Plasta om hösilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare malört
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 482
M

malört

Kan man plasta om strobals hösilage till småbal?

Är det några som provat? Dela med er av erfarenhet.

Är det nån som köpt omplastat hösilage?

Sv: Plasta om hösilage

Jag skulle aldrig våga köpa.
Oavsett vilka fina resultat SLU har fått så kommer ovillkorligen syre in i balen när man pressar om och det kan knappast påverka balen positivt. Kostnaden borde heller inte bli så mycket bättre då man först har storbalskostnad och på det måste lägga omplastningen.

Ja visst , men jag har inga egna erfarenheter. Skrev bara min egna åsikter i frågan. Det är ju rimligt att det blir kortare hållbarhet.

Det är sant. Det står ingenstans, bara att SLU i testet lagrat balarna i max två månader. Lite felaktigt tolkat blir det hållbarhetstiden. :o

Nej, jag antar grejen är att ha små balar till få hästar. Fast att plasta om är för mig liktydigt med att försämra OCH fördyra fodret.

Håller med om onödigheten i att plasta om.
Småbalar från början, plastat från skörd, är klart mycket bättre.

Ja, och nu har man väl kommit lite längre med den tekniken att pressa småbalarna tillräckligt hårt? *tror jag att jag läst nånstans*

Låter väldigt dyrt.... en lantarbetare kostar åtminstone 200 per timme + maskinhyra + plast :eek:

Hållbarheten borde också kunna påverkas.

Har man några hästar så blir det nog billigare i längden att lägga dom pengarna på att köpa en begagnad kompaktlastare om man tycker att storbalar är svåra att hantera.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
422
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
844
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 120
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka