Bukefalos 28 år!

Planera och drömma om egen häst.

H

Hjalti

Jag har en dröm som många andra att en dag kunna köpa mig en egen häst. Har ridit sen jag va liten knott men inte haft hästintresserade föräldrar eller ekonomi för att köpa eller ha egen. Har tagit hand om andras hästar under åren och fått mycket ansvar men i slutändan så står jag där då hästarna en efter en säljs och varje gång så brister hjärtat. Hästeri för mig är inte bara en hobby utan en livstil, det är när jag får vara med dessa underbara djur jag verkligen lever upp och njuter av livet, det lugn de ger, allt de lär en och denna enorma kärlek som finns.

Jag är sjukskriven sen över ett år tillbaka och är nu på väg ut i arbetslivet, skulle aldrig få för mig att köpa häst i min situation utan att veta hur ekonomiska förhållanden kommer se ut utan det får bli när jag vet min inkomst och kan känna mig trygg i den inför framtiden. Har ett sparkonto som jag sätter in pengar varje månad som ska gå till att uppfylla den långsiktiga planen/drömmen och under tiden så vill jag fortsätta lära mig så mycket som möjligt om just hästar och utveckla mig själv som ryttare.

Så det jag vill bolla lite tanka och frågor om är hur gick ni tillväga när ni kom till den punkten då ni hade bestämt er för att bli med häst?

Jag kommer i bland in i negativt tänkande om vad skulle jag göra om hästen skadar sig, får tarmvred eller något större som tex försäkringsbolaget inte skulle ersätta mycket av. Då gäller det ju att kunna lägga ut större summor från egen ficka. Känns som om jag borde vara miljonär för att kunna reda upp alla oförutsedda händelser som kan hända.

Hur har ni löst det när något sånt inträffat?

Ja i bland så känns det som om jag vill slänga in handduken och lägga ner hästeriet då drömmen känns så långt borta men ändå så fortsätter jag planera och drömma trots det tillhör framtiden.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Tro det eller ej, men jag var endast 5 år när jag bestämde mej för att när jag blir stor ska jag bo på landet och ha häst!:idea:

Jag började att spara då på ett konto och dom pengarna var öronmärkta.
Inte ens när vi renoverade vår gård rördes pengarna.

Jodå, nu bor jag på landet OCH har häst.:love:

Men det är mycket klokt av dej att inte bara köpa häst så där utan vidare utan du tänker verkligen efter.
Men snälla, kasta inte in handduken utan KÄMPA!!! Hästar är värda att kämpa för.
Håller alla tummarna för dej!!:bow:
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Jag hade fått ett arv när jag var yngre, som jag fick tillgång till när jag fyllde 18. Några månader senare köpte jag min första egna häst. Jag har inte haft mycket till ekonomisk buffert, utan har lånat av mina föräldrar när det krisat (t.ex. när jag haft ett dyrt klinikbesök med hästen en gång). Min häst fick just tarmvred och jag hade en självrisk på 4000 kr (eftersom jag vill ha låg årspremie). Dock var det bara de 4000 kr plus bensin som vi behövde lägga ut, resten täckte försäkringen.

Nu har jag dock en buffert om det skulle hända något. Hur mycket den är på vet jag inte, eftersom den är inbakad i mina sparpengar.

Jag tycker att det är sunt att vara realist- det kostar jäkligt mycket att ha häst. MEN, man måste verkligen inte vara höginkomsttagare om man inte ska ha den dyraste hästen, dyraste försäkringen eller vara uppstallad i storstäder. Priserna skiljer sig ENORMT mellan olika delar av landet, olika raser (för försäkring), och beroende på vem man köper foder av. Jag betalar t.ex. 1500 kr/år i foder för min häst.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Glad för din skull:laugh:. Vill också ha ett litet sött hus med stall på landet för där det luktar koskit trivs jag allra bäst;). Karlen har med gått med på att bo lite utsides men bara liiite och han vill ha en fiskeodling så vi får kompremissa när den dagen kommer haha. Har arbetstränat sen i våras nu på en gård med islandshästar men nu när det går över mot anställning så är det inte klart om det finns ekonomi för att ha mig kvar så jag kanske måste hitta något annat. Just det ja..jag har spelat på lotto i kväll kanske turen finns där för mig i dag:p.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Vad häftigt att ha sparat så länge! Hade du kvar pengar till "driften" av hästen då också, eller var det bara till själva inköpet?
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Nu är jag inget bra exempel för det råkade helt enkelt bli så att jag blev med häst, tillfället dök upp och jag tog chansen... Men vad gäller veterinärkostnader osv så är mitt tips enkelt: Se till att alltid ha sparade pengar specifikt för just det. Jag har t.ex. hästen försäkrad för 100 000 kr i veterinärvård/år, varav självrisken är 2900 kr + 10% av veterinärräkningen. Alltså är målet att alltid ha 12 900 kr undanstoppade utifall att någonting händer. Att spara undan 12 900 kr gör man såklart inte i en handvändning, men sparar man en tusenlapp varje månad så är man ganska snart uppe i en summa så att man om inte annat kan betala det mesta med sparpengar, och skrapa ihop resten. Det är helt galet vad man kan lyckas skrapa, faktiskt... Jag kan knappt förstå hur mycket pengar jag lagt ut på min häst de senaste månaderna, viktiga kostnader med pengar som jag inte trodde att jag hade. Det har inte blivit så mycket shopping eller fika, men jag har ändå inte känt att jag har gått miste om någonting pga hästen.

Sluta aldrig kämpa! Du kommer att ha din häst i stallet så småningom, det är bara en fråga om att komma till rätt punkt i livet. Du låter som en klok människa så du kommer att nå målet, lägg bara inte ner hästeriet för jag lovar - jag har försökt, och man blir tokig! Säger som Popcorn, håller tummarna!
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Jag trodde inte försäkringen täckte mycket av en tarmvreds operation då jag har hört skräckexempel där de varit tvunga att skriva på ett kontrakt att de kan stå för omkostnaderna och att det är ett av de dyraste ingreppen man kan göra på en häst, summor upp över 100 000/180 000 och att det är en större del man får stå för själv. men det kanske skiljer sig mycket mellan försäkringsbolagen då?

Tur att det löste sig för dig iaf och att du bara behövde så för självrisken.

1500 va ju väldigt billigt för en årskostnad på foder:). Ja får man bara tag på bra kontakter så kan man nog lösa det. Här i söder så är inte ex stall hyrorna höga, runt 500-800 kr.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Tack snälla du:laugh:. Nej jag vet, jag springer på väggarna efter en dag utan hästarna, det liksom finns i benmärgen på en.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Jag skaffade mitt troll för ca 2 ½ år sedan. Hon kom hem till mig dagen efter hon fyllt 2.
Jag tvekade innan jag började kolla och hade inget direkt sparkonto till min aldeless egna häst då jag fortfarande gick gymnasiet.
Skaffade dock hem henne ´ca 2 veckor innan jag slutade 3an på gymnasiet och tog studenten.
Jag kollade mest på olika annonser och försökte hitta hästen med DET.
Hade inte ens tänkt tanken på att köpa en unghäst någonsin, men när jag såg henne, så visste jag säker - Hon var hästen med DET.

Jag hade kontakt med hennes uppfödare och den dagen jag bestämde mig så ringde jag till uppfödaren och sa att jag ville ha henne och att hon skulle skicka hem köpavtalet till mig.
Då fick jag beskedet att en annan köpt henne några timmar tidigare och jag blev helt bestört.

jag fortsatte att ha kontakt med uppfödarna som nog är de två gulligaste och snällaste personer som jag känner och någonsin mött!
De lovade att visa mig lite fler hästar som de fött upp, och skulle höra av sig om någonting ändrade sig med Harmonie.

Sen ringde dom en dag i Okt/Nov och berättade att de inte fick tag på tjejjen som skrivit på köpavtalet och om hon inte hämtade hästen innom en måndag så skulle jag få första tjing!
dagarna gick...det gick så långsamt och jag var så himla nervös!

Tjejen hörde inte av sig,kom inte och hämtade hästen eller någonting, så där hade jag henne igen, hästen med DET.
De visste att jag precis hade gått ut gymnasiet och att jag sökte jobb, min mamma var underbar och hjälpte mig under den tiden(1månad) att betala harmonies stallplats och mat osv.
Jag fick ta henne på "avbetalning" då uppfödarna trodde att vi var ämnade för varandra.
Det första stallet, stod vi på en vecka, det första hon gjorde var att gå igenom staketet i hagen och vi prövade 3ggr.Tillslut fick jag inte ens ta henne på en promenad runt stallet eller ner till utebanan, det var de värsta dagarna i hela mitt liv. Jag grät dagarna och nätterna igenom och trodde verkligen jag hade tagit mig vatten över huvudet. Det var inte såhär det skulle vara o ha häst..
Jag var i stallet från halv 6 på mornarna till 10 på kvällarna för att hon skulle slippa stå inne själv, det var hemskt. men vi fick ett sånt starkt band, de sista dagarna innan vi flyttade litade hon totalt på mig iaf inne i stallet. Jag följde med min mamma till jobbet och kollade stallplatser och tänkte om vi inte hittar något snart måste vi lämna tillbaka henne..

Vi letade frebrilt. Vi fann ett stall, helinakordering på ett lungt fridfullt stall i Håbo-Tibble, ca 40min hemifrån oss..( kul när man inte har körkort) 20min på motorväg. Men vi tyckte att det var värt det.
Vi hade en kille som hjälpte oss att lasta som hållit på med NH i massor av år, hon var som en dröm.
Alla i stallet var där för att se när hon åkte så det var massor med folk och hon som hade stället vågade inte ens komma dit utan skickade sin syster.

När de då såg att Hrmonie svarade så bra på NH och inte slit hit o dit, som de hade behandlat henne, så hon ställde sig och försvarade sig för det gjorde så ont av kedjan.
så sa systern: varför sa du inte att hon var NH hanterad? då skulle vi ju ha behandlat henne annorlunda.

Harmonie hade aldrig blivit behandlat med NH förut, men lastade sig själv och var världens ängel!
jag tackar honom för allt!

När vi kom fram till Förtuna Gård, så slog allt till sin rätt igen, hon var lugn och vi kunde gå över hela gården utan att hon stod på bakbenen eller drog.
Äntligen kunde vi pusta ut..äntligen så var allting perfekt.

Vi stod där fram till i februari 2009 då de höjde stallhyran ytterligare och det blev för långt för mig att åka varje dag när jag hade jobb och liknande att sköta.

Vi har nu flyttat till ett stall som ligger 10min med bil hemifrån oss och 30min från dörr till dörr kommunalt. med bra kommunikationer. lovley.
Nu har hon landat på det nya stallet och är sitt lugna trygga jag igen.
Dock är det rätt mycket som händer varje dag året runt, de körs med traktor och fixas och donas, vilket jag tror hon kommer vänja sig vid mycket mer när hon har stått där ett tag:)
Avbet:
Betalade 1500/mån ca. Betalade även mer när jag började jobba och blev klar med avbetalningen nu i våras/sommras. Känns så otroligt skönt!

Hon har varit helt skadefri och är den underbaraste hästen på jorden och verkligen förgyller min dag
med allt de hon hittar på!
Visst blir man lite arg på henne när hon inte lyssnar på sådant som man vet att hon kan men det är så värt det.
Hon är ändå väldigt känslig av sig, Arabiskt fullblod och klarar sig super.

jag har varit arbetslös hela det här året men började plugga på komvux nu i oktober för att plugga upp och in ämnen samt hela våren 2010 och hösten 2010 ska jag söka in och utbilda mig till sjuksköterska.

jag betalar henne helt själv och står i kollektiv nu. Jag klarar mig dvs på 7000 per månad och köper busskort osv. Lägger undan pengar varje månad om något skulle hända. ca 2000/månad. mer om jag kan.

Tarmvred behöver du inte oroa dig så mycket för tycker jag. Det drabbar mest hästar som reser mycket och ofta, jag har aldrig hört talats om det på vanliga "hobbyhästar".
Försäkringar är över huvudtaget en djungel och tycker du ska ringa och rådfråga vilken försäkring som är bäst för just din häst.
Det som är viktigast i min synpungt är att min skrutt har det högsta veterinärvårdskostnad man kan ha i en försäkring..100.000.
Däremot har hon i livbelopp samma summa som jag köpte henne för 30.000
Dvs om det skulle hända någonting så de måste komma med hästambulans så ska försäkringen ha det! hellre större veterinärvårdskostnade som finns.
Sen blir ju premien lite baserad vad hästen är för ras och utbilding o liknande.:)

Olyckor kan alltid hända men det tycker jag man kan bespara sig att tänka på. händer det så händer det och det är sjukt sjukt tråkigt!
Min lilla blev sparkad på nosryggen här för några månader sen, och jag trodde ju nosryggen var av på henne, kallade ut en distriktare och hon kollade på henne, tur var att det inte var någonting.. hon hade "bara" fårr två jack..=/ det resulterade i att man fick leda henne med ledträns utan nosgrimma i några månader och inte ha någonting som töck på det, samt att vi smörjde det med zinkpasta.

hade underbara personer i stallet som ställde upp om de såg att det behövdes smörjas på att de gjorde det för mig:heart

Fortsätt alltid att drömma, för drömmar kan verkligen slå in!
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

mitt foder är rätt dyrt, men det är det enda hon har gått upp i vikt på;)
390:-/säck ungefär och hon käkar 3 nävar av det per mål två gånger om dagen. Så det räcker ett tag:)
Dock har hon ju också gått på 1kg per dag när hon tränades som mest och hårdast:)
Stallplats för 2550:-
Strö( en pall 2mån) 1200
Ströfoder Hö: 3kr/kg, går dock över på Hösilage för 1.50kr/kg i februari;) -längtar-
hovslagare var 6-8vecka 300kr för verkning då hon inte har några skor:)
Försäkring 250:-/mån
Sadel( som btw ska säljas) 300-600kr/mån

Sen käkar hon ju Bvitamin och får magtarm, så där lägger man ju ner iaf ca 5-600kr per gång man köper.

klokt av dig att inte köpa häst föränns all ekonomi är bra och du känner själv att du har råd att lägga ut de ugifter det är att ha häst:)



Men som sagt, ge aldrig upp hoppet!
En dag kommer du ha din häst i stallet.

Håller tummarna för dig!
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Tack för din berättelse:). Vilken underbar historia med lyckligt slut.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Angående foder så handlar det inte så mycket om kontakter, utan bara om att höra sig för bland bönderna i närheten. Vi har inget kompispris, utan köper helt enkelt av närmsta bonden, som inte gör någon stor affär av det hela. Kolla med de stall runt omkring ig, vad de personerna lägger på sina hästar.

Angående tarmvredet, så blev det så billigt för att det inte gick vägen. De buköppnade min vackra häst, men lät henne somna in direkt när de såg hur illa det var ställt i magen. Denna öppning och den behandling hon fick på kliniken de två, tre timmar vi var där, kostade ändå 28 000. Hade de lyckats med operation, och behållit henne för vård (vilket hade varit nödvändigt), hade det säkerligen gått över 100 000 (som min försäkring täcker). Då hade jag fått låna pengar av mina föräldrar. Har man inte möjlighet att låna pengar är alternativet att inte låta operera hästen, och det är ju ett enormt svårt beslut att ta. Jag kan också tillägga att min häst var ett arabsto på 3 år som hade fri tillgång på vatten, grovfoder och kuperad hage, och som fick tarmvred under sin vintervila. Oerhört chockartat, och något som som tur är inte händer så ofta (så grannox: visst ska man inte oroa sig, men det är inte bara hästar som reser som kan få tarmvred).

Summa summarum: en buffert är absolut nödvändigt tycker jag, men inte nödvändigtvis på 20 000.
 
Senast ändrad:
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Okej. Ja jag har ju själv aldrig hört talats om det så har ju ingen aning:) Det var något jag hört bara:) inget illa menat.
Tråkigt med en så ung sprudlande häst som måste avlivas sådär:( Varför fick hon tarmvred?
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Ledsamt med din häst:(. Jo med kontakter menar jag om man hittar en bonde i närheten med bra kvalite på grovfodret som håller ok priser och som man vet har bra tillgång så man slipper leta runt, priserna kan skilja sig en hel del har jag märkt här både på kvalite och pris. Köper ju hellre ett med de värden jag vill ha till ett lite högre pris än ett med mindre bra till billigare pris. Bästa är ju om man kommer över både och:). Har några vänner som är bönder och det finns många häromkring med bra häst hö men efterfrågan är ju stor med så gäller att hitta någon som har så det räcker. Den delen är jag inte orolig för när den dagen väl kommer. Ang tarmvred så har jag inte hört en enda häst som har opererats utan det har slutat med avlivning, både för kostnaden är så stor och sen för att hästen sannolikt inte hade klarat sig trots operationen och hade den gjort det så är risken stor att den blir sjuk igen.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Vad jag vet så kan det vara många olika orsaker, en del hästar har lättare än andra att tarmarna hamnar i fel läge och vrider sig, fettansamlingar är vanligare på äldre hästar likt etapper inne i bukhålan som tarmarna kan sno sig runt, förstoppning kan leda till vridning, foderbyte mm. Finns de som kan detta mer än mig, säger bara det som jag pratat med vet om. Däremot om en häst fått kolik känningar och då inte har en vridning så ska inte rullningarna i sig vara en risk att den drar på sig tarmvred också. Däremot ska magen komma igång och den ska inte rulla sig då den kan slå sig illa. Vi fick ta bort en häst i somras på jobbet som visade sig hade fått tarmvred på Helsingborg sen och då hade vi haft två från distrikt ute akut som båda påpekade sig vara säkra på att det "bara" va en förstoppning och att han hade stor chans att bli återställd. Ja påpekade flera gånger att det påminde om en vridning och frågade om de inte trodde det va bäst att köra till Helsingborg direkt men de va säkra på att det va ett stopp de kände och han hade ljud från buken. Häststackarn fick behandling mot förstoppning och fick flera liter paraffinolja, muskelavslappnande och smärtlindring utan resultat.

Jag skulle se till att hästen höll sig uppe och gick mellan droppen, snacka om ångerst när han till slut kom till Helsingborg och det visade sig att det va svår tarmvred. Första veterinären där nere tyckte också sig känna en förstoppning och frågade chefsveterinären som va där och han kände och sa direkt att det va en vridning. Så nej jag har bara negativa upplevelser om den skiten:(.
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Jag är också i planerar-stadiet och kommer nog så förbli ett par år till som det känns nu. Jag vill ha hyfsade förutsättningar innan jag skaffar häst, vill veta att jag har den tid som krävs och vill helst slippa leva på nudlar. Jag bor ju fortfarande hemma, pluggar på högskola och jobbar extra, det är mycket som ska fixas innan tillvaron blir stabil. Helst skulle jag vilja skaffa häst under tiden jag pluggar men vi får se hur det blir med den saken.
Jag har i alla fall börjat spara pengar på ett eget hästkonto :D Än så länge räcker det väl knappt ens till ett framben men snart så.. :p
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Härligt att höra:banana:.

Det är väl tålamodet som är den svåra biten tycker jag. Har lite svårt att förstå att det finns dom som skaffar häst och går efter teorin att det löser sig på något sätt med en axelryckning utan att varken veta om hur boende eller ekonomi kommer se ut den närmsta tiden. Det kan ju gå vägen men det går gå käpp rätt också och som högsta ansvarstagande för hästen så anser jag att om man inte vet säkert att det kommer gå ihop så väntar man till läget är stabilt:).
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Jag var medryttare medan jag väntade på att köpa häst, och tyckte det var perfekt. Mycket billigare än att ha egen, samtidigt som jag lärde mig en massa saker som är bra att kunna vad det gäller att ha häst. hur man broddar, vad man gör åt små sår, hur man transporterar en häst bäst, vilket foder som behövs osv. Sedan ahde jag den enorma lyckan att köpa min medryttarhäst, så det blev väldigt smidigt alltsamamns. :)

Tålamod är en dygd!
 
Sv: Planera och drömma om egen häst.

Jag förstod absolut att du inte menade något illa :)

Vanliga orsaker till tarrmvred är tydligen: boxvila, för mycket kraftfoder och dålig tillgång till vatten. Min häst hade ju fri tillgång på grovfoder, fri vattentillgång och gick ute hela tiden. Så i hennes fall visste inte veterinärerna varför det kom. Det var förskräckligt. Men jag hade aldrig kunnat leva med ovissheten att hon kanske hade kunnat klara det med operation, och ändå inte haft råd att operera... så för mig är det nödvändigt att ha backup i sådana lägen. Och veterinärerna sade att de visst klarar vissa fall med operation, men inte alla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: valy
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 496
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 498
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp