Pisklängd

Zarro

Trådstartare
Jag har fått för mig att pisklängden beror på avståndet mellan vagnen & hästen.Alltså beror inte på hästens storlek.Har jag rätt eller fel?

Sv: Pisklängd

I TR mom 506 punkt 3 står "Piskan skall vara anpassad
till ekipaget och tillräckligt lång för att nå hästen/hästarna om så ej är fallet kan straffpoäng utdelas. På fyrspann får snärten bindas upp."

Dom flesta brukar säga att den typ ska nå däckeln men tillräckligt lång för att nå hästen säger iaf TR.

Det beror ju alltså både på hur lång hästen är i kroppen och hur pass långt det är mellan hästen och vagnen. Om skaklarna är för långa så behöver man ju längre pisk för att nå då osv.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
912
Senast: Velig
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Mli
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: CaisaCax
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?