Plötslig hälta, tydlig förbättring nästa dag -- vänta ut?

Linda_A

Trådstartare
Jag undrar hur ni tänker kring hältor som dyker upp plötsligt och där man redan nästa dag ser en tydlig förbättring? Brukar ni ha is i magen och vänta några dagar till? Så gör jag ju med hundarna i de flesta fall (dvs om det inte är tydligt att det är allvarligt), men kan man tänka på samma sätt med häst?

I det här fallet var hästen fin när jag red henne på onsdagen och fin när hon gick lektioner på torsdag kväll. På fredag morgon fick en del av hästarna springa några varv i ridhuset (en och en) då de varit lite väl pigga och sen när jag skulle rida på fredag eftermiddag markerade hon ganska tydligt på höger fram. På lördagen markerade hon lite i trav, gick inte att få nån ordentligt skritt från henne för hon var så pigg. Idag syntes det möjligen en liten, liten ojämnhet när hon longerades i trav.

Egentligen är det väl mest hennes historik som gör mig lite nojjig, hon har haft problem med kotledsinflammationer tidigare. De har dock inte dykt upp så plötsligt utan mer lite smygande. De som jag har rådfrågat på stallet har lutat åt en sträckning eller vrickning.
 
Har jag inte haft en magkänsla innan hade jag avvaktat upp till en vecka. Hade jag haft en magkänsla på något som sen plötsligt brutit ut hade jag försökt boka tid så snart som möjligt.

Tack för svar. Det är snarare så att folk har tyckt att hon varit extra fin och arbetsvillig på sista tiden, så en vecka känns ju rimligt att ge det.
 
Har hon gått ute i hage?Har du känt värme någonstans?Kan ju vara vrickning men också hovböld.

Ja, hon har gått i hage och hon skoddes förra måndagen, så första tanken var en hovböld. Men stallet hade hovslagare ute till en annan häst så han kände igenom hoven med visitertång och hon reagerade inte alls. Och ingen värme heller, vare sig i ben eller hov.
 
Har hästen vrickat sig vill jag ultraljuda för att se att inget är trasigt. Är hästen svullen?
Hade satt hästen i sjukhage så den inte fortsatte att springa runt med en hälta iaf.
 
Ja, hon har gått i hage och hon skoddes förra måndagen, så första tanken var en hovböld. Men stallet hade hovslagare ute till en annan häst så han kände igenom hoven med visitertång och hon reagerade inte alls. Och ingen värme heller, vare sig i ben eller hov.
En söm som trycker lite sen skoningen?
Jag hade någonting sömrelaterat på ena för ett tag sedan. Kom inte omedelbart efter skoning, utan uppemot en vecka efter. Ryckte av skon och inom 5 dagar var det hältfritt.

Min hade i och för sig en väldigt liten reaktion på tång nära tå sömmarna men den var så liten att jag själv var osäker, men när hovis var ute och jag kunde bara studera och inte hålla tången själv såg jag reaktionen utan tvekan.
 
Har hästen vrickat sig vill jag ultraljuda för att se att inget är trasigt. Är hästen svullen?
Hade satt hästen i sjukhage så den inte fortsatte att springa runt med en hälta iaf.

Ingen svullnad, nej. Därför tror jag mer på sträckning än vrickning i nuläget.

En söm som trycker lite sen skoningen?
Jag hade någonting sömrelaterat på ena för ett tag sedan. Kom inte omedelbart efter skoning, utan uppemot en vecka efter. Ryckte av skon och inom 5 dagar var det hältfritt.

Min hade i och för sig en väldigt liten reaktion på tång nära tå sömmarna men den var så liten att jag själv var osäker, men när hovis var ute och jag kunde bara studera och inte hålla tången själv såg jag reaktionen utan tvekan.

Hovslagaren kollade över sömmarna med visitertång och fick ingen reaktion alls. Vi trodde på det först, men han kände sig ganska säker på att det inte var det.
 
Jag brukar ge det lite tid om det inte känns akut. Dock brukar jag då låta hästen gå ensam i mindre hage alternativ fålla under tiden, då man inte vet vad som är fel och därför inte vill ha spring.
 
Jag brukar ge det lite tid om det inte känns akut. Dock brukar jag då låta hästen gå ensam i mindre hage alternativ fålla under tiden, då man inte vet vad som är fel och därför inte vill ha spring.

Håller normalt sett med, men hon går bara med en häst till och de springer i stort sett aldrig i vinterhagarna. Två lata damer. ;)
 
Avslutade dagens promenad med att longera några varv i trav åt varje håll. Nu syns det inget enligt de som kikat på videon, så då kan vi förhoppningsvis starta igång lite lätt på fredag. Hon vilade ju bara helt lördag & söndag, de andra dagarna har hon fått promenader. Håller tummarna för att det var allt för den här gången.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 742
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp