Bukefalos 28 år!

Piss-katter

mian1

Trådstartare
För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet att skaffa en kattlåda inomhus, trots att vi har en gård med massor av lämpliga ställen för kissning utomhus.

Det har jag nu gjort plus att vi skaffat en ny katt eftersom de gamla katterna inte tog några möss. Och problemet kvarstår och nu har även den nya katten, som var rumsren när hon flyttade in, börjat kissa inomhus. Bajs händer sällan, men vi får passa dem för att de inte ska kissa. Sommartid står dörrar och fönster öppna och ändå kan en katt komma in, kissa inne och sedan gå ut igen. :eek:
Vi har kattlåda - en inomhus och en i vedboden där katterna äter mat.
Maken hotar nu att lämna katterna för omplacering om vi inte får stopp på kisseriet.

Katterna är fysiskt friska och alla har varit hos doktorn och kastrerat sig. Två 9-åriga hanar och en 1,5-årig hona. Den ena hankatten bor borta på somrarna, tror att han är sommarkatt i en sommarstuga, men vi har aldrig listat ut var. Hanarna är bröder och alla katterna trivs jättebra ihop och de har aldrig bråkat med varann. Det finns inga andra katter i området, inte ens vildkatter.
Lämpliga kissplatser utomhus är t.ex. fluffiga trädgårdsland, fluffig jord i växthuset, bäddarna i stallet, flis och spån på golvet i vedboden, kattlådan i vedboden, i grunden under huset eller i paddocken. Det går mao ingen nöd på katterna beträffande kissplatser. Inte heller toalådan inne är intressant utan de bara reser sig från där de ligger och sätter sig på nån matta eller nåt annat ställe som de tycker ser ut som en toa. :mad:
Vi har också provat olika sorters sand och fyspray. Det är inte något speciellt ställe de sätter sig på utan det blir lite var som.

Honan var rumsren när hon flyttade in i vintras och hanarna var rumsrena från att de kom hit som kattungar tills de var ca 6-7 år gamla. Varför??? :mad:
 
Sv: Piss-katter

Jag hade kollat så att de inte har urinvägsinfektion. Det är den vanligaste orsaken till att katter börjar kissa inne när de har varit rumsrena och sedan börjar sätta sig överallt, särskilt om de kissar på mjuka saker.
Har ni ändrat något annars? Någon som har flyttat eller flyttat in? Ändrat inomhus som renoveringar eller om möblering? Allt sådan kan också vara orsaken.
Enda tipset förutom att kolla urinvägarna jag kan ge är att torka golven med ättikssprit i skurvattnet och ta en skätt ättikssprit i tvättvattnet när du tvättar mattor och dylikt.
 
Sv: Piss-katter

Jag hade kollat så att de inte har urinvägsinfektion. Det är den vanligaste orsaken till att katter börjar kissa inne när de har varit rumsrena och sedan börjar sätta sig överallt, särskilt om de kissar på mjuka saker.
Har ni ändrat något annars? Någon som har flyttat eller flyttat in? Ändrat inomhus som renoveringar eller om möblering? Allt sådan kan också vara orsaken.
Enda tipset förutom att kolla urinvägarna jag kan ge är att torka golven med ättikssprit i skurvattnet och ta en skätt ättikssprit i tvättvattnet när du tvättar mattor och dylikt.

De går inte och skvätter eller så. Jag tror inte att de har nån urinvägsinflammation utan de går helt enkelt inte ut.

Det enda jag kan tänka mig som hände var att katterna inte gillar vår hund. De har vuxit upp med hundar, men i samband med att vi skaffade nya hunden och hon blev vuxen så märker man att de inte trivs. De ligger aldrig hos oss i soffan längre utan håller sig på övervåningen och helst där hunden inte får vara. Vi har hela tiden jobbat på att katterna skall trivas med hunden och håller koll så att hon inte gör några busryck som kan skrämma dem, men det hjälper inte. De tycker inte om henne. Så vi har sett till att det finns delar av huset som är hundfria, så att katterna får lugn och ro. De äter dessutom i vedboden för att de blir så nervösa inne bara av att höra hunden. Och hunden har inget gjort - hon är snäll och gillar katterna.
 
Sv: Piss-katter

Grannen har ett katthem, som omplacerar katter, varifrån vi hämtat den yngsta katten. Jag är iof tveksam om min man verkligen skulle lämna ifrån sig våra katter, men det är jobbigt när de förstör så. Jag har alltid haft katt och aldrig förut haft några problem med katter som inte är rumsrena.
 
Sv: Piss-katter

Det finns professionella kattbeteendevetare ni kan höra av er till om ni vill ha hjälp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Asko
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 775
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp