Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Som distriktare med bra kompetens på hund o ko kan jag tydligen inte veta något om hästar men jag väljer att uttala mig ändå.
En mjuk svullnad utan hål är ofta ett hygrom dvs vätska utan bakterier, så fort man tar hål på en sådan riskerar man att få in bakterier o få en böld. Bilderna som ts länkat till visar utan tvekan multipla bölder som behöver dräneras ordenligt o eventuellt behöver hästen allmänbehandlad inte minst för att undvika kraftiga ärrbildningar ngt som av bilderna att döma är på väg.
PL

;) Naturligtvis finns det många duktiga distriktare med mycket kompetens i vårt avlånga land. Du tillhör säkert en av dem. Jag ringer alltid till min närbelägna distriktsvet. som jag vet har mycket kunskap på häst, men åker till hästklinik om det är något utöver det vanliga, vilket detta fallet verkar vara. Jag har också varit med om riktigt usla veterinärer som gett märkliga diagnoser, varit hästrädda, nya och osäkra eller liknande (tyvärr några gånger med tragisk följd). Det finns bra och mindre bra yrkesutövare inom alla områden. :)
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Vilken typ av doktor som helst med skalpell, nål, tråd och gummislang borde klara av detta.
Och sedan så behöver de bara läsa Vet Fass för att räkna ut vilken dos antibiotika som behövs om det behövs.

Det är egentligen oerhört okomplicerat men måste nog ändå bli gjort.
Hade det varit min häst så hade jag klarat mig med i princip vilken "kodoktor" som helst hemma i mitt eget stall.
Mitt stall är väl avpassat för veterinära behandlingar.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Nej detta är knappast något utöver det vanliga men något som kräver en ny bedömning på plats.
Det finns en risk med långvariga kontakter per telefon även där man sett fallet från början ngt som de flesta vet med lite erfarenhet har upplevt.
PL
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Njaa! Av bilderna att döma finns det en viss risk att man måste göra en riktig upprensning under narkos för att undvika rörelsestörande ärrbildning. Annars håller jag med.
PL
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Precis! Jag hade inte låtit saken bero (fattade det som att det inte fanns så många vet. att välja på). Sårvård och högsommarvärme är inte att önska.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Så illa alltså?
Jag skulle väl i.o.f.s. aldrig låtit det gått så långt.
Jag gillar dränage, det blir så bra så fort då.

Du tror inte att det skulle fungera med sedering och lokalbedövning då?
Narkos på häst är inte så kul och inte främmande bakterier heller.
Islandshästar är ganska så lätta att hantera i sådana lägen, de är mycket smärttåliga.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag kan bara utgå från bilderna men det kan vara så illa, behöver absolut inte vara det.
PL
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Man kan i alla fall helt klart konstatera att någon form av åtgärd är nödvändig.
Så en bra början borde ju vara att låta en veterinär titta på det (och klämma och känna) och därifrån bedöma vilken åtgärd som behövs.
Att bara lämna det som det är, är i alla fall inget alternativ.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Hur har det gått för din häst? Skulle vara mkt intressant att höra! (obs har inte orkat läsa allas inlägg)
Jag tycker d ser ut som att något måste sitta kvar i halsen? Pinne eller nåt? Men då skulle hästen såklart blivit allmänpåverkad, och det antar jag att den inte varit? Skriv och berätta.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Nu har det gått ytterligare några dagar. Hur går det med hästen? Har du ringt ut veterinären igen?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

TS

Snälla du, åk till en klinik om du inte redan gjort det.

Min hingst vart biten i halsen av en annan hingst.
Dåvarande ägaren hade inte råd med veterinärvård utan lät det vara.

Det gick så långt att hästen fick omhändertas av djurskyddet och då var det redan försent.

Han har nu kraftiga ärrbildningar och en grop i halsen något som tack och lov endast är kosmetiskt.

Men det började på precis samma sätt som din hästs skada.

Du ser allt det grå, det är ärr.
millenium5.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

En fundering på såna stora, grova ärr... Blir inte de strama så att det blir obehagligt(även om det inte gör ont) att böja halsen åt motsatt håll?
Tänker att det väl inte bara blir ärr i huden utan även i de ytligare muskellagren samt att kanske huden "ärras" fast mot underliggande muskler där?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Det finns det nog risk for.

Han behover smorjas med mjukgorande varje dag, jag vet inte hur det skulle vara utan.

Jag har inte markt av att han skulle vara bekymrad av det som det ar nu.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

enligt min erfarenhet så blir ärrbildningen något man får "arbeta bort" konsekvenserna av. Precis som du skriver så var min häst till en början svårare att få böjd och avslappnad i ridningen i höger varv (ärret sitter på vänster) då det liksom "tog emot" av ärren. Detta jobbade jag loss dels genom streching och massage innan jag red och även genom mycket "överböjning" i ridningen så efter något år var det inget som märktes. Men givetis påverkar det, underligt vore ju annars...
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Hmm... har inte heller varit med om nått liknande... Dock har min häst haft en Jätteknöl på förhuden... Och där var det bara att göra rent med jodopax och sen spraya med lilaspray...
Dock var det ju en jätteknöl för att det var väldigt infekterat och svullnaden försvann för att lila sprayen var utdragande...
Jag funderade först på utdragande kompress... Fast sen kom jag på att det nog är svår att få en sån att sitta kvar på halsen på en unghäst :S

Så tyvärr jag står nog lite rådlös här...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag fyller Al-Dabarans Z-kull 11 år :D Jag vet inte riktigt vilken av valparna på bilden här ovanför som faktiskt är Zala, men tippar...
Svar
15
· Visningar
1 629
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 702
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp