Bukefalos 28 år!

Plötsligt stressad?

kompis87

Trådstartare
Jag har en kastrerad hanhund som är nyss fyllda 8år.

Sedan lite mer än ett år tillbaka har jag med mig honom på jobbet nästan varje dag. Jag jobbar som frisör, har en egen lokal där det är bara jag, hunden och mina kunder om dagarna. En väldigt lugn miljö. Hunden har sin bädd i pentryt med ett draperi för så han är lite avskärmad men hör och ser det mesta ändå. Har har sedan dag i varit super lugn och tyst när han är mer. Får så mycket beröm av kunder och många märker inte ens att han är där.
För ett par dagar sedan ändrads det plötsligt mitt under en arbetsdag började kan gnälla väldigt mycket och bete sig stressat. Jag trodde kanske han var dålig i magen och tid ut honom men det var inte problemet. När vi kan hem lugnande han ner sig. Sen har det fortsatt så, han vill inte vara på sin plats, han gnäller, kan även börja flåsa och skaka.
Tycker detta är mycket märkligt att det kom så plötsligt, jag har koll på honom hela tiden och inget har hänt som kan ha skrämt honom eller liknande.

Hur hade ni gjort?
Försöka lugna honom eller börja ha honom hemma igen?
Är det någon man bör ta upp med en veterinär?
 
Jag har en kastrerad hanhund som är nyss fyllda 8år.

Sedan lite mer än ett år tillbaka har jag med mig honom på jobbet nästan varje dag. Jag jobbar som frisör, har en egen lokal där det är bara jag, hunden och mina kunder om dagarna. En väldigt lugn miljö. Hunden har sin bädd i pentryt med ett draperi för så han är lite avskärmad men hör och ser det mesta ändå. Har har sedan dag i varit super lugn och tyst när han är mer. Får så mycket beröm av kunder och många märker inte ens att han är där.
För ett par dagar sedan ändrads det plötsligt mitt under en arbetsdag började kan gnälla väldigt mycket och bete sig stressat. Jag trodde kanske han var dålig i magen och tid ut honom men det var inte problemet. När vi kan hem lugnande han ner sig. Sen har det fortsatt så, han vill inte vara på sin plats, han gnäller, kan även börja flåsa och skaka.
Tycker detta är mycket märkligt att det kom så plötsligt, jag har koll på honom hela tiden och inget har hänt som kan ha skrämt honom eller liknande.

Hur hade ni gjort?
Försöka lugna honom eller börja ha honom hemma igen?
Är det någon man bör ta upp med en veterinär?

Plötsliga ändringar i personlighet/beteende är ofta ett tecken på smärta. Jag hade absolut tagit min hund till veterinären om beteendet höll i sig mer än ett par dagar, särskilt om hunden aldrig betett sig så förut.
 
Händer det något annat i huset, i andra lokaler, som han kan reagera på? T ex att de renoverar/målar på andra sidan väggen eller borrar någonstans där det inte hörs för oss, men han reagerar på ljud/vibrationer/lukt?
 
Plötsliga ändringar i personlighet/beteende är ofta ett tecken på smärta. Jag hade absolut tagit min hund till veterinären om beteendet höll i sig mer än ett par dagar, särskilt om hunden aldrig betett sig så förut.

Även om beteendet bara visar sig när vi är på jobbet och inte annars?
Har tid för vaccination nu om ett par veckor, ska ta upp det då iaf om inte förr.
 
Har du eller någon annan i huset satt in en mus- eller myrskrämma i nått eluttag? Vissa hundar kan reagera på dem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp