• Western
  • Trådstartare Trådstartare Nelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 452
Sv: Pleasure

Jag skulle vänta med galopp tills traven och jogen fungerar helt först. Han måste ha bärighet och vikt på bakkärran innan det är o tänka på galopp.

Han kan jogga fint, blir då aldeles lagomt åk-tempo utan skump. bara inte efter galopp;)

Om han blir svår direkt efter galoppen är det troligtvis pga att han inte orkar bära sig! Jobba upp mer muskler i baken och ryggen och öva massor på övergångar så kanske det går lättare! Hur lång tid tar det för dig att få ner honom i tempo efter en galopp?

Ok. Hur är bärigheten i jogen? Lägger han tillräckligt med vikt på bakdelen? Goggar han eller travar han bara sakta?

20 meter kanske? återkommer med mer exakthet efter ridturen :)

har varit mycket ute och ridit i terrängen, tex 4km lätt uppförsbacke (och sen ska man ju ner från berget...) kortare väldigt branta backar (gör man en halt i backen får de nästan "skutta" för att komma upp resten. har dock slutat med att gå ner för så branta backar sedan hästen satt sig på hasorna och gled ner i rullgruset..)över stock och sten bland snår och sand. Har varit lite dålig på att hoppa senaste året dock, det är inte riktigt hans grej :/

Ska jag vara ärlig så är han nog lite för framtung för att vara "perfekt", men han är lite högre bak så han har lite emot sig. Jag tror inte riktigt han har talang för "penutroller" jog, men en fullt funktionsduglig.
Ska försöka få filmat imorgon :bump:

Att han är hög i korset gör inte att han inte kan andvända bakkärran för det. Och att jogga hästen betyder inte att hästen skall gå på bogarna (eller mulen heller för den delen) utan heltenkelt lyfter upp ryggen vinklar in bak kärran och bär sig. Jag ser fram emot din film i morgon för det är alltid mycket lättare att ge tips om man kan se själv vad som behöver ändras på eller inte. :)

vart har jag skrivit att han inte kan det? Det jag menar är att det är lätt för honom att bli framtung då han är byggd så? om man jämför med mitt halvblod som är lite högre ställd fram och därmed har lättare att "trampa under". Det jag menade med framtung för att vara perfekt menar jag i formen, för han ramlar fortfarande fram.

Blir han tung och går och hänger i handen på dig , och ligger han lågt med huvudet? Det kan bero på att han inte jobbar rätt, alltså han ligger på
" bogarna". Det är nog det som gör att jogen blir snabb från övergången från galopp till jog. Försök att jobba lite mer " ta och ge". Rid på tygeln och driv in lite i bettet för att få honom att jobba under sig mer, släpp efter och se och känn om han blir lång och tung igen. Blir han det så driv in igen - samla ihop och ge. Tror som någon annan skrev att han orkar inte bära sig riktigt, det är en ganska stor prestation för en häst att bära sig i ett sånt sakta tempo som det skall vara i pleasure. Framför allt i övergångarna krävs mycket " rygg och bakben" om du förstår vad jag menar:crazy:
Detta är ett av dom sätt som jag tränar mina hästar på för att få dom att orka bära sig i bland annat övergångar. Målet är ju att man skall kunna rida på lös tygel och använda sig av vikthjälperna i övergångarna och kan inte hästen bära sig själv utan blir framtung får man ju lära dom att bära sig.
Hoppas du får till det med pållen! :laugh:

Min mor hängde inte med till stallet, hon hade huvudvärk.. ska försöka igen snart :)
Han gick ändå så pinsamt dåligt på tävlingen :p

jag får inte ner honom i supersakta jog, utan lite snabbare (långsammare än långsam trav) och han går aldrig med nosen i backen eller hänger i handen, Jag tar upp och formar några steg och sedan släpper ut, när han tittar på något/upp med huvudet/ut med nos tar jag och formar om.
Jag kan rida honom med helt lösa tyglar, byta gångart med sitsen osv, men har inte riktigt fått till det än.
Jag rider honom aldrig med konstant stöd i tygeln.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Bukefalosnyheter Under trådrubriken inne i varje tråd finns prefix samt vem som startat tråden och när det gjordes. Jag har nu även efter det lagt till...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt... 2
Svar
20
· Visningar
2 523
Senast: Brassneck
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka