Plocka/såga?

Sv: Plocka/såga?

Jag håller helt med dig! att plocka upp hästen är inte samma grej som att såga hästen i munnen, det handlat ju lite om att få en bra kontakt med hästens mun och inte bara sitta där. Jag tror att man lär sig med tiden hur man ska göra för att "plocka upp" hästen på rätt sätt.
 
Sv: Plocka/såga?

Jag menade inte att man "plockar ner hästen i form" för det finns det inget som finns. Jag menade mer när man bara rider, kanske inte riktigt när man rider i form och inte heller har i åtanke att rida i form.
Utan mer att plocka är att man typ kramar släpper kramar etc eller kramar ena tygeln när man ska svänga in på en volt. Vet inte riktigt hur man ska beskriva. Det var också länge sedan jag red med bett (rider på bettlöst med så mycket sits som möjligt).
Att få ner hästen i form genom munnen är ju helt fel så det var inte det jag menade.
 
Sv: Plocka/såga?

Men om man då plockar, rör på fingrarna t.ex. för att få hästen in på en volt, är det verkligen att såga? Ska man vara helt död i armar och händer, eller kan man röra lite mer på händer/armar utan att det kvalificeras som sågning?

Om man vill få hästen på en volt eller ngt annat som kräver att hästen ska svänga så leder man med innertygeln och jobbar med skänklarna/benen.
 
Sv: Plocka/såga?

Jo det vet jag... Jag har bara svårt att förklara hur jag menar....

Men om man inte tänker på att få ner hästen på tygeln genom munnen (vi lix raderar den tanken i sambandet med att plocka), finns det då något som heter plocka?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 352
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp