Bukefalos 28 år!

Pitbull mfl

H

Hallonkvist

När ska det göras något drastiskt?
Nu tycker jag att det gått lite väl över styr med alla attackerande hundar.De anfaller både hästar,hundar ja allt som rör sig. När ska fantasterna ta sitt ansvar och se till att styra upp valpköpare och uppfödare?

Det är inte hundens fel i många fall men de ägs ju helt klart av personer som absolut inte ska få äga hund!!:devil: :mad:
Är pengarna så mycket viktigare så de säljer till vad för skit som helst?
 
Sv: Pitbull mfl

Men idag var det ju en hund som rymt som bet. Ägaren var inte ens i närheten. Inte fasen ska en hund attakera och bita ihjäl en annan hund bara för att den kommer ut? Det är definitivt fel på en sådan hund.
 
Sv: Pitbull mfl

Det finns så många trådar om pitbull och andra raser med historia som kamphundar redan. Bättre att skriva i de trådar som redan finns. Som det är nu ploppar det ju upp nya pitbull/kamphundstrådar varje dag.
 
Sv: Pitbull mfl

Visst finns det gott om PB trådar men jag riktar mig till ägarna och uppfödarna som envisas med att rasen är som vilken hund som helst.Jag ifrågasätter deras tankesätt när de säljer/köper sina hundar.

Och inte bara PB utan andra raser som ofta stämplas som kamphundar.
 
Sv: Pitbull mfl

Nej de ska inte attackera utan anledning om ens göra det överhuvudtaget.Men av någon anledning så gjorde denna hund det och av vilken anledning? Jo för något eller någon har gjort hunden till vad den är idag.
 
Sv: Pitbull mfl

Kan ju inte svara för de oseriösa uppfödarna som "blandar vad som helst" för att tjäna pengar. Men jag har en PB som jag köpte av en uppfödare som jag uppfattade som seriös. De var noga med till vem de skulle sälja hunden och vad man ville ha den till. Jag kan bara svara för min egen del och jag gjorde valet att köpa en PB. Givetvis har min PB sitt arv i bagaget och jag som ägare måste tänka på det och handla efter det när situationer uppstår/förhindra att situationer kan uppstå. Jag anser att alla hundraser har sin historia och arv vilket man måste tänka på när man väljer hund. Så min PB är inte som vilken hund som helst, vet inte hur normhunden är heller, förutom sitt arv är han ju en unik individ som har sitt eget beteende. Men jag anser att man måste tänka på vad hunden har med sig i arv och fundera kring hur man ska fostra hunden, agera kring möte med andra hundar etc.
 
Sv: Pitbull mfl

Det som hände var ju självklart en väldigt tråkig incident och det får aldrig hända. Oavsett ras så är inte en hund frisk om den beter sig så.

Jag tror att fler och fler faktiskt börjar ta sitt ansvar eller åtminstonde försöker, speciellt då man inte vill att ngt ska hända. Att folk köper dessa hundar utan ngn som helst hundvana eller inte ens läst på om hundrasen är väldigt farligt. Att uppfostra en hund av denna kalibern är ju svårt och som Pitbullägare tar man mer ansvar då vet vet vad hunden bär med sig, sitt arv.

Att det finns oseriösa och farliga hundägare som gör dessa raser så farliga är det som också gör hunden farlig.
Om fler hundägare tar sitt ansvar och går kurser och hela tiden vet vad hunden kan vara kapabel till så ser inte jag Pitbullen som en farlig hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 800
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 951
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Vår har i dagsläget en Finsk lapphund. Han är världens finaste, men börjar dock bli lite till åren. Han har aldrig varit mycket för dom...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Kibani
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp