Tips på jobb!

Det låter ju verkligen inte bra! Tycker läkarna själva att det är bra? Sen träder väl sekretessen in så att man inte kan "gå in och kolla" anteckningar på rutin för att se så att allt blivit rätt?
Jag tror det är fler som ogillar taligenkänning än de som gillar det. De som gillar det verkar vara de som får rätt på det rätt fort. Men de har inte mycket att säga till om och har man ont om tid så har man. Det är egentligen inte där problemet ligger.
Det är själva tanken med taligenkänning. "Se, vi har skapat ett program som ska lösa bekymret med att det ligger diktat i många veckor utan att bli utskrivna av sekreterare, det är patientosäkert med diktat som ligger så länge. Detta nya programmet gör att diktatet från besöket kommer DIREKT, och kostar mindre än en sekreterare gör."

Jag vet inte jag, men om man anställer fler sekreterare så blir fler diktat utskrivna, fortare, så kan fler läkare ägna sig åt det de är utbildade- och helt uppenbart får betalt- för, istället för att lägga tid på att rätta sina egna anteckningar.

Vet inte om man kan gå in och kolla på rutin, men det syns ju när man arbetar i journalen av andra anledningar.
 
Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är skrivet. Jag tycker också om de andra sysslorna, att variera med, har tyvärr inte jättevarierande sysslor men de jag har är intressanta och roliga och det är skönt för hjärnan att inte göra samma lika. Skrivet är dock anledningen till att jag utbildade mig.

I Region Skåne har vi då det förhatliga taligenkänningen på gång nu, på fler och fler ställen införs det och så även på min arbetsplats. Sorgligt tycker jag. Har många positiva sidor, det kan jag se på de arbetsplatser där sekreterarens roll utvecklas vidare och är lika viktig, men alltså utvecklas. Med det menar jag de arbetsplatser som ser värdet att ha kvar sina sekreterare och få in dem i verksamheten. Tyvärr är inte det alltid så det är överallt. På en del ställen blir det istället nerdragningar rätt rejält på personalen istället ("wow taligenkänning, nu behöver vi inga sekreterare som kostar en massa pengar och har krav") och kvar blir då sysslor som då inte är speciellt roliga att utföra i sig själv, ett yrke som stannat i utvecklingen och inte får följa med när resten av vården utvecklas. Trist. Ointressant har jag börjat fundera på. Om skrivet försvinner, som är absolut roligaste delen, vad har jag då kvar om jag inte kan utvecklas?

Jag vill utvecklas, göra saker. Betyda något trots att jag bara jobbar 4 timmar. Inte vara någon man gömmer bort i sagda timmar för att skanna in papper, och så är det bra med det. Det känns lite som ett lotteri med andra ord, vilken arbetsgivare och arbetsplats som faktiskt värderar sina medicinska sekreterare och där man kan utvecklas och de som inte gör det.

Jag har funderat på att kanske flytta till ett ställe där det inte finns taligenkänning. Det är, antar jag, bara en tidsfråga innan det finns i hela Sverige, jag hinner inte vara gammal och utsliten före det.

Så, min fråga är, vad ska jag göra istället? Om jag inte ska jobba som medicinsk sekreterare, vad ska jag jobba som? Finns det något jobb där man skriver? Där man inte behöver någon eller liten utbildning? Där man kan använda den jag har?

Jag blir 42 år i år, jobbar endast halvtid och har halvtids sjukersättning så det blir aldrig mer än så. Har funktionsnedsättningar på bland annat syn- och hörsel (syn- och hörselhjälpmedel finns) och anställd med lönebidrag men är alltså inte attraktiv ALLS på arbetsmarknaden. Jag älskar skrivet på jobbet, däremot är skanna papper dagarna i ända inte min grej. Sitta i reception fungerar inte pga syn- och hörsel och telefontjänst går bort av samma anledning. Plugga och utbilda mig har jag inte råd till, kan inte få mer CSN och kan inte både plugga och studera som jag gjorde när jag utbildade mig till medicinsk sekreterare.

Sitter jag fast i ett yrke på väg att dö ut? Eller kommer min framtida arbetsdag bestå av att skanna papper i fyra timmar per dag?
Om du vill plugga kolla om du uppfyller villkoren för det nya omställningsstudiestödet. Är ju rejält bidragsdel om man får det beviljat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 315
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Börjar bli sugen på att göra något annat i livet. Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har...
2
Svar
32
· Visningar
2 285
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag försöker fortfarande "sadla om" och hitta mig ett yrke utanför vården. I dagsläget kan jag inte plugga till annat då jag har för få...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp