Bukefalos 28 år!

plastic padding?

Sv: plastic padding?

För plasten sitter aldrig kvar på plats en full skoperiod de perioder det växlar mellan blött och torrt. Då är det väldigt bra att kunna ersätta den plast som ramlat bort själv.

Är jobbet riktigt gjort sitter plasten oftast en normal skoperiod förutsatt att det är korrekt underarbete och bra kvalitet på plasten man använder.

Medger att fölplastning under blöt vinter med växlande väglag är svår att få t att hålla, men med sko ska det absolut fungera.
 
Sv: plastic padding?

Du hoppar inte i någon högre omfattning gissar jag, fullkomligt hopplöst att få plasten att klara hoppning, blir väl för stor rörelse i hoven för hur bra det än suttit innan så ryker det vid hoppning, höll på för något år sedan med en som i stort sett hela innerväggen var borta på bak, blev ju en ond cirkel och gällde att försöka hålla det utfyllt konstant annars trampades skon av igen och mer vägg rök. Stod tom vid ett tillfälle och plastade om mellan klasserna på tävling då gäller det att kunna göra det själv.
 
Sv: plastic padding?

Är jobbet riktigt gjort sitter plasten oftast en normal skoperiod förutsatt att det är korrekt underarbete och bra kvalitet på plasten man använder.

Medger att fölplastning under blöt vinter med växlande väglag är svår att få t att hålla, men med sko ska det absolut fungera.

Nix inte om hästen hoppar med plasten då håller den icke hur skickligt det än är gjort, hoven utvidgar sig för mkt då och plasten släpper greppet mot hoven så snart det gjort det så tar sig vatten in och det är tack och adjö med plasten nästa gång den utsätts för påfrestning, långt ifrån bara jag som upplevt det problemet utan ett välkänt problem bland hoppfolket.
 
Sv: plastic padding?

Du hoppar inte i någon högre omfattning gissar jag, fullkomligt hopplöst att få plasten att klara hoppning, blir väl för stor rörelse i hoven för hur bra det än suttit innan så ryker det vid hoppning, höll på för något år sedan med en som i stort sett hela innerväggen var borta på bak, blev ju en ond cirkel och gällde att försöka hålla det utfyllt konstant annars trampades skon av igen och mer vägg rök. Stod tom vid ett tillfälle och plastade om mellan klasserna på tävling då gäller det att kunna göra det själv.

Nej min är ingen hopphäst ;). Förstår att hoppning på lite höjd lär påverka plastens fäste ganska mycket. Självklart är det bra att kunna göra det själv i så fall. En fördel vore väl om hovis då visat hur det bäst görs och ska se ut om TS aldrig gjort det förut men det är min åsikt...
 
Sv: plastic padding?

fast hur komplicerat är det att laga en liten bit bort sliten hov? det är på yttersidan 1cm högt och 2cm långt + inte djupt, på insidan så är det att fylla i en mycket gammal läkt hovspricka så skon inte syns så hon inte kan trampa av skon. antar att det bara är att spruta i skåran så den fylls sen jämna till med handen omslagen i plastfolie. så det ser ut som "en hel hov" dvs.
 
Sv: plastic padding?

Det är inte riktigt så enkelt, ett tips finns instruktionsvideo på vettecs egen hemsida om du googlar. Du måste först ha det hundra rent och tvätta med sprit sen skall det vara helt torrt när du applicerar, du har några sekunder på dig innan det börjar härda och ett tips stoppa inte dit fingrarna. Som du ser i videon så skall du lägga på mer än vad du behöver sen när det härdat så raspar du det plant istället, börjar du dra med fingrar eller verktyg så är risken bara att du får med dig hela lagningen ut i stället för den börjar hänga ihop nästan i samma sekund som du trycker ut den ur tuben. Men googla så hittar du instruktioner.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 680
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: super
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
24 106
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 677
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp