• Western
  • Trådstartare Trådstartare Nelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 452
N

Nelly

Jag tänkte varför inte starta en tråd där vi kan diskutera våra Pleasure hästar.
Lite träningstips. Hur just du tränar din pleasure häst Utrustning/hjälpmedel, allt vi kan komma på.

Sv: Pleasure

hej! jag ska tävla pleasure nu till veckan och det blir min första tävling så jag skulle va jätte glad för lite tipps om allt möjligt:d

Hoppas det inte går något att jag ställer några fråga här. :o
Kan man tävla pleasure med vilken ras som helst? Läste att de gångarter som ska visas upp är skritt, jogg, extended jogg, galopp och ryggning, ingår de i alla nivåer eller läggs de till ju högre upp man kommer?
Läste också att det stod att halsen ska vara rak, men gäller andra regler för tävling med araber? Tjuvkikat på bilder och då går de med formad hals. :confused:

Det är klart att det går att tävla Pleasure med andra raser än just de avlade westernraserna.

Sen beror det ju på vad för nivå du har tänkt att vara på?
Om det är så att du verkligen tänker satsa på det och hålla dig på A-B Nivå så är ju kanske en westernras att föredra.

På E-D är det inget ovanligt med andra raser och tror det förekommer en del på C också.
En vän till mig har tävlat sin New Forest på B nivå med placering så kör på du.

Om du rider i Allbreedklasser (WRAS är alltid Allbreed) på quartertävlingar är det ju "meningen" att det ska vara andra raser, även om det är quartrar som går med där också. :) Hästens form ska vara anpassad till dess exteriör, och så även gångarterna, så därför rids araberna i högre, form med krökt hals. En quarter är byggd så att halsen ska vara rakare. Du kan även söka på Youtube på western pleasure med Friserhästar, och där går de i en form som passar friserhästar bäst :)

på wras är det ju alla möjliga raser, det är verkligen skit kul att kolla att det är så många som är taggad på att rida western som inte har quartrar! min quarter är ingen pleasure häst men min första tävling gick jag in i en pleasure för att hon skulle få vara där inne och vänja sig bara :). och då kom jag trea men första platsen då var en arab/halvblodskorsning och andra platsen gick till en paint. så keep up the good work med wras :D!

Aha :idea: :bow: Tackar för en bra förklaring! :bow:

Jag har ju en stooor halvblodshäst som jag vanligen rider dressyr på. Jag är sugen på att prova ställa upp i någon westerntävling på honom, på typ E-D nivå, bara för att det är så roligt att rida western! :D

På High chaparall för två år sedan (detta är en internationell tävling, A-nivå) så vann en Shire! :D Så ditt halvblod ska nog kunna knipa flera placeringar, spelar ingen roll vilken ras det är så länge som hästen är välriden och stark!

Tycker absolut att du ska ge dig iväg på E-tävlingar!!
:bump::bump:

En Shire??!! :eek: Haha, va roligt!! :D

Jo, vi ska nog våga oss ut på någon tävling så småningom. :D Tror att min pålle skulle tycka det var jättekul! :laugh:

Ajemän! :D Min häst var livrädd för honom!
Och då var det ändå en amerikansk domare, som oftast promotar Quarter!
Jättekul, och hon red verkligen bäst!

jag har lite problem med att från galoppen till avsaktningen till trav så pinnar han på så himla snabbt, men saktar jag av till skritt / halt har jag inga problem?!?

Jag tycker att övergången mellan lope till jog är den svåraste!
Men såhär har jag fått lära mig av min tränare;
Rid några varv i jog, och verkligen KÄNN hur det känns. Hitta takten, rytmen i både säte och ben. När du sedan galopperar och ska sakta av, rulla ner lite försiktigt i sadeln för att bromsa, lägg på benen i den takten som hästen ska gå i (låångsam jog) och börja röra dig i jog med sätet, även om hästen fortfarande galopperar. Om hästen är känslig för vikthjälper kommer den att anpassa sig efter din takt och rytm.

Om hästen pinnar på för mycket hade jag nog gjort halt och ryggat några steg, fattat ny galopp och gjort om. Hästen får inte bli framtung i avsaktningen och hänga sig i bettet!

*kl*
funderar på att ställa upp i en W&T pleasure på E-tävlingen nästa vecka, har till senare idag på mig att bestämma mig :p hur noga e dom med formen på hästen på en så lätt klass ? Någon som har tips på hur vi kan öva om vi nu ställer upp ?

E är utbildningsklass, så du behöver inte tänka på formen tycker jag! Öva mest på att rida avslappnat, att hästen går i ett stabilt tempo, är lugn och harmonisk. Det behöver inte gå långsamt, fokusera inte på det, utan i ett jämnt stabilt tempo! Och kom ihåg att LE och se glad ut! Det ger ett väldigt bra intryck! Låt din häst gå i en form som är naturlig och avslappnad för just honom/henne.

jag har lite problem med att från galoppen till avsaktningen till trav så pinnar han på så himla snabbt, men saktar jag av till skritt / halt har jag inga problem?!?

Det krävs mycket styrka av hästen för att samla sig och balansera sig i övergången mellan galopp till trav. Jobba på tempovexlingar mellan jog och trav och ökad trav. Troligtvis kan du hitta problemet redan där. Du skall alltså inte behöva ta i tygeln för att ändra tämpot utan enbart med säte/vikt.
Lycka till!:)

han saktar ner på enbart säte. MEN han har sån hemsk trav att man har svårt att sitta kvar. även när jag sitter "still" utan att skumpa i normal/lite långsammare trav så får jag ont i njurarna, och när han springer snabbt och lite "okontrollerat" gör det så ont att jag nästan viker mig dubbel...
Sist jag tränade så sa tränaren att jag inte skulle bromsa honom i munnen utan låta honom långsamt på egen hand gå ner i sitt eget tempo. visst, det hjälper, tar tid och gör ont, men långsamt resultat...

vi gör övergångar i alla gångarter, styrning mm utan tyglar, men kan enbart stop från skritt/trav än så länge :)

rider du rakt mot staketet stannar han själv, bara ibland får han för sig att svänga själv om han ser någon fin häst. eller något läskigt för då får man åka på en tur!

Trava lätt är inte riktigt något alternativ för mig, jag har lite svårt att hålla balansen. (olika långa ben/skeva fötter och mina inlägg sitter i hälen/passar inte i ridskor) plus att det gör ont i knäna.

Senast ändrad:

Jag skulle vänta med galopp tills traven och jogen fungerar helt först. Han måste ha bärighet och vikt på bakkärran innan det är o tänka på galopp.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Bukefalosnyheter Under trådrubriken inne i varje tråd finns prefix samt vem som startat tråden och när det gjordes. Jag har nu även efter det lagt till...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt... 2
Svar
20
· Visningar
2 523
Senast: Brassneck
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka