar som är som din blir väl lägre:angel::devil:

Jag har ingen som helst aning om vad du pratar om :confused:
Frågan löd inte som jag kan utläsa den , känns din häst i uppförsbacke eller nerförsbacke när du rider piruetter.

Läs frågan igen och tänk till lite för en gång skull :devil:
 
Sv: Piruetter

När du rider rörelsen. Känns hästen högre än sin mankhöjd eller lägre än sin mankhöjd?
Ok
Jag har aldrig tänkt så:grin:

Jag är ju van vid megahög häst o reagerar inte alls- nuförtiden


Manken blir högre Fio:cool:
Det kom jag ihåg från idag:p

att de blir kompakta är ngt annat- för mig.
 
Sv: Piruetter

Om hästen sätter sig så borde den ju kännas lägre sammanfattningsvis även om manken fortfarande är högre än bakdelen

om man tänker

Även en häst som stegrar sig runt borde kännas som uppförsbacke
 
Senast ändrad:
Sv: Piruetter

Vad vet jag.

Jag brukar inte sitta på bakdelen:grin:

Har bara sett en häst.. hingst, som inte orkade stå o då sjönk ihop på rumpan.

Där kunde ryttaren bara kliva av från ryggen- i marknivå:bow:
 
Sv: Piruetter

Om hästen sätter sig så borde den ju kännas lägre sammanfattningsvis även om manken fortfarande är högre än bakdelen.

Visst borde den, om den är stark i sitt mellangärde? Precis som i en bra levad? Jag är lite nojig om T är tillräckligt fri i sin framdel i piruetterna eftersom han känns "låg" i dem. Samtidigt så verkar han vara väl undersatt baktill och kommer runt fint utan att kasta sig, och jag är hyfsad på att ge sjutton i att luta mig framåt, så det borde kunna vara rätt OK. De är väldigt bra när jag tömkör elelr jobbar från marken.

Ska försöka kolla lite mer på framänden i ridhusspegeln, och se om det är bra gest eller inte! :D
 
Sv: Piruetter

Nu var det ett tag sen jag hade en häst som var så väl på vägen att den orkade utföra en piruett i galopp(eller menade du skritt etc. piruetter?) men när jag hade det så var det alltid att hästen kändes högre än sin mankhöjd, dvs. att den höjdes uppåt lite när vi utförde piruetten.

Jag är lite osäker på om det var så du menade men antar det?

För övrigt så låter det skumt om den känns 'neråt/lägre' framtill i en piruett, då tror jag inte den utförs korrekt personligen, pfa. okänd anledning (kan ju var ryttarens signaler, brist på styrka etc.)
 
Sv: Piruetter

Det bästa vore väl om du hade nån som kunde filma dig i övningen? Så du inte behöver vrida huvudet mot en fast punkt i vändningen?

Sen att arrangera en filmare med kamera är väl en annan fråga. ;)
 
Sv: Piruetter

Det är ju inte så många som svarat som rider piruetter så jag får väl bidra med min lilla erfarenhet från förra hästen, även om jag inte idag kan minnas så exakt eller hur kvalitén egentligen var. Den hästen hade väldigt extremt lätt för sej i galopparbetet när vi väl fått en bärigare galopp än han hade som galoppphäst, vilket tog sin tid.

Jag kan inte minnas att han kändes större eller mindre, men att uppförsbacken ökade lite tycker jag nog. Ingen hjälp eg, i diskussionen m a o, men jag minns inte någon generell skillnad i höjdkänsla :confused: Bäst är nog spegeln eller filmkamera.

På den nuvarande gör jag bara ibland en "hörna" dvs ett eller två språng för att stärka bakbenen och den känslan ännu är bara att det blir lite jobbigt för henne.....Men det är en helt annan nivå så det går inte att jämföra alls.
 
Sv: Piruetter

Visst borde den, om den är stark i sitt mellangärde? Precis som i en bra levad? Jag är lite nojig om T är tillräckligt fri i sin framdel i piruetterna eftersom han känns "låg" i dem. Samtidigt så verkar han vara väl undersatt baktill och kommer runt fint utan att kasta sig, och jag är hyfsad på att ge sjutton i att luta mig framåt, så det borde kunna vara rätt OK. De är väldigt bra när jag tömkör elelr jobbar från marken.

Ska försöka kolla lite mer på framänden i ridhusspegeln, och se om det är bra gest eller inte! :D


Ja är hästen inte stark i sitt mellangärde så hoppar den ju lite uppåt i sprången istället för att kompensera. Hästen kommer ju upp över manken och känns i uppförsbacke men det är skillnad på uppförsbacke och att bli hög.
 
Sv: Piruetter

Jag tycker nog inte att det känns lågt förrän den ligger ner;)

Jag har fullt sjå med att hålla takten, böjningen o att komma runt- mitt fokus:cool:
 
Sv: Piruetter

Ja är hästen inte stark i sitt mellangärde så hoppar den ju lite uppåt i sprången istället för att kompensera. Hästen kommer ju upp över manken och känns i uppförsbacke men det är skillnad på uppförsbacke och att bli hög.

Presajsly och därför undrar jag hus Svea tänker med Gest

gest vill man ju ha i bytena - och det har ju galoppen om den är igenom

Hur igenom - på det sättet - är hästen i en levad galopp piruett i och med att det är noll framåtgripande
 

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: tessan.g
·
  • Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp