Y

yez

Är det någon här som har en pitbull eller är uppfödare av rasen? :confused:
 
Och varför undrar du det då?

Man brukar inte skriva efter uppfödare på ett forum *tips* ;)
 
två amstaffar har jag,.,. :love: men det kanske är just pitbull du var ute efter???
 
Anledningen att jag undrar är för att jag håller på skriver en artikel (till en skoltidning) om rasen.
Jag skulle vilja komma i kontakt med en uppfödare för att fråga om uppfödningen av rasen och om köpare!

/Yez
 
Om du är duktig på engelska finns det MÅNGA väldigt bra och erfarna uppfödare i USA som gärna svarar på frågor. Dom har erfarenhet sen många år tillbaka och brukar vara väldigt tillmötesgående :)

Jag har själv kontakt med några stycken där, och den ena har jag pratat med i 1 år nu!
 
Ja att svenska uppfödare håller låg profil, beror på att den egentligen är belagd med avelsförbud. :devil:
 
nix, därimot säljer dom oftast bara hundar till dom som dom känner och gör ingen "reklam" för sig själv eller sina kullar, allt för att undvika att dom hamnar i fel händer.
 
Ja ändrad till vad, nämligen att den inte får avlas fram till försäljning endast för eget bruk. Men det är svensk lag i ett nötskal, slår i tomma luften.
 
Nej, ändrad till att hundar med extrem kamplust inte får avlas fram. Ordet pitbull är helt borttaget.

Paragrafen ser ut såhär i sin nuvarande form:
19 § Det är förbjudet att inneha eller genom avel
frambringa hundar som

1. har extremt stor kamplust,

2. blir lätt retade och biter,

3. bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och

4. har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot
människor eller andra hundar. Förordning (2002:723).
 
Stöön...det är verkligen svensk lag i ett nötskal. :smirk:

Vad är en hund med extrem kamplust i så fall? Pitbull? Presa de canario?

Cane corso är ju godkänd som ras nu...lika illa. :(
 
Man kan inte säga att "just den" hundrasen har extrem kamplust, man måste se till individen. Det finns garanterat hundar ur nästan alla raser som har extrem kamplust. Många godkända raser har ju kamp i sig.
 
Det som är bra med den nya paragrafen är att det är individen man ser till. Hela raser slipper bli utpekade och förbjudna och istället kan man fokusera på de individer som är olämpliga.

Cane Corso tycker jag är rätt trevliga.
 
Jag tycker att dom Cane Corso's jag har träffat har väarit jättetrevliga!
 
Vi har haft sammanlagt...vad blir det...fyra cane corso, tre av dem i vuxen ålder och jag tycker inte att de är varken trevligare eller värre än någon annan ras med "kamp" i sig. För en kunnig hundägare kan det vara en trevlig ras, men jag har sett tillräckligt med episoder med canar för att avstå från rasen. De kräver lika kunniga och ansvarsfulla ägare som en pitbull t ex, annars går det snett. Jag har sett en hund bli söndertrasad av två canar och jag skulle inte vara villig att ta på mig ansvaret att äga och representera den rasen. :(

Vad jag var ute efter med frågan är mest vad som avgör om man föder upp hundar med kamplust eller ej. Innebär det att man kan föda upp vilken ras som helst, bara inte någon individ råkar orsaka trubbel och göra att folk får upp ögonen för den? Då "straffas" bara den individen? Jag har nog inte fattat det här riktigt än...

Så t ex pitbull och presa canario får födas upp, men inte regas, är det så? Vår presa var född i Sverige, men regad i Norge istället.

Jag tycker att det är förnuftigt att särskilja ras från individ, eftersom en oseriös hundägare kan ställa till bra mycket mer skada en en specifik hundras. Men var ska gränsen dras? T ex presa canario tycker jag över huvud taget inte ska få tas in i landet, ännu mindre avlas på. Där går min gräns... :smirk:
 
cane corso,presa canario??? hade inte en suck, sökte på nätet efter litet bilder som illustration....ni får tänka på mej som "kör golden". Help :eek:! att möta en "sån´" (fast jag förstår ras kontra individdiskussionen)
 
Det är fantastiska hundar att äga, rena egotrippen! ;)
Man får leta efter en hund som är så trofast, de skulle bokstavligt talat gå genom eld och vatten för sin ägare. Något att tänka på när man träffar på främmande hundar, när det kommer besökande etc. Är man ansvarsfull och hundkunnig så går väl det mesta men det är ju något att bita i...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 873
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 172
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp