Plantera träd o större buskar i hagarna...

Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Slån är nog ett bra alternativ där värmen är tillräcklig. Lysande med en taggig prunus!
Vad har du för erfarenheter av sorbus - rönn och oxel?

Det framgår ju inte vilken zon TS befinner sig i, så...

Rönn har problem med svampsjukdomar, oxel är ett av de bästa träden vi har. Nackdelen är att båda har relativt lång etableringstid, de är ju sekundärarter/semisekundärer, till skillnad från poppel och salix. Oxel har en nackdel i detta fallet, det är dess fina kronform, så det tar ganska lång tid innan de har växt ihop sig med annat. Men jag älskar oxel, skitbra träd! När det gäller rönn föredrar jag Ullungrönnen, men det är ju inget man sätter i en landskapsplantering! Kan tänkas att den vanliga rönnen kommit som E-planta, vet faktiskt inte...


Ett alternativ för TS, om hon vill satsa, är att plantera en klassisk läplantering med lite allt möjligt. Köpa landskapsplantor med hägg, rönn, rosor, oxel, björk och poppel (prunus padus, sorbus aucuparia, rosa canina, sorbus intermedia, betula pendula, populus balsamifera, dvs "vanliga arter")och sedan låta det tävla sig upp till en "lähäck". Nu vet jag som sagt inte var TS befinner sig, men en av mina lantbrukargrannar har en sån plantering som är uppe på 5 meter efter 10 år - det är bra tillväxt.

Edit: Rönn finns som E-planta, så är det ett alternativ så köp Sorbus aucuparia fk Västeråker E.
 
Senast ändrad:
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Poppel och salix växer fort.

Poppel är ett otyg, men kanske användbart i det här fallet. Vi har en poppel i ett hörn av vår tomt. Och den skjuter skott i gräsmattan över resten av våra 1500 kvm tomt. Ingenting man vill ha om marken måste plöjas, eftersom rötterna blir gigantiska. Men som sagt, det växer fort och mycket!
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Bor i Värmland :) och just där jag bor är det ganska mycket lerjord och blött
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Hästkastanj då, det blir ju jättebra regnskydd
Hassel??

Vi har ett parti i hagen där det är mycket vatten jämnt! Tänkte att vi även skulle plantera lite skog där oxå så träden/buskarna suger upp allt överflödiga vatten.

Björk växer ju tyvärr inte fort för de är ju annars bra på att "dricka" vatten..
 
Senast ändrad:
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Jag vill verkligen varna för slån, har massor i mina hagar och de växer ohämmat och mitt stora problem är att hålla undan dem från staketen och att inte ta över i hagen. Aldrig i livet att jag skulle ta slån frivilligt till en hage. Slånbärstaggar är giftiga och du får stora svullnader i hästbenen om de får in en tagg, vilket har hänt fler än en gång hos oss.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Björk växer visst fort, det är en pionjärart. Så du kan använda det, de trivs i "sumphål", men använd då glasbjörk företrädesvis.

Hassel är också bra. Kastanj har, iaf här nere, problem med ganska mycket sjukdomar som försvårar etableringen, men du kan ju testa.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Jag vill verkligen varna för slån, har massor i mina hagar och de växer ohämmat och mitt stora problem är att hålla undan dem från staketen och att inte ta över i hagen. Aldrig i livet att jag skulle ta slån frivilligt till en hage. Slånbärstaggar är giftiga och du får stora svullnader i hästbenen om de får in en tagg, vilket har hänt fler än en gång hos oss.

Vad har du för källa på att slån är giftigt? Jag kan inte hitta någonstans något om det..?

Jag har slån i min beteshage och har inga som helst problem med det.

Är tornarna giftiga skulle ju hela växten vara giftig.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

populus balsamifera

Jag skulle undvika den, eftersom jag tycker att balsampoppeln luktar apa, får ful grensättning och skjuter rotskott. Men det är jag det.

Björk som vattensugare blir väl lysande om den får växa skyddat ett tag. Kanske lyxa till det med en Betula pubescens Rubra (rödbladig glasbjörk) bland de gröna?

Men gran passar säker mycket bra i Värmland.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Med tanke pa att TS mark var tidigare odlingsbar mark och har inte haft trad pa sig pa 200 ar ungefar sa skulle jag kolla med kvaliteten pa jorden, vad som passar sig att plantera dar. Runt omkring ar det ju mest granskog och om jag inte missminner fel fran gamla kartor sa var det granskog dar ocksa. Med inslag av lovtrad asp och bjork.
Annars kan du ringa Kalle pa Grasbroten (pm for nummer) han kan hjalpa till med gravning av hal och annat som behovs.. Eller Stig har val en traktor tror jag??
Men titta tex pa Backanga sa har ju de och aven Striden granhackar for vindskydd. Kanske kan satta en granhack pa norrsidan ((mot Sanne)i hagen langst bort och pa sa satt fa vindskydd for pallar.. Det ar svart nar man bor pa "slatta".. Dock en massa bjorkar ar ju jatteskont for pallar att ga i. Har pa torpet ater mina pallar alla farska granskott sa glom det lol..

(och yep, vet precis var ts bor, namligen granne till dar jag vaxte upp, och red pa dessa marker i manga ar)
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Tycker du? Ja, smaken är som baken;) Mina föräldrar har 2 balsampopplar som vindskydd och de är superfina i både form och grensättning - helt utan hjälp. Inga rotskott heller, MEN de bor också på en av de bästa jordbruksmarkerna i landet, dvs trädet får den näring det behöver I marken.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

En liten tjyvig fråga: Finns det mkt glasbjörk i skogen? ;P
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Det beror på om det är blött eller ej oftast;) Men visst kan det finnas det, det är en inhemsk art.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Hehe ja du visste visst precis vart jag bor :) Men gran växer inte de sakta?
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Något bra träd för regnskydd som suger upp vatten bra o trivs i lerjord? :)
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Slån är inte giftig, det görs ju saft av bären och de är vackra när de blommar. Men taggarna kan man undvara, min häst bökade under en rejäl buske av slånsort och fick en tagg rakt i ögat, tur nog i underlocket men han var dålig väldigt länge o fick såklart veterinärbehandlas.... Ska man plantera finns de säkert andra sorter.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Jag kanske utryckte mig slarvigt vet inte om växten är giftig, spelar eg ingen roll för ingen sund häst äter slån. Men vad jag vet genom egen erfarenhet är att får du in en slånbärstagg i din hand eller i ett hästben bruckar det bli rejält svullet/ göra mycket ondare än en tex en rostagg. När min häst var 5 så fick hon en slånbärstagg vid böjsenorna på ena fram. Vet diagnositeserade som senskada men jag som är envis hittade till slut taggen och då blev hon snabbt bra, men dessförinnan var benet rejält svullen. Vet hade först gissat på ormbett men hittade inget ingångshål och då tyckte han att vi var tvunga att behandla som om det vore en senskada, jag hittade taggen efter att han åkt.
Den enda fördel slån har är att man kan göra saft på bären, eller likör. De finns de som tycker buskagen är snygga när de blommar också, men jag hatar dem.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

beroende pa sorten av gran. Det finns ju typer av gran som vaxer i hackar/vindskydd och ser mer ut som enbuskar typ.. de skall inte vara sa svara att fa fart pa men du far sakert rakna med en 10 ar eller sa.. Jag kan ta reda pa och ringer dig.. Annars en enhack om de inte ar giftiga.. kanske bara baren..
Men jag skulle plantera bjorkar, de tar mkt av blasten fran andra hall ocksa.. och du har ju lagarn som vindbreak mot vastersidan om jag inte har fel.. Titta runt omkring, se hur gamla gardar ar upplagda och hur byggnader ar placerade pa marken. Det ar ju inte bara att smalla ner ett trad heller.. sakert ngn som skulle klaga pa att det stor deras utsikt..lol..
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Om du inte vill vänta så har du 2 alternativ som jag ser det.

1. Köp stora kvaliteter på träd. Det är dyrt och kräver massor av skötsel, det tar ett tag innan de är etablerade, men de är ju redan ganska stora och tar fart när de väl har etablerats. Misslyckas du har du förlorat en del pengar.

2. Köp salix eller poppel. De är överlägset snabbast på etablering, men lever ju inte så himla länge, men de överlever nog dig om de inte skadas;)

Sen kan du kombinera med hassel och hästkastanj om du nu gillar dessa, men vill du ha något snabbt så ser jag detta som 2 alternativ.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är det någon som har tips på var man kan köpa en färdig "julgran" för plantering? Den ska vara minst 1 meter i diameter och minst 3-4...
2
Svar
21
· Visningar
1 352
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 564
Senast: Shaggy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 153
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp