Planeringsverktyg eller liknande

Tack! Jag ser gärna en vy över det :D Jag har läst en bok om personlighetstyper som jag avslutade i morse och inser att jag är typen som vill ha mer och mer fakta innan...
Då ska du få se en väldigt dålig bild, men tror det syns ändå.
Det är såklart inte perfekt för ditt syfte men här är det grupperat på typ av aktivitet.
Aktiviteterna kan flyttas om en omplanering sker.
Det borde ju gå att få tag på något liknande, men fråga mig inte hur..
WP_20160727_001.jpg

Jag tycker att jag letat massor på årshjul, men hittar inget som verkar vettigt ändå. Förslag?
Tyvärr inga förslag. Vår kommun ska ta fram en sådan till de verksamheter som behöver. Men än har vi inte sett någon. Snart ett år sedan det började pratas om det.

Det låter som att du är ute efter ett ärendehanteringssystem? Där du kan lägga in uppgifter och fördela dem på personer? Beskriva vad som ska göras och kunna återrapportera när det är klart?

DeDu från wsp
Webforum projekt
Canea workflow

Finns massor av liknande system. Hojta till om det är på rätt spår så kan du lämna en liten kravspec så kan jag matcha mot de system jag kan :) Jobbar med upphandling men det är så kul så jag kan nörda lite på semestern också :D

Mvh Miks

Det är en ganttvy. Och vi har aktiviteten till vänster. Så du får leta på planeringsverktyg gantt då. Men sedan tror jag det som jag hittade tidigare borde gå att anpassa så..

Ganttvy? :confused: Gantt-schema har jag hört talas om (det är ju bara en typ av flödesschema), men vad är en Gantt-vy? Är det företagets namn på produkten eller har det någon ytterligare innebörd som skiljer det från de traditionella Gantt-schemana?

Lite OT men älskar att lära mig nya grejer :D

Ganttvy? :confused: Gantt-schema har jag hört talas om (det är ju bara en typ av flödesschema), men vad är en Gantt-vy? Är det företagets namn på produkten eller har det någon ytterligare innebörd som skiljer det från de traditionella Gantt-schemana?

I vissa planeringsverktyg kan man ända vyer mellan exempelvis wbs, gantt, aktivitet. Samma aktiviteter ligger till grund men man presenterar det på olika sätt.

Vill du att jag ska leta fram bilder :)

Mvh Miks

Sitter på mobilen så jag kan bara länka. Kanske inte de bästa bilderna men jag tycker de är ganska representativa. Hoppas det funkar!

WBS vy
Här lägger man en huvudaktivitet överst, bryter ner i delaktiviteter som därefter i sin tur bryts ner i uppgifter. Schemat är ganska enkelt och kan vara ett enkelt sätt att börja planera tex ett projekt. Varje liten box innehåller information som tex när den startar och vem som ska utföra uppgiften. Det brukar dock vara pilligt att lägga in i denna vyn.
https://hkmastudent.wordpress.com/items-of-rfp/work-breakdown-structure/wbs/

Aktivitetsvy
I denna vy kan man lätt lägga in när emellan en aktivitet ska utföras, vem som ska utföra den, vad man har för budget tex. Det är en ganska lätt vy att redigera saker och ting i.
Den översta screeshoten visar vad jag menar.
http://www.easyprojectplan.com/EasyProjectPlan_SCREENSHOTS.htm

GANTT vy
I GANTT vyn så kan man koppla ihop de olika momenten i tex ett projekt med varandra. Det kan finnas uppgifter som ska skötas i en viss ordning oavsett om en av aktiviteterna blir försenad. Då kopplar man ihop dessa.
I vissa system kan man få progress i "korvarna" så man vet hur stor del av uppgiften som är färdig.
http://www.pssi.biz/information/gantt-chart-for-microsoft-visio.htm

I samtliga vyer kan man aggregera eller drilla sig ner till lägsta nivån. Då kan man tex se utfall mot budget på hela projektet och sen bryta ner för att se vart det tex drar över mot budget. Man kan se vem som har hand om en uppgift och i vissa system kan man se hur mycket beläggning den personen har och därmed få en indikation på om personen är överbokade eller har mer kapacitet.

Eum, så, jo lite nördig kanske :angel:

Mvh Miks

Ptja, vet inte så mycket om den. Bara jobbar i. Kanske tur att någon hann före med förklaring?

Vad jobbar du i? :)

Ja jag är nyfiken i en strut :angel:

Mvh Miks
Ett system för att hantera tåg, deras serviceaktiviteter och turer. Utvecklat inom vårt (multinationella) företag. Heter Maintenance planning tool. MPT

En av de många vyerna la jag ju in en risig bild på innan.
Det är kopplat till vårt skade/underhållshanteringssytem så vi importerar databdirekt från det.
Tågens turer skapar vi en fil på manuellt ur ett annat system som vi sedan redigerar mha ett makro innan import till MPT.

Ett system för att hantera tåg, deras serviceaktiviteter och turer. Utvecklat inom vårt (multinationella) företag. Heter Maintenance planning tool. MPT

En av de många vyerna la jag ju in en risig bild på innan.
Det är kopplat till vårt skade/underhållshanteringssytem så vi importerar databdirekt från det.
Tågens turer skapar vi en fil på manuellt ur ett annat system som vi sedan redigerar mha ett makro innan import till MPT.
Ah spännande!

Jag har varit med på SJ och fört in ett ritningshanteringssystem. Det är ungefär så mycket jag kan om tåg :D Däremot är jag en hejare på underhållsplanering :) Ditt system ser ganska bra ut :up:

Mvh Miks

Ah spännande!

Jag har varit med på SJ och fört in ett ritningshanteringssystem. Det är ungefär så mycket jag kan om tåg :D Däremot är jag en hejare på underhållsplanering :) Ditt system ser ganska bra ut :up:

Mvh Miks
Ah till att rita tågomloppen?
Haha jag var underhållsplanerare för.tågen tills för ett år sen. Nu mer är jag bara analytiker för hur planeringen fallit ut/påverkat status.
Verktyget är bra men mkt problem med autoimporterna ville ställer till det. Samt låååååångsamt men det beror nog mer på vårt.nätverk tror jag.

SJ har ju ett liknande sedan ca 10år på planeringen men de ska visst byta det framöver har jag hört av gamla kollegor..

Ah till att rita tågomloppen?
Haha jag var underhållsplanerare för.tågen tills för ett år sen. Nu mer är jag bara analytiker för hur planeringen fallit ut/påverkat status.
Verktyget är bra men mkt problem med autoimporterna ville ställer till det. Samt låååååångsamt men det beror nog mer på vårt.nätverk tror jag.

SJ har ju ett liknande sedan ca 10år på planeringen men de ska visst byta det framöver har jag hört av gamla kollegor..
Det här var 2011 och jag kan inte komma på vad systemet hette. Vi skannade in alla tågritningar och gjorde de åtkomliga digitalt. Sen hade systemet hand om ritningar och underhållsinstruktioner via XML. Tillhandahölls via Sörmans som senare blev Combitech.

Det var prestandaproblem 2011 också :cautious:

Mvh Miks

Det här var 2011 och jag kan inte komma på vad systemet hette. Vi skannade in alla tågritningar och gjorde de åtkomliga digitalt. Sen hade systemet hand om ritningar och underhållsinstruktioner via XML. Tillhandahölls via Sörmans som senare blev Combitech.

Det var prestandaproblem 2011 också :cautious:

Mvh Miks
Inget jag jobbat i alltså.
Men de hade också ett system med vad jag tror måste varit nån ganttvy.
Resource planning tool som något schweiziskt företag jag inte minns namnet på tillverkade.

Hur viktigt är det att det måste vara på svenska?

För ok engelska ändå vore ok så finns ju projektledarverktyg som Trello (gratis, enkelt och lätt att komma igång med) och mer komplexa system som Jira och Liquid Planner. De två sistnämnda kostar lite beroende på hur många användare man har.

I liquid kan man skapa ärenden/uppgifter, tilldela personer, uppskatta tid, deadlines och sätta beroenden som sedan faller ut i ett Granttschema. Det finns också en kalendervy där man kan få en översikt och se arbetsbelastning på olika team-medlemmar.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 415
Senast: valpköpare
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 081
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 998
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈