Bukefalos 28 år!

Pissgul svans

Den har inte slitit alls på min svans. Och då är det ändå en svans som släpper bara jag tittar på den. Svansen blir vit, om det är kiss eller bajs vette 17, men vitt blir det

Jätte bra tips allihop! Men om man använder ryktstenen sliter inte den på svansen då, och den tar väll bara bort smutsen inte kisset?
 
jag är inte inloggad här så ofta så har inte sett detta:)
men jag gör alltid såhär med skimlar och deras svansar:
Tvätta med VARMT vatten med ett bra schampo tex Orvus, svårt att få tag på men drygt och stor förpackning så räcker i evigheter. Om svansen är väldigt smutsig så funkar det bra att samtidigt borsta svansen så smutsen lättare går bort. Skölj och tvätta sedan med tex Veredus skimmelschampo Blue snow. Låt sitta i ca 15 min. Skölj och sedan pälsglans på.
Som någon skrev här ovan så får man tvätta ofta för då blir den enklare att hålla ren. Vissa skimlar har tyvärr ett visst tagel i svansen, (mer glatt) som är nästan omöjligt att få helt vita men på de flesta så går det.
Skimmel/silver schampon tycker inte jag är bra på att göra svansen ren utan neutraliserar endast den gula tonen. Därför gäller det att ha ett bra scampo att använda först och främst.
Vad menar du för bortse, manborste eller en vanlig pälsborste? Ja hon har ett sådan där glatt tagel i svansen, går det att göra nånting åt det?
 
Jag har haft skimmlar i många år och alltid fått beröm för att de var bländande vita.

Det du måste göra är att tvätta ofta!! Alla fläckar måste bort direkt och svansen måste tas minst en gång i veckan förutom på vintern när det inte finns sand, lera etc. Håll boxen ren!

Jag brukade först tvätta med grönsåpa. Sen med ett kraftigt skimmelshampo som får sitta i upp till en kvart beroende på hur smutsig den är. Efteråt dränkte jag svansen i pälsglans. Då blev den kritvit och skinande.

Men som sagt, tvätta ofta så slipper du hålla på med jod, blekning osv.
 
Ni som använt jodopax, hur? Späds hur mycket? Ska man skölja ur det?
Jag tog hälften av vad man ska ha för sår rengöring och sprayande på svansen, hade på en 10min medans jag roade mig med vinterpälsen.
Sen spolade jag av svansen och tvättade med vanligt schampo.

Hade också på ngn green tea tree spray skimmel spray ibland oftast bara för kiss fläckar på benen. Masserar in och låter vara på en bra stund så torkar jag av och tar sen på potatismjöl som sen borstas bort.
Är oftast inför tävling jag gör så, dvs väldigt sällan ;).
 
så här vit svans har jag på min nu inför tävling. Det syns kanske inte hur kritvit och silverskimrande det egentligen är eftersom bilden är tagen inne i stallet, men ute i solen så ser taglet ut som silvertrådar. Det skimrar och bländar ;)

Vad jag gör är att tvätta svansen med grönsåpa, sedan tvättar jag igen med silvershampoo och låter den verka några minuter innan jag spolar av.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 581
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 606
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 659
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp