Det är bedrövligt... Och på våran stora åc ska plasten i brännbart. Hur är det tillåtet?
Förbränning av plast är inte ett miljöproblem, annat än att vi måste tillverka ny.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är bedrövligt... Och på våran stora åc ska plasten i brännbart. Hur är det tillåtet?
Det beror nog på vilka butiker man handlar i - i de allra flesta affärer jag handlar i (dvs mataffärer och systembolaget) finns det alltid flergångskassar som alternativ.
Det i sig är ju ett problem. Återvinns den så kan man slippa tillverka ny.Förbränning av plast är inte ett miljöproblem, annat än att vi måste tillverka ny.
Ica Kvantum här i närheten har slutat nästan helt med plastkassar, skriver nästan då plastkassarna för frukt och frysvaror återstår. Dock de vid kassan är borta, är bara papperskassar.Och ännu bättre skulle det vara om butikerna tog sitt ansvar och erbjuder något annat än plastpåsar. Istället för att enbart ha plastpåsar och lägga hela ansvaret på kunderna.
Sen undrar jag lite över hanteringen av insamlad återvinningsplast - varför kan vi inte ta hand om det själva istället för att exportera det till länder där det ändå hamnar i haven tillslut?....http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/svensk-plast-skrapar-ned-varldshaven/
Och så är det helt hopplösa när det regnarProblemet är att papperspåsar är inte särskilt miljövänliga heller då det går åt mycket för tillverkning och transport.
Det i sig är ju ett problem. Återvinns den så kan man slippa tillverka ny.
Fast jag pratade främst om plastförpackningar. Den bästa kassen är den du använder flest gånger iaf.Ja, problemet existerar med alla typer av kassar. Papperskassar och tygkassar kostar på betydligt mer att tillverka för miljön.
Fast jag pratade främst om plastförpackningar. Den bästa kassen är den du använder flest gånger iaf.
Vad sjukt onödigt! Det hade jag ingen aning om. Känns bedrövligt.
*knapplån*
Återanvänder all plast och tar hem t.ex plastlock på läsken från snabbmatsställena om jag köpt på drive in och inte kan sortera på plats. Köper nästan aldrig plastkassar och de vi köper är tillverkade av t.ex. sockerrör. Köper sällan kläder men borde bli bättre på att fundera över materialval där.
Det ska komma en boll som man kan stoppa i tvättmaskinen som ska fånga upp mikroplaster men den har fortfarande inte släppts på marknaden vad jag vet. Tyvärr. Dock finns det någon påse som kan fånga upp en del såg jag i den senaste artikeln, ska kolla upp det.
https://www.nyteknik.se/miljo/bollen-som-fangar-plastfibrer-under-tvatten-6848913
https://www.nyteknik.se/innovation/problem-for-plastfangande-corabollen-6892021
Har i Oregon och i Californien har manga stader och kommuner beslutat att inte alls ha plast pasar vid kassan i affarerna och manga affarer har sjalvmant helt slutat med plast vid frukt och gront ocksa.
Sist jag var i Sverige reagerade jag pa hur vansinnigt mycket plast det var vid frukt och gront i mat affarer ... varje gurka inslagen i plast, paprikor inslagna i plast, etc och hur de flesta tog plastkassar vid kassan, samtidigt som Sverige ju ar sa frammat pa det har med plast kandes det sa konstigt.
Fast jag tror att den plastade frukten får väsentligt bättre hållbarhet och det är ju bra för att minska matsvinnet..?Ja, det är galet hur varenda paprika och gurka måste vara i plast här, även svensk gurka t.ex och den borde ju inte behöva hålla lika länge som t.ex. gurka vi importerar från utlandet.
Fast jag tror att den plastade frukten får väsentligt bättre hållbarhet och det är ju bra för att minska matsvinnet..?
Plastpåsar i mataffärer är väl alltid miljövänliga nuförtiden? Dvs gjorda på sockerrör eller liknande. Har nog inte sett en vanlig plastkasse vid kassan i mataffären på väldigt länge?
Vår butik säljer också tvättbara tygpåsar till frukten i olika storlekar. Vi har köpt och har på så vis kunnat sluta med engångspåsarna där.
Men självklart ska inte plasten lämnas i naturen. Men jag påpekade bara att i princip alla matbutiker enbart har miljövänliga plastpåsar nuförtiden. Alltså att det är betydligt bättre än för ett antal år sedan när det var ”vanliga” plastkassar.Fast visst gar det mycket fortare for (de basta bio plasterna) att brytas ner, men det tar fortfarande 3-6 manader och djur hinner fortfarande do om de fastnar i dem eller far dem i sig. Aven om frukten haller en dag eller tva langre sa far vi val lara oss att handla som man gjorde forr innan allt var plastat separat ... precis det man behovde och i lagom mangd for att det skulle halla?
Har ar frukt/gronsaker inte plastad separat och manga matvaruaffarer har antingen (bio forstass) plast i frukt/gronsaks disken eller papper for att stoppa den i. Jag kan altsa valja. (personligen valjer jag papper) Vi gor av med aldeles for mycket plast oavsett vilken sort det ar.
De mest "forward thinking" butikerna har ocksa skyltar som talar om exact varifran allt kommer ... Det mesta ar lokalt och skyltat med namn pa farmen, det som kommer fran andra stater (eller fran Mexico eller Sydamerika) ar klart skyltat med exact varifran det kommer.