Plantera träd o större buskar i hagarna...

Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Tänkt plantera Pilträd bla eftersom de växer rätt snabbt :)

Om du tänker plantera Pilträd så kolla så att det inte finns rör/avlopp i backen i närheten minst 100m ifrån där du tänkt plantera om du inte vill lägga en himla massa pengar på rotskärningar i rören framöver som är en dyr hitstoria.

Pilrötter har en förmåga att sprida sig något fruktansvärt och även leta sig in i rör och ledningar och ställa till en jävla massa problem.

Annars är de kanonbra på att suga i sig vatten :)
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

och var i bygda har du sett en pil? tror faktiskt inte att de vaxer sa bra. Och som jag sa tidigare, titta omkring dig och se vad andra gardar har sa du inte planterar ngt som inte stammer in i naturen sa att saga.
Jag vantar fortfarande pa svar fran tradkompis, ringer dig nar jag har hort ngt.. Tyvarr tar det tid med alla trad, sa alternativet ar 1, satta pa tacken pa hastar, 2. bygga ett plank.. eller da vanta pa traden att vaxa upp. Eller du kan kopa bamsestora trad och ta dit.. det kostar.. Det finns tyvarr inte mkt andra alternativ.. Eller salja garden och flytta ngnstans dar det finns trad lol..
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Jag säger samma sak som MagnusL, flytta ett par relativt små granar. De växer ändå rätt så snabbt och de ger skydd hela vintern också, samtidigt som de inte smakar så bra att hästarna äter upp dem.
Vad har du för konstiga hästar? Gran är mums och alla jag haft har ätit med glädje, både grenar jag hängt in i boxen, "vilda" i hagen och kasserade julgranar. Risken med gran är just om en häst får tag på ädelgran att de dör av förgiftning eftersom de äter gran.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Aj Aj INTE plantera kastanj i hästhage, kastanjerna är nästintill lika giftiga som ekollon för hästarna (innehåller något snarlikt ämne som ekollonen), en kunskap som tyvärr inte är så känd därför tog det lång tid innan vi äntligen förstod vad som var problemet när jag hade häst som blev sjuk av det.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Skulle ALDRIG plantera slån i hagen!
Hade det naturligt i hagen och har ägnat många år för att utrota det! Det blir hårda långa taggar, 2-3 cm som kan gå rakt in i benen på hästarna.
Har fått erfara det själv med en ponny som fick en oförklarlig svullnad under karpus(framknä), det visade sig att där satt en lång slånbärs tagg intryckt. Samma ponny fick in en slånbärstagg på sidan av benet vid ridtur då det var en smal stig vid ett slånbärssnår.
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

jack, jag haller med dig, slan har ju ocksa formagan att "ta over" allt och inget.. och sa blir akermarken ett stort slan snar i stallet..
saken ar ju att detta ar ingen "hage" per se utan gammal akermark/vall. utan trad. har inte funnits trad dar pa manga manga ar.. runtom finns gardar med granhackar, men de var planterade nan gang 1800 kallt. jag tror sista huset som var byggd i modern tid var pa 60 talet nar min farbror byggde sig en typ villa..
Hur Jessica skall losa detta vet jag inte, da det tydligen inte finns flera ar att lagga ner pa trad vaxt, och tyvarr blaser det ganska bra runt dar nar vadret bestammer sig for att vara sant.. Medans hennes granhack vaxer blir det val att tacka pallarna sa mkt som mojligt..men det ar hennes val..
 
Sv: Plantera träd o större buskar i hagarna...

Vad har du för konstiga hästar? Gran är mums och alla jag haft har ätit med glädje, både grenar jag hängt in i boxen, "vilda" i hagen och kasserade julgranar. Risken med gran är just om en häst får tag på ädelgran att de dör av förgiftning eftersom de äter gran.

Och jag har samma erfarenhet som Ramona, mina hästar äter inte heller granarna, vare sig de som växer i hagen (även små i lämplig höjd) eller om man lägger in till dem. :laugh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är det någon som har tips på var man kan köpa en färdig "julgran" för plantering? Den ska vara minst 1 meter i diameter och minst 3-4...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 564
Senast: Shaggy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 143
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp