Pleasure på Islandshäst?

S

Smultronagnes

Inom western tävlar man ju i pleasure, så bra koll har jag inte - men typ ett välvårdat ekipage (+ en del annat)
Vore inte det något för Islandshästridningen?? jag skulle gärna tävla i pleasure på Islandshäst!
 
Sv: Pleasure på Islandshäst?

Jag har sett pleasuretävlingar och det är mycket få islandshästar som har talang för att röra sig på det viset, samlat och lågt. De flesta vill ju ha en islandshäst med stora rörelser och mycket framåtbjudning.
Man kanske skulle kunna anpassa tävlingsgrenen till islandshäst?
 
Sv: Pleasure på Islandshäst?

Ser du till Pleasure och islandshäst så är det bra att hålla det vanliga FIPOt i minne - vi får inte ändra hästens naturliga utseende med undantag av att man och svans får klippas om den är för lång + att hårremmen får klippas av hälsoskäl osv. Därmed så går ddet inte att "grooma" en islandshäst på samma sätt - så det finns flera saker att ta i beaktande.

Att man sedan, oavsett tävlingsgren och nivå, säkert vill presentera sin häst och sig själv så trevligt som möjligt tror jag är ett ganska vedertaget önskemål.

Gällande rörelserna så är ju idealet inom sporten tämligen förhärskande, men säkert kan det fungera som inofficiell tävlingsgren om lokalklubben så önskar.

Å andra sidan, vill man hålla på med Pleasure så finns det ju hästraser som är optimala för detta - liksom islänningen är för gångartsridning. Till skillnad från Island så kan vi välja ras i Sverige.
 
Sv: Pleasure på Islandshäst?

em76 skrev:
Jag har sett pleasuretävlingar och det är mycket få islandshästar som har talang för att röra sig på det viset, samlat och lågt. De flesta vill ju ha en islandshäst med stora rörelser och mycket framåtbjudning.
Man kanske skulle kunna anpassa tävlingsgrenen till islandshäst?

Men ojdå, jag menade inte att tävla med islandshätsar på vesternvis, utan att ha en typ av pleaseretävling FÖR islandshäst! :) alltså inte western, utan pleasure fast tölt.. eller nåt. :)
 
Sv: Pleasure på Islandshäst?

ang skrev:
Ser du till Pleasure och islandshäst så är det bra att hålla det vanliga FIPOt i minne - vi får inte ändra hästens naturliga utseende med undantag av att man och svans får klippas om den är för lång + att hårremmen får klippas av hälsoskäl osv. Därmed så går ddet inte att "grooma" en islandshäst på samma sätt - så det finns flera saker att ta i beaktande.

Att man sedan, oavsett tävlingsgren och nivå, säkert vill presentera sin häst och sig själv så trevligt som möjligt tror jag är ett ganska vedertaget önskemål.

Gällande rörelserna så är ju idealet inom sporten tämligen förhärskande, men säkert kan det fungera som inofficiell tävlingsgren om lokalklubben så önskar.

Å andra sidan, vill man hålla på med Pleasure så finns det ju hästraser som är optimala för detta - liksom islänningen är för gångartsridning. Till skillnad från Island så kan vi välja ras i Sverige.

jag uttryckte mig dumt i originalinlägget, jag menar alltså pleasure FÖR islandshäst. självklart vill man ju alltid visa upp ett snyggt ekipage (eller??) i tävlingssammanhang, men jag menar alltså en pleasreutävling för islandshästar, anpaassde för islandshästar. Alltså att man inte färgar manen lila (som någon gjorde en gång i tiden! ;) eller så ... Det fungerar ju att tävla inom detta i western, så varför inte på Islandshäst? :idea: fast inte enligt westernridningens premisser om uppsminkade hästar ... och då kanske hela grejen dör. Men jag tror på det här faktiskt ...
 
Sv: Pleasure på Islandshäst?

Själv vet jag inte hur en sådan gren utförs, men kan du inte ge en närmare beskrivning om olika moment och delar i en sådan gren. Jag tänker mig nämligen att man skulle kunna ha med den på tex en skoj/inofficiell tävling inom klubbar som ett exempel.
 

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 907
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 378
Senast: zarmino
·
Fordon Jag kollar aldrig oljan. Vet att det antagligen vore bra att ha koll men det händer ju aldrig. Bara när bilen larmar har jag insett...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 403
Senast: AraSlei
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp