Tips på jobb!

När jag fortfarande jobbade som vårdadministratör (en annan benämning, kärt barn har många namn) så drog man igång med taligenkänning i den region jag jobbade med samtidigt som man kom igång med 1177:s journaltjänst. Det skrotades SNABBT, kan jag lova. Tror nog aldrig att regionen varit så nedringd som den var då. Kommer aldrig glömma en anteckning gjord av en oerhört trött grekisk läkare på akutmottagningen med taligenkänning, den skulle behöva visas upp på sekreterarutbildningen och för regionchefer runt om i landet som avskräckande exempel. :angel:

Jag har hört så många gånger att taligenkänning kommer ersätta sekreterarna och lika många gånger har man fått ge upp taligenkänning, så nej, medicinska sekreterare kommer bli kvar länge. Och jag hoppas fortfarande innerligt att ni ska få den lön ni jobbar så hårt för!

Men vad jag hört så är medicinska sekreterare rätt heta inom polisväsendet, särskilt till RLC och annan administration. En kursare till mig jobbar idag inom polisen och har gjort det de senaste 5 åren, hon verkar inte ha ångrat sig alls medan andra kursare byter klinik och inriktning stup i ett.
Jag förstår regionen! Jag hoppas verkligen att patienter ringer ner sina vårdinrättningar när det ser dumt ut i journalerna, jag har själv ringt min VC och påtalat anteckningar som ser ut som om en mellanstadieelev har skrivit dem, bad att få dem rättade, vilket skedde.

Det är synd att alla avskräckande exempel som finns inte når alla arbetsgivare här ute, kan behövas! :D

I det här fallet tror jag inte att diktatskrivningen kommer vara kvar så länge till i Skåne, beroende på var man jobbar finns möjlighet till utveckling av arbetsuppgifterna. Men jag gissar att diktatskrivning är något man får söka sig någon annanstans för.

Tyvärr tror jag inte vi får bättre lön. :( Jag har 3000 kr lägre än kollegorna eftersom jag inte har akutsekreterarsysslorna, vilket jag börja få fler och fler av, med tanke på att en till slutar så är just akutsekreterarrollen, som jag ju inte ska ha (enligt överenskommelse med AF om anpassning), något som jag troligen kommer att dela med en annan tills ny kollega kommer. Allt utom att svara i telefonen när läkare ringer och berättar att de har ett akutdiktat, men å andra sidan, om det är värt 3000 kr mer att svara i telefonen för att få akutdiktaten också så tycker jag att jag ska börja med det också.... Hur jag nu ska hinna med 8 timmars arbete på 4, men det är en annan fråga. Men man har ju två öron, två ögon, två händer och två hjärnhalvor liksom!

Har också hört polisen tidigare, tänkte inte på det nu! Låter intressantare än sekreterare på skola och advokatbyrå som jag också hört om.
 
Eller hur! Jag tror min vän bara svarade på en jobbannons. Hon fick det på personlig kompetens (noggrannhet, detaljseende, korrekthet) snarare än formell utbildning vad jag förstått.
Måste kolla in det faktiskt! Jag gillar att skriva och skulle sakna det gräsligt! Så ett jobb där man får göra det vore perfekt!
 
Jag är inte så övertygad om det. Alla andra yrkesgrupper skriver ju själva och med framtidens vårdinformatik kommer journalen bli mer standardiserad. Jag tror det är klokt av enya att fundera på andra jobb om det är just skrivandet som lockar med jobbet.
Skrivandet är ju inte det enda positiva med jobbet, men det är en viktig del av det. Jag tycker om språket och vill använda det och använda hjärnan.
 
Hur vet jag hur det är på olika arbetsplatser? Det låter ju bra i annonser, men i verkligheten döljer det sig ofta något annat som man upptäcker när man väl börjar. Och hur får jag in skrivet så är roligast när taligenkänning är målet?
Såna konkreta saker som vad arbetsuppgifterna består i och hur de fördelas brukar får man väl ställa frågor om på intervjun om det inte framgår av annonsen.
 
Såna konkreta saker som vad arbetsuppgifterna består i och hur de fördelas brukar får man väl ställa frågor om på intervjun om det inte framgår av annonsen.
Absolut. Jag trivs på min arbetsplats och med det jag gör, det är utvecklingen eller den eventuella utvecklingen, jag inte trivs med. Vad jag menar är att det som gör en arbetsplats bra har inte alltid med att göra med vad för arbetsuppgifter man har utan om gruppdynamik, hur chefen är, hur kommunikationen sköts grupper emellan osv. Jag gjorde samma uppgifter på ett annat ställe, men var redo att hoppa framför ett tåg i ren och skär desperation till slut av allt det där andra på arbetsplatsen, inte uppgifterna i sig.
 
Kan någon form av översättningsjobb fungera? Tolk i lite anpassad funktion? Jag spånar fritt kring yrken som skriver/dikterar mycket.

Sen tror jag inte heller att med.sekr är på utdöende. Diktaten möjligen men där kommer istället 1177/SDV/digitala tjänster in som ett jätteområde. Har du någon form av tekniskt utvecklingsintresse så kommer du vara ovärderlig på många ställen. Sjukvården kommer att hänga tungt på admin-personalen när SDV väl ska ros i hamn.

Översättning av skönlitteratur går man knappt runt på utan det gör man ofta för att man brinner för litteratur.

Att börja översätta facktexter är inget man bara hoppar på utan det är svårt och tar lång tid innan man är självgående. Det finns till och med magisterutbildningar på universitetet inom området.

För att öht bli aktuell för att få uppdrag måste man göra provöversättningar för förmedlingsbyråer. De är inte helt lätta att klara.

Vidare blir man inte anställd utan de allra flesta har enskild firma. Så utöver jobbet tillkommer administration och bokföring. Plus då den otrygga arbetssituation en utan en säker inkomst och utan betald semester. En bra dator får man stå för själv, likaså de översättningsprogram som uppdragsgivarna vill att man har. Officeprogrammen måste man såklart ha och Adobe professional för att kunna redigera PDF-filer.

Dessutom är det väldigt stressigt, man måste vara på hugget för att knipa åt sig jobben och om man gör ett dåligt jobb så blir det nej nästa gång. Man kan inte tacka nej om man får ett erbjudande heller för då frågar de någon annan nästa gång.

Sen är det dåligt betalt om man inte jobbar inom EU och där är det inte jätte lätt att få in en fot.

Skulle aldrig rekommendera någon att jobba som översättare.
 
Absolut. Jag trivs på min arbetsplats och med det jag gör, det är utvecklingen eller den eventuella utvecklingen, jag inte trivs med. Vad jag menar är att det som gör en arbetsplats bra har inte alltid med att göra med vad för arbetsuppgifter man har utan om gruppdynamik, hur chefen är, hur kommunikationen sköts grupper emellan osv. Jag gjorde samma uppgifter på ett annat ställe, men var redo att hoppa framför ett tåg i ren och skär desperation till slut av allt det där andra på arbetsplatsen, inte uppgifterna i sig.
Ja absolut sånt vet man ju inte innan. Då där kan det ju bli att man köper grisen i säcken...

Inom mitt yrke så har vi bra nätverk, det är ganska stor rundgång på personal och snacket går så man vet ungefär hur det är på olika arbetsplatser eller åtminstone vad den gängse uppfattningen är. Men så kanske det inte fungerar inom ditt yrke?
 
Ja absolut sånt vet man ju inte innan. Då där kan det ju bli att man köper grisen i säcken...

Inom mitt yrke så har vi bra nätverk, det är ganska stor rundgång på personal och snacket går så man vet ungefär hur det är på olika arbetsplatser eller åtminstone vad den gängse uppfattningen är. Men så kanske det inte fungerar inom ditt yrke?
Jo, till viss del är det nog så, men det når ändå inte mig på samma vis, vet ett par arbetsplatser att undvika så att säga. :)
 
Domstolshandläggare kanske?
Finns väl tjänster ute då och då vid olika domstomar.
Handläggarna sköter de administrativa ärendena vid domstolarna och det behövs väl knappast 1000 år av utbildning för det. Bara noggrannhet och en smula tjänstvillighet. :)

Här ett jobb där du kan läsa vad det går ut på:

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/lediga-jobb/469210

(Fattar att det är i fel landsända men jobbet är ju det samma oavsett ort).
 
Domstolshandläggare kanske?
Finns väl tjänster ute då och då vid olika domstomar.
Handläggarna sköter de administrativa ärendena vid domstolarna och det behövs väl knappast 1000 år av utbildning för det. Bara noggrannhet och en smula tjänstvillighet. :)

Här ett jobb där du kan läsa vad det går ut på:

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/lediga-jobb/469210

(Fattar att det är i fel landsända men jobbet är ju det samma oavsett ort).
Tack för tipset! Jag sparade annonsen och ska kolla upp liknande här i min närhet!

Tänkte väl att buke skulle kunna visa på jobb jag inte ens hade en tanke på fanns! :D
 
Jag gjorde slag i saken och (fast heter det så? Nu känner jag mig lite förvirrad!) sökte ett jobb. Samma yrke, får börja i det spåret tänkte jag. Har sett fler jag skulle vilja söka, men vill gärna få ordning på arbetsplatsen jag är på eftersom jag trivs. Man ska ju sätta sig själv först så jag är ju fortfarande tudelad om hur jag ska göra, men lite i taget så får jag se hur det blir kanske.

Jag har även skrivit ner era tips på ett papper och ska hålla utkik på dem hädanefter. Jag VILL utvecklas och inte stå stilla, så hur jag än gör nu så borde jag ha det i åtanke.

Är det någon med fler tips som jag inte tänkt på?
 
Jag gjorde slag i saken och (fast heter det så? Nu känner jag mig lite förvirrad!) sökte ett jobb. Samma yrke, får börja i det spåret tänkte jag. Har sett fler jag skulle vilja söka, men vill gärna få ordning på arbetsplatsen jag är på eftersom jag trivs. Man ska ju sätta sig själv först så jag är ju fortfarande tudelad om hur jag ska göra, men lite i taget så får jag se hur det blir kanske.

Jag har även skrivit ner era tips på ett papper och ska hålla utkik på dem hädanefter. Jag VILL utvecklas och inte stå stilla, så hur jag än gör nu så borde jag ha det i åtanke.

Är det någon med fler tips som jag inte tänkt på?
Hittade denna tråden, hur har det gått?

// Samma yrke
 
Hittade denna tråden, hur har det gått?

// Samma yrke
Jag kom till intervju, men inte längre än så, sökte några olika jobb inom samma yrke, en intervju. Är kvar på samma ställe, personal kommer och går... Har varit mycket i livet så inte orkat dra igång något med jobbet. Mycket med jobbet också, slitigt.

Får väl se om jag tar upp bollen igen. Jag vet vad jag har, men inte vad jag får. Och överallt inom vården är det problem.

Och... taligenkänning är ett jävla skämt. Jag vet att min chef tycker att det är bra. Jag vet att jag borde tycka att det är bra. Jag vet att jag inte ska vara en bakåtsträvare, att jag ska följa teknikens väg, framtiden och bla bla bla, och att allt sådant ser bra ut på mitt CV (vilket inte bakåtsträvande gör), men på riktigt, anteckningarna är inte bra. De är inte snygga, de är inte korrekta, de är inte ens rättstavade eller grammatiskt välskrivna. Hur någon ens fortfarande kan försvara det är över min fattningsförmåga. Men det är ju billigare än en sekreterare och arbetar snabbare (direkt) än en sekreterare.

Kvantitet. Kvalitet. Jag har börjat förstå vad som väger tyngst i sjukvården.
 
Jag kom till intervju, men inte längre än så, sökte några olika jobb inom samma yrke, en intervju. Är kvar på samma ställe, personal kommer och går... Har varit mycket i livet så inte orkat dra igång något med jobbet. Mycket med jobbet också, slitigt.

Får väl se om jag tar upp bollen igen. Jag vet vad jag har, men inte vad jag får. Och överallt inom vården är det problem.

Och... taligenkänning är ett jävla skämt. Jag vet att min chef tycker att det är bra. Jag vet att jag borde tycka att det är bra. Jag vet att jag inte ska vara en bakåtsträvare, att jag ska följa teknikens väg, framtiden och bla bla bla, och att allt sådant ser bra ut på mitt CV (vilket inte bakåtsträvande gör), men på riktigt, anteckningarna är inte bra. De är inte snygga, de är inte korrekta, de är inte ens rättstavade eller grammatiskt välskrivna. Hur någon ens fortfarande kan försvara det är över min fattningsförmåga. Men det är ju billigare än en sekreterare och arbetar snabbare (direkt) än en sekreterare.

Kvantitet. Kvalitet. Jag har börjat förstå vad som väger tyngst i sjukvården.
Det är nog inte många år bort att vi har klicksystem istället, som i tandvården.
 
Jag kom till intervju, men inte längre än så, sökte några olika jobb inom samma yrke, en intervju. Är kvar på samma ställe, personal kommer och går... Har varit mycket i livet så inte orkat dra igång något med jobbet. Mycket med jobbet också, slitigt.

Får väl se om jag tar upp bollen igen. Jag vet vad jag har, men inte vad jag får. Och överallt inom vården är det problem.

Och... taligenkänning är ett jävla skämt. Jag vet att min chef tycker att det är bra. Jag vet att jag borde tycka att det är bra. Jag vet att jag inte ska vara en bakåtsträvare, att jag ska följa teknikens väg, framtiden och bla bla bla, och att allt sådant ser bra ut på mitt CV (vilket inte bakåtsträvande gör), men på riktigt, anteckningarna är inte bra. De är inte snygga, de är inte korrekta, de är inte ens rättstavade eller grammatiskt välskrivna. Hur någon ens fortfarande kan försvara det är över min fattningsförmåga. Men det är ju billigare än en sekreterare och arbetar snabbare (direkt) än en sekreterare.

Kvantitet. Kvalitet. Jag har börjat förstå vad som väger tyngst i sjukvården.
Jag har ingen erfarenhet av talinkänning alls, men förstår inte riktigt hur det kan bli rätt med tanke på hur många dikterar. Ett lagom kort och tydligt diktat spar nog inte många kronor? De som talar obegripligt och krångligt lär ju bli väldigt fel eller inte gå igenom, eller hur fungerar det?

För övrigt jobbade jag på en klinik ett tag, en gång var samtliga läkare på utbildning, men när jag frågade om ledigt fick jag nej med hänvisning till att det inte finns någon som kan göra mitt jobb. Stämde i och för sig, men intressant :D.
 
Jag har ingen erfarenhet av talinkänning alls, men förstår inte riktigt hur det kan bli rätt med tanke på hur många dikterar. Ett lagom kort och tydligt diktat spar nog inte många kronor? De som talar obegripligt och krångligt lär ju bli väldigt fel eller inte gå igenom, eller hur fungerar det?

För övrigt jobbade jag på en klinik ett tag, en gång var samtliga läkare på utbildning, men när jag frågade om ledigt fick jag nej med hänvisning till att det inte finns någon som kan göra mitt jobb. Stämde i och för sig, men intressant :D.
I teorin borde det bli rätt, men vad man egentligen gör är att flytta jobbet sekreteraren gör till läkaren själv. Så... allt för att läkare ska ha mindre administrativt och mer patienter eller hur var det nu? Rätt profession på rätt jobb osv?

Taligenkänning fungerar som så att det känner igen hur personen pratar. Man måste alltså rätta det själv innan man trycker på sänd/godkänd/ok så att det signeras och hamnar i journalen. Läkaren ser alltså sin egen anteckning under tiden hen pratar.

När det blir fel ska ju sagda läkare rätta. Så förutom kunskapen om sitt eget språk (jag pratar om svenska läkare nu) så ska de ha TIDEN till att göra det.
Det krockar helt enkelt. De TIKar sina anteckningar, trycker på sänd och läser inte igenom för tiden finns inte. De använder inte sökord utan allt är i en enda text också, det går snabbare. De missar både basic saker som punkt, stor bokstav, komma, men också att det är fel ord som används, syftningsfel, meningar som inte är vettiga eftersom datorn har valt ord som den trodde läkaren sa medan läkaren egentligen sa något annat, men läkaren signerade bara och gick vidare till nästa punkt på agendan.

Och nu talar jag alltså om svensktalande, vi har några som inte har svenska som ursprungsspråk och det är ju kämpigt, hur ska man kunna rätta något man inte ens vet är fel?
 
I teorin borde det bli rätt, men vad man egentligen gör är att flytta jobbet sekreteraren gör till läkaren själv. Så... allt för att läkare ska ha mindre administrativt och mer patienter eller hur var det nu? Rätt profession på rätt jobb osv?

Taligenkänning fungerar som så att det känner igen hur personen pratar. Man måste alltså rätta det själv innan man trycker på sänd/godkänd/ok så att det signeras och hamnar i journalen. Läkaren ser alltså sin egen anteckning under tiden hen pratar.

När det blir fel ska ju sagda läkare rätta. Så förutom kunskapen om sitt eget språk (jag pratar om svenska läkare nu) så ska de ha TIDEN till att göra det.
Det krockar helt enkelt. De TIKar sina anteckningar, trycker på sänd och läser inte igenom för tiden finns inte. De använder inte sökord utan allt är i en enda text också, det går snabbare. De missar både basic saker som punkt, stor bokstav, komma, men också att det är fel ord som används, syftningsfel, meningar som inte är vettiga eftersom datorn har valt ord som den trodde läkaren sa medan läkaren egentligen sa något annat, men läkaren signerade bara och gick vidare till nästa punkt på agendan.

Och nu talar jag alltså om svensktalande, vi har några som inte har svenska som ursprungsspråk och det är ju kämpigt, hur ska man kunna rätta något man inte ens vet är fel?

Det låter ju verkligen inte bra! Tycker läkarna själva att det är bra? Sen träder väl sekretessen in så att man inte kan "gå in och kolla" anteckningar på rutin för att se så att allt blivit rätt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 315
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Börjar bli sugen på att göra något annat i livet. Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har...
2
Svar
32
· Visningar
2 273
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag försöker fortfarande "sadla om" och hitta mig ett yrke utanför vården. I dagsläget kan jag inte plugga till annat då jag har för få...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp