Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Gullan86

Trådstartare
Har en unghäst som blivit biten först på ena sidan i halsen av en kompis, det uppstod då som en knöl på halsen som först var mjuk som om den innehöll vätska.
Veterinären kom ut gav stelkrampsspruta och tömde knölen på en gul vätska, enligt henne var detta något väldigt vanligt bland unghästar som leker, de tar tag i halsen på varann och håller kvar så släpper något lager av hud i halsen från varann på något sätt som hon beskrev då bildas vätska där emellan.

Jag har aldrig hört talas om det innan har ni?

När hon åkt hem så fylldes knölen på igen efter någon vecka och även en knöl på andra sidan halsen kom.
Veterinären sa att hon inte tyckte det var någon fara att jag lät min häst gå med de andra unghästarna och jag har honom inte hemma så han fick fortsätta gå där ett tag.

Eftersom knölarna fyllde på och tömde sig själva naturligt valde vi att i samrådan med veterinär låta det vara och låta naturen sköta sig själv.

men sen kom sommaren och jag valde att ta hem hästen och försöka få bort detta skitet en gång för alla.
Då hade även ett sår uppstått i underkant av ena knölen eftersom den tömt sig själv men nu är det sommar och mer svårläkt.

Har ni några tips och råd?
har kontakt med veterinären hela tiden men det verkar vara lite dö läge, tömmer hon så fyller det bara på igen.
har fått en salva utskriven som jag behandlat med i 10dagar knölarna blev mkt mindre men försvann inte helt.
såret har jag tvättat dagligen och skyddar mot flugor.
hästen mår bra, ingen feber.
veterinären menar att naturen sköter detta själv men det kan ta lång tid....suck...

har ni några erfarenheter? här kommer lite läskiga bilder.

såhär såg det ut när jag tog hem han:
knl_95171484.jpg
höger sida
knl-2_95171499.jpg
underifrån
knl-3_95171523.jpg
vänster sida

Och för några dagar sedan efter 10 dagars behandling

dscn6597_95171976.jpg
höger sida
dscn6596_95172026.jpg
underifrån
dscn6594_95172070.jpg
vänster sida

Några erfarenheter lr tips lr något?
jag tycker iaf det ser bättre ut och bulorna HAR blivit mindre men jag tycker det tar sådan tid men kanske får ha tålamod helt enkelt.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Undersöka och ev behandla vad det nu är hästen har. Jag hade velat ha en "second opinion" av en annan veterinär... Hur länge har hästen haft "knölarna" egentligen?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag kan inte så mkt om detta men jag håller med dig. Jag tycker att det verkar konstigt men vet egentligen inte alls annat än att man ska vara försiktig med sådana sår.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

om det rinner gult ut såret, dvs var, så är ju det ett tecken på att det är infekterat. din häst kanske behöver antibiotika för att detta ska läka? kan även hända att det måste skäras upp och sys på nytt.

det fick dom göra med min stackare, hans skador var dock MKT allvarligare (en annan häst hade sprängt två staket för att ta sig in till min stackars ponny och döda honom :crazy: enligt dåvarande ägaren såg det ut som han hade brutit nacken... :cry: ). han har fortfarande stora ärr och hål i muskulaturen.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag hade bytat veterinär! Såren behöver antagligen spolas rent ordentligt och sen behandlas med antibiotika.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag hade kontaktat en annan veterinär. Jag är inte den som behandlar om det inte behövs, men om min häst hade haft sådana sår hade jag nog inte nöjt mig förrän dom gjort en grundlig undersökning, spolat och skrivit ut antibiotika..
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Inget jag hade lekt med den här varma årstiden. Åk in till klinik och få behandlat, jag kan tänka mig att man vill spola ur flera gånger och sätta hästen på antibiotika.

Jag är rätt övertygad om att detta kommer att ge hästen "skönhetsfel" vilket känns onödigt då det inte hade behövt gå så långt.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Om det vore min häst så skulle jag ha velat ha en dränering satt i knölarna och sedan en antibiotikabehandling på det.
Då så borde det läka på en vecka.

Klinik vet jag inte om det behövs men då så har jag tillgång utmärkta veterinärer som kommer hem till mitt stall.
Sätta en dränering är inte så komplicerat.
En liten gummislang genom det hela bara.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Tänkte också på dränering! TS, prata med din veterinär om detta? :)
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag tycker också att en salva verkar vara i klenaste laget. Vill man åt infektionen i en så pass stor knöl lär det vara svårt att bara dutta lite på ytan, vilket är det enda man kan göra med en salva. Salvor tenderar ju dessutom att bli kladdiga och täppa till utlopp, här vill man ju snarare att det ska dräneras.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag hade också åkt till klinik, eller tagit ut ambulerande klinikvet. Inga dränage har alltså satts? Ingen antibiotika och/eller odling? Nej, en second opinion i det här läget är helt klart att rekommendera. Det måste ju göra skitont att låta en böld fyllas tills den självspricker! :crazy:
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Tack alla för era svar!

Jag måste förtydliga lite så alla hänger med så det inte blir missförstånd.

Jag har alltså haft kontakt med veterinär under hela tiden inget "försöka behandla själv" utan veterinären kom ut såfort den första knölen kom som jag skrev och hon TÖMDE den då men den fyllde på igen vilket hon sa att de kan göra eftersom kroppen fortsätter producera vätskan under huden.

Hon tyckte då att vi skulle avvakta för de skule bara fylla på och fylla på och fylla på för varje gång man tömde om vi skulle gjort det igen
jag frågade om dränage men hon tyckte att det var bättre att tömma just då vet inte varför det inte sattes drängage men det finns ju risk att det kommer in bakterier om man gör så med ju.

Då när veterinären tömde så var det inget sår alltså utan bara en knöl som var mjuk.



sen kom det alltså en knöl till fast på andra sidan och båda sidor har efter det tömt sig naturligt, sen menade veterinären att kroppen tar upp vätskan själv med tiden och att det kommer bli knöligt i hans hud efteråt det kan man inte göra något åt tyvärr men det är väl risken man får ta med unghästar att de kan bita varandra när de leker och det kan ge ärr osv.

sen var det alltså så att nu på enbart höger sida som ni ser på bilderna så är det ett sår som uppkommit av att knölen tömt sig alltså...
jag tog hem hästen och kontaktade givetvis veterinären som sa att jag skulle spola rent såret ordentligt(hon såg att jag inte var tappad bakom flötet när hon var ute och tömde för jag fick göra det mesta och hon sa vad jag skulle göra för hästen tillät bara mig att röra honom han blev rädd för henne då hon satte kanylen som hon tömde med)
Så hon tyckte inte att hon behövde komma ut utan litade på mig att jag kunde sköta det där MEN kontakta hästen om det blev inflamerat.

jag håller med om att på första bilderna ser det inflamerat ut men som ni ser på de nya bilderna är det inte inflamerat eller hur!

Jag spolade rent och höll det väldigt rent och fint och var/är väldigt noga med det har kollat temp hela tiden för att OM han skulle få feber så skulle jag direkt tagit ut veterinär för en pencillin kur men hästen klarade detta väldigt bra själv tydligen för nu ser det mkt bättre ut.

salvan jag fick utskriven av veterinären var en cortison salva man absolut inte skulle ha på sår så jag har smörjt runt om och på båda knölarna och de har minskat till hälften av utgångs str.
hon menade att det skulle hjälpa kroppen att ta upp vätskan snabbare och det stämde ju.

jag har behandlat såret mot flugor osv och jag tycker det ser himla fint ut men jag kanske är hemmablind...trodde iaf någon skulle tycka "efter" bilderna såg bättre ut.

Jag har som sagt hela tiden hållt koll så hästen absolut inte mår dåligt eller har ont vilket han inte har.

knölarna är inte så mjuka som de var när de var "färska" eller vad man ska säga för då innehöll de ju bara vätska men nu verkar de inte som att de går att tömma eller dränera eller hur man ska säga.
men efter att ha behandlad med cortison krämen så har de blivit mkt mjukare så svullnad osv verkar ha lagt sig.

jag är väldigt noga med mina hästar men jag vet inte riktigt om jag verkligen behöver åka till klinik, visst är jätteorolig för honom men har insett att jag och han kommer nog få leva med att det ev blir lite knöligt på halsen och lite ärr kanske men sålänge knölarna försvinner så.

Veterinären sa att det kunde ta tid för kroppen att ta upp vätskan men att det absolut inte var något farligt men att jag skulle hålla koll på temp osv men nu känns det som att den mest kritiska tiden är över.

Jag kommer att kontakta en annan veterinär och höra om de inte minskar i str lr om såret inte läker bättre än såhär men kommer fortsätta att sköta det pedantiskt.

han har som sagt fått stelkramps spruta med så.

min andra häst fick ett skär sår på benet mitt i rötmånaden en gång men jag klarade det jättebra med nogrann skötsel och det läkte jättefint, syns ingenting.
jag hoppas det går lika bra med detta såret är mest oroad över knölarna.

men man måste ju kunna lita på veterinären med som säger att det inte är farligt/ovanligt men jag kommer såklart kontakta annan veterinär med om det inte blir bra han ska ju inte gå med detta för länge.
men sån tur är så mår han inte dåligt av det i alla fall.

Min lille snutt:)
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

om ni kollar hans vänster sida så är den mkt mindre oxå och den tror jag bara den lägger sig inte kommer bli några som helst synliga men efter.

men den andra som med blivit mkt mindre är ju som ett ärr i mitten på lr hur....den kanske kommer bli som ett ärr sedan men jag tror faktiskt det kan bli riktigt bra när detta är över, blir nog inte så mycket som syns sen faktiskt...

kolla igen NOGA på före och efter bilderna, det är faktiskt rätt stor skillnad på denna korta tid som han varit hemma.
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Jag vet inte riktigt vad du vill med din tråd. Du har ju redan bestäm dig. jag är fortfarande tveksam till om en veterinär verkligen anser dt du skriver efter att ha sett din häst men det får vi nog aldrig veta,
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

jag har aldrig hört talas om det innan har ni?

nej det har jag inte

har ni några erfarenheter?

nej inte av sådana här stor bölder. Bara av mindre.

några erfarenheter lr tips lr något?

ta ut en annan veterinär alt åk till klinik för att spola rent/ sätta drenage. Jag tror inte att det kommer läka av sig självt. Om inte så går det fortare med hjälp av vet. Och det behövs med tanke på årstiden.



101010101010101010
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Nej, jag tycker allvarligt talat inte att det ser särskilt fint ut alls. Det är ju ett öppet sår! Jag tycker fortfarande att du ska åka till klinik/ta ut annan hästveterinär för en ny undersökning.

För 3 år sedan fick min häst ett sticksår. Ett litet, litet sår som bara var ett par centimeter brett. Jag tvättade det och tyckte inte att det var någon fara. Nästa dag såg det ut som hästen hade en fotboll under huden...:crazy: Jag ringde ut veterinär som konstaterade att såret var många centimeter "långt", dvs på insidan-uppåt, och hon spolade rent ordentligt. Jag fick sedan ge hästen penicillin i (tror) en vecka. Redan dagen efter veterinären var ute hade svullnaden lagt sig i stort sett helt.

VARFÖR gå och "dra" med något som ser så äckligt ut, och som borde göra ont på hästen (öppet sår), när det antagligen finns hjälp att få:crazy:? Och, jag säger som Forest Autumn, varför frågar du efter råd när du redan vet vad du ska/tänker göra???
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Varför är du så emot att åka in och få hästen behandlad? Det är ju betydligt bättre både för plånboken och hästen att komma under riktig behandling.

Att chansa och pilla hemma med något som ser så här läskigt ut (nej, jag tycker inte det ser bättre ut, bara annorlunda!) är väl inte god hästvård?
 
Sv: Biten i halsen-knölar! OBS läskiga bilder!

Håller med i vad någon annan här ovan skrev, du verkar redan bestämt dig för att lita på din veterinär. Men eftersom du startade tråden och är orolig förstår jag inte varför du ska vänta tills det blir värre innan du tar ut en annan vet?

Det är jättebra att du har kontakt med din vet men jag tycker att du, för din hästs skull, ska kontakta en annan. Om du väntar tills det blir värre kan det bli betydligt svårare att läka, och du utsätter din häst för mer besvär än nödvändigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag fyller Al-Dabarans Z-kull 11 år :D Jag vet inte riktigt vilken av valparna på bilden här ovanför som faktiskt är Zala, men tippar...
Svar
15
· Visningar
1 629
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 710
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp