plastmatta

Sv: plastmatta

hon är fd galopphäst å mådde inte tip top.. så visst kommer ovanorna därifrån, hon är krubbitare å luftsnappare...
däremot gnagde hon inte på banan, men då var det ju metallinramade väggar å så...

undra vad plåt kostar... rädd om tänderna bara... just för att hon ÄR krubbitare å alltid kommer vara :crazy:

snickare sökes... :cool:

Jag har stått i ett stall där vi metallklädde vissa delar som bets mest på, mycket bra. Sen har jag stått i ett stall med korrugerad plåt som vägg, också bra. Skönt att klia svansen på men inte bita.

var hittar man sådant billigast då?
vilka summor pratar vi om?

dörren å "pelarna" känns viktigast... väggen är bara plank som är spikat från andra sidan = inte sååå jobbigt/dyrt å byta...

Jag kontaktade en plåtslagare som jag känner och fick plåt tillbockat så det var bara att spika på. Mätte hur långa som behövdes. Det var inte jättebilligt men inte jättedyrt heller, kommer inte ihåg för det var några år sen.

pappa föreslog det oxå! han kände någon hehe, så det blri plåt på stolparna, å sen nån gummimatta på själva dörren... å sen 400 julgranar ;)

Prova att spraya väggarna med vanlig hårsprej, smakar apa! Och är betydligt billigare än antibit. Det kan man spraya så ofta man vill, om det skulle skulle tappa verkan, fast helst när hästen är utomhus, så att den inte blir gasförgiftad.

Senast ändrad av en moderator:

Våra tre hästar har lösdrift med fri tillgång till sina boxar. Och trots fri tillgång på hö/halm och 8 ha varierad hage så nog fasen äter de boxinredning! Dörrar, väggar , bjälkar, allt! Vi har köpt vinkeljärn (finns som metervara) och klätt vissa utsatta ställen med. Men det ska bli överallt, det lovar jag! För detta är inte vackert och snart har de ätit sig ut i stallgången!
En av dem är krubbitare och har alltid varit det, men jag struntar i hennes tänder nu. Hon får krubbita ute istället.

Jag skulle nog tippa på att gummimattor på väggar och dörr + nån boll kanske är bland det bästa för dig.

Eftersom det inte är ditt stall så vill/kan du ju inte bygga om det och du vill helst slippa bygga upp det igen efter att du haft din häst där:D

Många andra förslag som metall kan ju kräva en hel del skruvande i väggarna, korrugerad plåt kan ju vara lite vass om man inte täcker kanterna.
En sockerboll kommer på sikt att ge henne dåliga tänder om hon jämt ska slicka/äta på den.

Så jag tror att gummimatta kan vara den om inte billigaste så iaf enklaste lösningen.

Eftersom det inte är ditt stall så vill/kan du ju inte bygga om det och du vill helst slippa bygga upp det igen efter att du haft din häst där:D

typ så känner jag :D
jag å en annan skämtar typ lite om annonser på blocket.. köpa boxinredningar ;)

gummimattan var typ 575 + moms/kvm.. det GÅR inte... :eek:
men dörren MÅSTE jag rädda :D

Tufft läge.
Du kan ju klä boxväggarna med billiga byggskivor som du målar.

Men hästen behöver helt klart något.
Prova att avmaska med värsta maskmedlet.
Och att ge ett mineral fullt med spårämnen.
Jag tror att jag minns att crome-brist kan göra att hästen äter upp halva huset.
Men jag kan minnas fel där, så att det var något annat spårämne.
Det är dock ofarligt att överutfodra med spårämnen upp till några gånger dagsbehovet, så ge ett dagsbehov till och se om det går över.

tack!

vad ska man välja då? KRAFT miner eller typ steel joint???

en i stallet hade fixat grenar till hagen, å dem älskade hon så!

matte ska bara ta sig ut i skogen :D

gummimattan var typ 575 + moms/kvm..
Oj jävlar vad dyrt! Vad var det för slags matta?
Om du bor nära mig kan du få hämta gummimatta gratis, om du monterar ner det från väggen... Jag har typ 10 boxar som är tapetserade med gummimattor och de ska BORT när jag bygger om!

Krafft Miner blir väl bra.
Ta något billigt, det är lika bra ändå.
Och så maska av.

Maskiga hästar käkar många konstiga saker.

Oj jävlar vad dyrt! Vad var det för slags matta?
Om du bor nära mig kan du få hämta gummimatta gratis, om du monterar ner det från väggen... Jag har typ 10 boxar som är tapetserade med gummimattor och de ska BORT när jag bygger om!

sthlm!!! lite långt va? men snällt!! (sälj på blocket människa!!!!)

jag ringde nån tillverkare i sthlm, blev tipsad av söt-elektrikern på jobbet...

Ja det är långt, typ 50 mil... Jag får nog göra ett försök på blocket, med de där priserna kan det väl finansiera hela stallbygget :rofl:

Ja det är långt, typ 50 mil... Jag får nog göra ett försök på blocket, med de där priserna kan det väl finansiera hela stallbygget :rofl:

typ.... alltså, hur kan det vara sÅÅÅÅÅ dyrt...
snart spikar jag upp PET-flaskor ;)

Jag har minst 150 m2 som jag behöver bli av med :rofl: Jag får nog fylla lastbilen och auktionera ut dem i stockholm, på de här breddgraderna får man nog inte så många kronor för dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka