Plantera träd o större buskar i hagarna...

JessicaM

Trådstartare
Vi ska plantera träd i hagarna så de får en liten skogsdel och även vindskydd. Vilka träd/buskar kan man plantera i hagen?

Tänkt plantera Pilträd bla eftersom de växer rätt snabbt :)

Vet ni några träd och buskar som växer relativt snabbt som inte är giftiga för hästarna?

Ang buskar så vill jag gärna ha dem i minst ca 1,5m höga så de blir som vindskydd..

Kom gärna med tips :bow:
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Så vill jag också göra! Jag har tänkt köpa pil - dels finns det ju sån som odlas som energiskog (eller vad det heter), dels finns det pinnar som säljs till häckar osv - och så ska jag försöka hitta lite skott av sälg (blir gärna lite buskiga av sig) och asp i vår skog och försöka flytta det. Nu är det enbart skuggan / vindskyddet jag är ute efter, det är sommarhagen det ska planteras i, men alla tre är "goda" träd som hästarna gärna äter :p

Gran har jag också tänkt, men mer för att avskärma från vägen i så fall. I vinterhagen finns redan lite träd och någon gran och hästarna har vääldigt ofta barr i manen när de kommer in på kvällen...

Det är ju inte lätt om man ska köpa "vanliga",lite större träd, men jag tror man kan få tips av kommunens gatuförvaltning eller vem som nu sköter kommunens parker och planteringar. Kanske kan man t.o.m. handla genom dem?
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

När det gäller lä så funkar faktiskt även en avlövad buske (inte för glesgrenad, då) ganska bra - det funkar ungefär som ett vindnät!
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Bygg ett plank.
Buskar och träd äter de bara upp.
Pilträd är smaskens.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Ha, ha, ja och det är ju det som är vitsen tycker jag. Fast jag tänkte inte på att TS kanske inte tycker det... :p
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Träd är dyra.

Men att ta träd från mark där de ändå ska rensas bort är gratis, förutom hårt arbete.

Om du vill flytta litet större växter och har tid på dig - slipa en spade rotbeskär, dvs skär en cirkel runt trädet. Tänk på att du ska kunna få med dig växten och jordklumpen ... Låt det stå en säsong och skär sedan på nytt i samma spår. Lyft försiktigt, kanske med traktor, och skär av rötterna allt eftersom.

Barrväxter har många fördelar. Kan du flytta granar som är strax under julgransstorlek och få dem att rota sig, så kan du skapa en klippt eller friväxande häck som ypperligt vindskydd på några år.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Jag säger samma sak som MagnusL, flytta ett par relativt små granar. De växer ändå rätt så snabbt och de ger skydd hela vintern också, samtidigt som de inte smakar så bra att hästarna äter upp dem.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Träd är dyra.

Men att ta träd från mark där de ändå ska rensas bort är gratis, förutom hårt arbete.

Om du vill flytta litet större växter och har tid på dig - slipa en spade rotbeskär, dvs skär en cirkel runt trädet. Tänk på att du ska kunna få med dig växten och jordklumpen ... Låt det stå en säsong och skär sedan på nytt i samma spår. Lyft försiktigt, kanske med traktor, och skär av rötterna allt eftersom.

Barrväxter har många fördelar. Kan du flytta granar som är strax under julgransstorlek och få dem att rota sig, så kan du skapa en klippt eller friväxande häck som ypperligt vindskydd på några år.

Hur stora och vilka typer av träd pratar du om här? Förutom granarna alltså ;)
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Beror på utrustning och styrka. Har du traktor kanske du kan flytta ett träd som har en stamdiameter på 10 cm, vilket kan vara ganska högt.
Ska du gräva själv kanske du kan flytta en flerstammig rönn som är 2,5-3 meter och en björk som är 4 meter. Beror ju också på hur trädet har växt, vad det är för mark osv.

Hägg brukar växa bra och tåla beskärning, men det kan ju tänkas att hästarna går hårt åt både hägg och andra lövträd. Kolla kring hästhagarna i trakten vilka sorter som har betats hårt och vilka som står orörda.
 
Senast ändrad:
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Tror man brukar säga när det gäller lövträd att kronan och roten har ungefär samma storlek. Så titta på kronan och uppskatta om det är något som du fixar att gräva upp/ner. Lite svinn på rötterna är nog okej dessutom...
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Gran växer sakta.

Vill inte ha buskar som måste beskäras för det tar lång tid att få dem stora..

Vilka buskar kan man ha i hagen??
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

schersmin är den giftig? Googla på bild vettja
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Kom ihåg att ska du flytta ett träd ska du göra det i alla månader som har ett r i sig. Alltså januari-april och september-december. Alltså innan det "blommar" och när blomningen är över, men inte under blomningen.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Använd inga typiska trädgårdsbuskar! Typ schersmin, cornell osv, det är ganska oundersökt hurvida de är giftiga.

Slån (prunus spinosa) är bra busk/vindskydd egentligen, det är taggigt så hästarna äter inte det i första hand, men om de skulle äta det så är det inte giftigt. Växer fort dessutom och är bra för fältfaunan! Finns som landskapsplantor, inte alls dyrt, men får hägnas i de första åren.

Poppel och salix växer fort. Björk likaså. Plantera och hägna in dem tills de är etablerade. Poppel och salix tål dessutom betesskador ganska väl och kan laga sig själva ganska bra. Det sägs att hästar inte gillar björk, men vad jag kan hitta är det inte giftigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Slån är nog ett bra alternativ där värmen är tillräcklig. Lysande med en taggig prunus!
Vad har du för erfarenheter av sorbus - rönn och oxel?
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Mina hästar äter upp alla träd.
De är hungriga av sig.
Planterar man träd kan man få hägna in dem ett par år tills de har växt till sig lite grann.

Jag planterade björkar i ett hörn i en hage som var lite blöt, för att suga upp och för att ge skugga på sommaren. Hägnade in dem i 3-4 år tills de var tillräckligt stora att klara sig. Det var inga som helst problem!

Men mina hästar hade annat att äta i hagen också.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

mina hästar ringbarkade en jättelik ask, mycket ved blev det.... fast det tog några år innan den dog helt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är det någon som har tips på var man kan köpa en färdig "julgran" för plantering? Den ska vara minst 1 meter i diameter och minst 3-4...
2
Svar
21
· Visningar
1 352
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 564
Senast: Shaggy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 152
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp