Plötslig knöl på halsen (uppkom på mindre än 30 min och kliade kraftigt)

Alindra2000

Trådstartare
Idag när jag skulle gosa med en av hundarna i soffan märkte jag att hennes spenar var illröda/plommonlila. Såg sedan att hon helt plötsligt fått en stor (som en 5 krona i omkrets och ca 1 cm hög) knöl strax under käken, på vänstersida av halsen. Hon kliade på den så den var illröd och mkt svullen.

Ringde direkt till veterinär som sa att vi skulle kyla ner "bulan" och avvakta hemma, samt givetvis ta oss till bagarmossen om det blev värre eller om hon fick mer problem.

Nu har hon slutat klia, spenarna har normal färg men bulan på halsen är kvar. Ser ut som en liten kalkonbula i profil om ni förstår hur jag menar.

Hon verkar lite trött men när vi går ut busar hon som vanligt i snön och verkar inte speciellt påverkad. Jag är HELT säker på att knölen inte fanns 30min innan jag såg den så det gick extremt fort och verkade klia galet mkt. Förstår inte heller att spenarna bytte färg sådär?

Hon ska givetvis kollas av veterinär om inte bulan går bort till imorgon, men vad i hela friden kan det vara?? Det känns som en hård svullnad i huden dvs bulan sitter inte fast i halsen utan följer med om man försiktigt drar ut huden.

Ngn?? allergisk reaktion? (fast undrar vad de skulle va, hon låg hemma på soffan och hade inte ätit ngt), spotkörtel.. vet inte om det ändrar ngt men tillägger att hon är skendräktig.
 
Sv: Plötslig knöl på halsen (uppkom på mindre än 30 min och kliade kraftigt)

När mina egna spottkörtlar av någon märklig anledning svullnar går det väldigt fort, och de blir stenhårda och jag ser ut som pigam i Emil med tandvärk. Kliar gör det också.
 
Sv: Plötslig knöl på halsen (uppkom på mindre än 30 min och kliade kraftigt)

Lite uppdatering

Svullnaden gick ner och såg riktigt ok ut. Sen igår VIPS så fanns där nu ett ganska stort sår som hon förmodligen delvis kliat upp själv (på natten i så fall) men ser även ut som att huden där knölen bara lossnat. Såret set bra ut och har redan börjat läka.

Ringde vet som inte heller nu ansåg att vi skulle komma in akut eftersom hon mår hur bra som helst i övrigt.

Jag vill ju i vilket fall som helst veta vad det är så skall ringa och prata med en vet som är duktig på hud imorgon då hon jobbar igen.

Men är det NGN här som kan ha en aning om va i hela friden detta var/är??
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som blivit biten först på ena sidan i halsen av en kompis, det uppstod då som en knöl på halsen som först var mjuk som om...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 440
Senast: Jenka_BBB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp