Bukefalos 28 år!

Plantera kryddor?

Sv: Plantera kryddor?

Det går hur bra som helst att sätta kryddväxter från affären, jag är totalt avkapad när det kommer till gröna fingrar, men kryddväxter växer som ogräs på min inglasade balkong.

Jag brukar svämma över i basilika :d

Jag planterar dem i nya krukor och så vattnar jag lite då och då.
 
Sv: Plantera kryddor?

kl

jag har satt ut mynta, timjan, persilja och basilika. men basilikan tål inte klimatet här verkar det som, trivs bäst inne eller i kruka på skyddad plats.
de andra överlevde säsongen och blev fina och stora! om de dyker upp i år igen blir spännande att se!

Citronmelissen uppdiven från frö börjar bli som en jättebuske, kul!! De luktar så gott bara att gå och klämma i!
 
Sv: Plantera kryddor?

Basilika tycker inte jag brukar bli bra.
Det tycker jag och inte bara för att jag är partisk. Jag har just nu en jättefin kruka basilika i köksfönstret som är en överlevare från i påskas. För ett par veckor sedan planterade jag den i en större kruka med vanlig jord i och den verkar trivas bra.

Däremot blir de träiga efter ett tag och då är det bara att byta ut.

Gräslök och timjan funkar också bra.
 
Sv: Plantera kryddor?

Då jag jobbat på Swegro i min ungdom har jag lite koll på hur kryddorna har det under sin uppväxt. Där har de 22-timmarsdygn med hjälp av lampor som driver upp dem snabbare. Detta leder till att de inte blir lika bra som kryddor inköpta för ändamålet, men det går!
Nu talar jag om att sätta dem i kruka då det är vad aj gahr erfarenhet av. Är bara att plantera om och märker man att den börjar bli hängig kan man ta lite skott som man byter ut dem till, inga problem!

För att få nya sorters blommor hemma kan man även knipa skott från blommorna på jobbet, så roligt när man fött upp blommorna från "barn". (Jag är fånig jag vet :D)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 056
Senast: tanten
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 595
Senast: Sirap
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 030
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 352
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp