Plötsligt pigg häst

Nicenluc

Trådstartare
Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5 veckors vintervila i början av december så har han blivit alltmer piggare och piggare. För 2 veckor sedan flyttade jag honom till ett nytt stall och nu är han ännu mera piggare och även spänd då han är ovan vid ridvägarna och skog men det borde ju han landa i så småningom. Är där någon som har någon idé om vad denna plötsliga energi kommer från? Han får inga kraftfoder och ensilaget är väl ungefär som tidigare
 
Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5 veckors vintervila i början av december så har han blivit alltmer piggare och piggare. För 2 veckor sedan flyttade jag honom till ett nytt stall och nu är han ännu mera piggare och även spänd då han är ovan vid ridvägarna och skog men det borde ju han landa i så småningom. Är där någon som har någon idé om vad denna plötsliga energi kommer från? Han får inga kraftfoder och ensilaget är väl ungefär som tidigare
Är han spänd eller pigg? Såna saker kan kännas väldigt liknande även om det är olika.

Nytt stall, nya kompisar, nya som hanterar honom och nya rutiner kan vara faktorer som gör en häst spänd och verka piggare, isåfall kan en tränare som är bra på reaktiva beteenden hjälpa. Om det inte är så att hästen är spänd, så är tränare fortfarande bra för att göra hästar generellt tryggare och lättare att arbeta:)

Men annars om det bara är ren glädje pigghet och mycket framåtbjudning så kan det vara så att hästen trivs bra i sitt nya stall samt att den kanske får mer motion nu än förut och vänja in sig mer på det/tycker det är roligt.

Om det är ditt första år med honom så kan det säkert också vara vädret som gör hästarna piggare mitt sto blir super pigg och taggad på vintern men tappar humöret när fällningen kommer.

Hoppas det går bra många hästar blir ju också piggare när de känner ren lycka och glädje så det behöver absolut inte vara något dåligt:)
 
Är han pigg och glad, dvs härjar runt i hagen med kompisarna, bjuder på ordentligt med spetsade öron när ni rider? (Gillar nya stället, kanske gått ner i vikt och fått muskler, nya grovfodret har bättre näring)

Eller är han stressad, springer runt med högt huvud, reaktiv och rycker till? (Flyttar är stressiga, kan ta 6-12 månader att landa för en del)

Eller har han ont, med tecken på små rynkor i ansiktet, blir springig när du ber om samling, svårt att stå still vid sadling? (Spänt sig vid transporten, gått omkull, etc)

En vetkoll är alltid bra att göra efter någon månad eller så på nytt ställe :). Kolla av så att rygg etc är ok.
 
Är han pigg och glad, dvs härjar runt i hagen med kompisarna, bjuder på ordentligt med spetsade öron när ni rider? (Gillar nya stället, kanske gått ner i vikt och fått muskler, nya grovfodret har bättre näring)

Eller är han stressad, springer runt med högt huvud, reaktiv och rycker till? (Flyttar är stressiga, kan ta 6-12 månader att landa för en del)

Eller har han ont, med tecken på små rynkor i ansiktet, blir springig när du ber om samling, svårt att stå still vid sadling? (Spänt sig vid transporten, gått omkull, etc)

En vetkoll är alltid bra att göra efter någon månad eller så på nytt ställe :). Kolla av så att rygg etc är ok.
Han är lugn och sansad i stallet och hagen pigg och spetsade öron ute på ridturen men också spänd och rycker till för minsta lilla knäpp i skogen
 
Köpt någon ny utrustning som blir statisk?Jag får stötar så fort någon rör mig just nu.
 
Har hans utevistelsetid ändrats något? Det ger utslag direkt på en av mina hästar.
Egentligen inte kommer ut Kl 8 ca och in Kl 16 fast då rider jag så han är Inte i boxen förrän ca 18
Han är pigg och framåt i skogen och har börjat slappna av
Skillnaden är ev att han har mindre hage (fast han har aldrig varit en härjare i hagen) sen går han också ensam i hage nu
 
Skillnaden är ev att han har mindre hage (fast han har aldrig varit en härjare i hagen) sen går han också ensam i hage nu

Hästar är flockdjur så att gå ensam i hage (och en mindre, kanske tråkigare?) kan göra att han helt enkelt inte får sina naturliga behov tillgodosedda och därmed bygger upp stress så tar sig uttryck genom att verka ”pigg”.
 
Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5 veckors vintervila i början av december så har han blivit alltmer piggare och piggare. För 2 veckor sedan flyttade jag honom till ett nytt stall och nu är han ännu mera piggare och även spänd då han är ovan vid ridvägarna och skog men det borde ju han landa i så småningom. Är där någon som har någon idé om vad denna plötsliga energi kommer från? Han får inga kraftfoder och ensilaget är väl ungefär som tidigare
Han kanske mår bra. 😺
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 900
Senast: yamyam
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 417
Senast: _Taggis_
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 091
Senast: Mabuse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp