Platt-teven på väggen

Ava22

Trådstartare
Håller på att ändra om hemma, flytta allt 90 grader. Imorgon ska pappa hjälpa mig hänga om teven på väggen jämte som den hänger på nu. Vi satt och diskuterade idag hur högt den ska hänga på väggen. Pappa har sin betydligt mycket högre än vad jag har, medan jag har min mer ögonhöjd när man sitter i soffan.
Hur högt har ni hängt den och varför?

Sv: Platt-teven på väggen

Har platt-tv på väggen själv för tillfället och den hänger på tok för högt.
Ögonhöjd från soffan röstar jag helt klart för, ligger man i soffan får man ont i nacken om den sitter för högt upp. *Jag måste ta och sänka eländet någon dag* :angel:

Var på IKEA och en kille där tyckte det var konstigt hur högt jag ville ha TV-n, 40 cm eller nått var normalt. :p
Så du tittar neråt, inte i ögonhöjd eller uppåt, mest bekvämt för nacken.

Nu har jag den runt i ögonhöjd, som känns bekvämt. Men att sätta den 1,5-2 meter ovanför golvet.. Mja, lite väl högt kanske!
Men inte för lågt heller! Känns mest rätt med ögonhöjd :)

Jag skulle nästan hålla med om det, anting det eller i ögonhöjd så att nacken är rak, TV-n ska absolut inte sitta högt upp på väggen. Mycket har också med avståndet mellan TV-n och där du sitter.

För högt räknas från då du bara behöver titta upp några cm över normalhöjd för ögonen.

läs vad jag skrev, har jobbat på El-Giganten och det går inte bara att säga att "ögonhöjd är lagon" ..

Jag har inte hängt min på väggen då jag bara har pappväggar typ, men jag har iallafall reflekterat över hur låga alla ikea-bänkar är på IKEA. Jag tycker många är för låga med sina 40 cm. Känns ju lite konstigt att ha tvn så lågt om man vill ha en bänk med prylar under..

Men att ha den för högt blir ju inte heller bra.

När jag skulle köpa tvbänk fanns det ingen som matchade mina krav, har mycket prylar och upplevde alla bänkar för små osv, ekonomin är dessutom begränsad så jag köpte en Expedit-hylla som jag la ner i stället. Då blev höjden 78 cm, och så är tvn en meter hög. Det vart kanske aningen för högt, men det är inte obekvämt att titta på den iallafall.

Om jag fick välja skulle jag hänga min tv cirka 65-75 cm upp (40"). Det hade blivit en bra höjd gentemot min soffa osv.

Kan du inte klippa ut en kartongbit, så stor som tvn är och hålla upp mot väggen och känna efter hur högt ni vill att den ska sitta? Lite lättare än att flytta hela tvn upp och ned.

*tar en knapp*

Bara en fundering, har vi haft våra tjocktv för lågt? Eller är det bara nu att GÅR att ha tvn högre som gör att vi ska höja den?

Min plattis står på samma bänk som tjocktvn gjorde tycker att det fungerar bra.

Bara en fundering, har vi haft våra tjocktv för lågt? Eller är det bara nu att GÅR att ha tvn högre som gör att vi ska höja den?
Det sista alternativet, utan tvekan. Tv:n har blivit mer av en inredningsdetalj, och många vill placera den på ett estetiskt tilltalande sätt i rummet. Tyvärr går det inte alltid hand i hand med funktionsmässigt tilltalande... :grin:
Vår 32" tv står 65 cm över golvet, hade gärna haft den någon dm lägre men det är en fungerande kompromiss med hänsyn till tv-bänk m.m.
Projektionsduken börjar lägre, underkant på 35 cm, men centrum av en 4:3 bild hamnar ändå 125 cm över golvet.

Jag e lite inne på de med vi vill oxå sätta våran på väggen vi har ju en bänk under där dvd m.m står på oxå, så inte så högt upp kanske liten bit ovanför bänken hmmm

Mätte hur det vart med min tv nu, 75 cm i nederkant(från golv till teve), 145 i överkant (av toppen av teven till golvet, 42 tums teve)
Lägger upp en bild lite senare ikväll.

3,5-4 meter och det är 42 tums. Längre än så går det inte att ha mellan soffa och tv. (finns inte plats i rummet)

Längre än så skulle jag inte rekommendera ändå, brukade säga ca 4 meter till en 40-42" annars blir den mer som en 36" om du sitter än längre bak, tycker jag.

Det vanligaste man hör nu är ju folk som köper ganska stora dvs 42 och uppåt och sen har den för nära soffan/fotöljen. Visst köper man en 60 tum är det kanske lite väl om man bara har 3 meter till teven från soffan.
Men dumt att ha för långt med, det förtar lite av "stora-teven-känslan".

Du jobbade med elektronik eller? Vad säger man om projektor? 80-90 tums, hur långt ska man sitta från duken?

Tack! Ska spara sidan! Det är verkligen inte aktuellt just nu, men kanske i framtiden :)

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: Fideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 264
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 795
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka