plastmatta

Messy

Trådstartare
kanske under fel ämne.. men då får snälla moderator flytta tråden :)

vad har ni för förslag på att sätta upp om hästen ÄTER upp hela j*A boxen?
har kollat på typ boxmattor, men de är SVINDYRA.. så jag tänkte någon billig heltäckningsmatta åt "fel" håll, kan det vara något???
bara så det inte är kul att bita???
skulle en köks-plastmatta funka?
är det gifitgt tro? gummimattor kan ju inte vara mkt mindre giftigt?

sen finns ju de där modell entrémattorna...

måste hitta på något NU...
hon var inte så intresserad av gran-stockarna jag hängde upp, räddade väl en planka, men inte mkt mer än så ;)

boxdörren har sett bättre ut :cool:

alla hästarna biter i boxarna, så det är väl extremt gott trä :D

snart spikar jag över massa plank som jag kan ta bort den dagen jag flyttar.. hehe... bara å måla om ;)

Sv: plastmatta

vi har gummimattor och det funkar skit bra..Tror inte dom var så dyra att köpa in..kommer dock inte ihåg vart dom köptes..

men du får fundera på det isf ;)

jag ringde å fråga lite om entré mattorna.. tror att de kan funka... kostar 1-200kr/kvm...
så om jag fixar dörren å ena hö-nätsväggen så får hon väl sabba lite på andra väggen så får jag byta de plankorna...

fast helst vill jag ju veta vilken brist hon har eller var hon VILL... nått är det ju...
ska testa med mer hö istället för horse hage...

ska testa olika sorter på trägrenarna oxå... bäst vorde det ju om hon fick lite grenar å sysselsätta sig med... funkade i förra stallet, men inte i det här, väggen är tydligen godare ;)

Måla väggarna med ofärgad lack, och kasta på vass sand innan det torkat. Då brukar de inte gnaga mer.

uttråkad? ge henne en leksak lr nåt liknande som hon kan tugga på istället. :) det finns t.ex. slickstenar i (skulle jag tro) betydligt godare smaker än trä, t.ex. äpple :d

tyvärr inte mitt stall ;)
så jag hade inte tänktinvestera i ett nytt, även om jag snart måste det :angel:

uttråkad? ge henne en leksak lr nåt liknande som hon kan tugga på istället. :) det finns t.ex. slickstenar i (skulle jag tro) betydligt godare smaker än trä, t.ex. äpple :d

mmm får testa!!!

asså, hon har fri tillgång på stråfoder, ALDRIG uppätet, hon är ute 12h/dag (vilket hon aldrig har varit förut)...
rids varje dag, har kompisar i hagen....
jag blir GALEN på å inte veta vad det är...
hon är inte "lek"-typen så jag tror inte hon skulle vara speciellt intresserad av leksaker, däremot gnager hon öven på staketstolparna i hagen...
så det är därför jag undrar vad hon lider av... brist av något eller :crazy:
hon får fullfoder i mängder (svårfödd) å bra stråfoder + chevinal å morötter... whaaat lixom

prova att spruta på anti-bit.. det kan funka. finns att köpa i de flesta hästaffärer..

funkar tyvärr inte...
hittar ifs inte sprayflaskan, men klibbiga funkar ett tag.... hon typ testbiter så det försvinner...

Min häst är oxå en "hobby-bäver" :D
Eller var när jag köpte honom, nu står han i en box med plastväggar så jag vet inte hur mkt han gnager längre :smirk:

Jag har hört massor av anledningar till varför dom gnager tex brist på stråfoder o aktivitet (inte aktuellt i ditt fall..), bristande mag/tarmbalans, proteinbrist, otrivsel i boxen eller med boxgrannar.

Jag hade min bäver uppstallad i ett annat stall (helt i trä) ett tag. Då höll han på att knapra i sig hela boxen :mad: , men så satte jag upp en HappyHorseBall o smorde in den med sockerlag och då slutade han att gnaga o lekte med den i stället. Det gjorde han även efter att ha slickat bort sockret.

smart med sockerlaget... kanske kan vara något faktiskt...

värt ett försök :) tack

Nu blir du säkert arg, men jag skulle lägga pengarna på att såga upp en bakdörr i boxen, som leder till hagen eller typ uterastgård för hundar. Framför dörren skulle jag sätta upp köldridå så det inte drar in på de andra hästarna. Då skulle du bli av med problemet och hästen bli glad. *hugg inte huvudet av mig* :o

Jag skulle också kolla hennes mage ordentligt. Ta träckprov trots genomförd avmaskning. Kika ner i magsäcken på klinik och se så att hon inte har ett magsår/alternativt prova magsårsmedel som man kan få utskrivet av veterinär. Ge loppfrö under en tid, för att se att det inte samlats en massa sand i tarmarna som gör ont. Många hästar gnager för att de har ont i magen.

Jag vet inte om du är dum eller bara oförskämd, men det förslag jag gav dig är väl beprövat och många som bygger nya stall gör så här direkt.

nej jag var varken dum eller oförskämd, förlåt om du tog illa upp!!!!

jag menade mer :devil: mot hästen... typ "KRIIIIG"... :)

nej jag var varken dum eller oförskämd, förlåt om du tog illa upp!!!!

jag menade mer :devil: mot hästen... typ "KRIIIIG"... :)

Du är förlåten!:)
När man har en häst som gnager så blir man frustrerad. Dels pga varför den gör det, dels pga att den faktiskt förstör ganska mycket.
Det tips jag gav dig är nog ett av de bättre att hindra att inredningen blir förvandlad till stickor.
ATt hästen hellre gnager på virket än på stockar man lägger in beror nog mest på att de får bättre tag med tänderna i sånt som sitter fast ordentligt.

Kan det inte vara så enkelt att det är en ovana hon fått.

Hon har kanske en gång i tiden varit understimulerad och börjat med denna ovana.

Lite som luftsnappare och vävare.

Nu skulle hon ju egentligen inte behöva gnaga med tanke på all utevistelse, foder och övrig stimulans men gör det ju ändå.

Går det inte att metallsko valda delar av boxen? Det i kombination med "sockerbollen" kan kanske få henne att bryta beteendet.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka