Plasten från ensilagebalarna

Karoliten

Trådstartare
Har ni märkt hur små plastbitar /trådar hamnar i hagen / naturen?Trots vi tar med oss plasten direkt när vi plastat av balen i hagarna går jag nästan dagligen o plockar små små bitar plastbitar eller trådar från nätet!Blir tokig på det !Verkar vara samma sak trots olika leverantörer.Hur kan det undvikas?Hur kan vi få inplastningen bättre?
 
Har ni märkt hur små plastbitar /trådar hamnar i hagen / naturen?Trots vi tar med oss plasten direkt när vi plastat av balen i hagarna går jag nästan dagligen o plockar små små bitar plastbitar eller trådar från nätet!Blir tokig på det !Verkar vara samma sak trots olika leverantörer.Hur kan det undvikas?Hur kan vi få inplastningen bättre?


Det handlar väl inte om inplastningen utan hur den som avplastar balen gör det? Eller vad menar du ? 😳
 
De flesta köper samma plast och lagren är så tunna att höet sticker hål på plasten... Balplast är ju sån plast som inte ska lämnas på tippen/återvinningen utan eldas eller lämnas till ombud.
 
De flesta köper samma plast och lagren är så tunna att höet sticker hål på plasten... Balplast är ju sån plast som inte ska lämnas på tippen/återvinningen utan eldas eller lämnas till ombud.
Ensilageplast ska inte eldas. Den ska lämnas till återvinning. Avgiften för det betalas samtidigt som man köper plasten.
 
Här är rekommendationen av de som tar emot att kan man inte lämna dagen det är inlämning (enstaka dag per år osv) så ska det eldas.
Det låter väldigt underligt och helt i strid med gällande lagstiftning för avfallshantering, miljöbalken och avfallsförordningen. Undantaget är om man eldar i godkänd anläggning för avfallsförbränning. Stämmer att mottagningen bara brukar vara ett par dagar på hösten och ett par dagar på våren. Har man större mängder går det dock att få det hämtat hemma. Ett annat alternativ är att gå samman med någon granne för att få ihop mängden för att få det hämtat.
 
Här är rekommendationen av de som tar emot att kan man inte lämna dagen det är inlämning (enstaka dag per år osv) så ska det eldas.
möjligen lämnas som brännbart avfall på återvinningsstationen.
Bränner man den vid tillräckligt hög temperatur blir det koldioxid och vatten av den. Men man får aldrig tillräckligt hög temperatur om man eldar hemma.

www.svepretur.se ansvarar för insamling och återvinning av balplasten
 
möjligen lämnas som brännbart avfall på återvinningsstationen.
Bränner man den vid tillräckligt hög temperatur blir det koldioxid och vatten av den. Men man får aldrig tillräckligt hög temperatur om man eldar hemma.

www.svepretur.se ansvarar för insamling och återvinning av balplasten
Ja det var nya regler nu, här tar de inte emot plast på tippen. Frågade åt en vän. Jag rider osv inte längre. Men de som eldar hemma häromkring är privatpersoner.
 
Fast att det eldas betyder inte att det är tillåtet.

Jag skrev ju nedanför att det ändrats. Jag trodde inte det ändrats sen jag hade häst eftersom folk fortfarande eldar upp det, för fler kanske inte heller vet att det är olagligt? Det är ju inte direkt så att man får någon vidare information när man köper balar, så som på andra förpackningar.
 
Jag skrev ju nedanför att det ändrats. Jag trodde inte det ändrats sen jag hade häst eftersom folk fortfarande eldar upp det, för fler kanske inte heller vet att det är olagligt? Det är ju inte direkt så att man får någon vidare information när man köper balar, så som på andra förpackningar.
Men elda sopor har det varit ett generellt förbud på lääänge.
(om man inte har tillstånd och en godkänd anläggning) Miljöbrott.

Sammanfattning av reglerna här:
https://www.saffle.se/Documents/MiljoBygg/Eldning av avfall är FÖRBJUDET 2014.pdf
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 663
Senast: Voeux
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp