Plötslig astma

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Min syster, 45 år, har liksom vi andra syskon varit pälsdjursälskare sedan barnsben. Hemma hos mamma och pappa fanns katt, hund, kanin, marsvin och häst, allt utan problem.

Syster bor nu i lägenhet med 2 katter och har sedan någon månad tillbaka helt plötsligt känt av en del besvär som hon med hjälp av sjukvården kom fram till berodde på allergi, främst mot katt. Det var snuvigt och kliigt i ögonen om det inte var nystädat och hårfritt och hon fick mediciner som hjälpte.

Men så igår så fick hon sitt livs första (vad hon tror är) astmaanfall, med svårt att andas och rassel i halsen?!

Jag tycker det har kommit så otroligt fort?! Kan astma utvecklas helt plötsligt i vuxen ålder? Har någon annan varit med om liknande?! Hon är ju såklart jätteledsen men har som tur var ett ställe dit katterna kan flytta iaf nu, men hon älskar dem ju och vill ha dem hemma hos sig?

Jag är visserligen något yngre, men jag fick astma för några år sen. Kom plötsligt i samband med allergi.

Jag är också allergisk mot katter. Har tre innekatter ändå. Dumt. Men det funkar med medicin och mycket städning.

Usch vad hemskt jobbigt för henne! 😢 men ja astma kan komma hastigt i vuxen ålder, tyvärr. Mamma fick så av allergi, därför hon fick sluta med djuren, korna. Har idag en katt men han är främst utekatt. Kvinnan jag arbetar som personlig assistent hos har också ganska rejäl astma och hade tre innekatter men de har nu flyttat till dottern (inte pga astman). Nu har ni ju konstaterat att hon är allergisk mot katt men är lgh hon bor i frisk? Tänker så det inte är svartmögel, det kan också leda till att man utvecklar astma, bara en tanke.

Allergier och astma kan absolut debutera i vuxen ålder. Tror det är extra vanlig med att korsallergier tillkommer, om jag inte minns fel.

Jag fick astma och blev damm- och kvalsterallergiker som 25-åring ungefär. Högkvalitativa luftrenare är mina bästa vänner.

Min syster, 45 år, har liksom vi andra syskon varit pälsdjursälskare sedan barnsben. Hemma hos mamma och pappa fanns katt, hund, kanin, marsvin och häst, allt utan problem.

Syster bor nu i lägenhet med 2 katter och har sedan någon månad tillbaka helt plötsligt känt av en del besvär som hon med hjälp av sjukvården kom fram till berodde på allergi, främst mot katt. Det var snuvigt och kliigt i ögonen om det inte var nystädat och hårfritt och hon fick mediciner som hjälpte.

Men så igår så fick hon sitt livs första (vad hon tror är) astmaanfall, med svårt att andas och rassel i halsen?!

Jag tycker det har kommit så otroligt fort?! Kan astma utvecklas helt plötsligt i vuxen ålder? Har någon annan varit med om liknande?! Hon är ju såklart jätteledsen men har som tur var ett ställe dit katterna kan flytta iaf nu, men hon älskar dem ju och vill ha dem hemma hos sig?
Jag hade astma som barn. Men det har inte stört mig nämnvärt sedan dess. När jag hade haft Covid exploderade det dock ihop med pollenallergi. Jag fick åka in akut och medicineras iom kunde inte andas.
För mig debuterade det väl inte direkt när jag var ca 40 år. Men det kom tillbaks och det rejält.

Jag fick besvär med astma och allergisymtom vid 35 årsåldern.
Diagnosticerades senare med sensorisk sensibilitet.
Det verkar vara rätt vanligt med debut i den åldern, tyvärr.

Liknande trådar

• R
    Plötslig barnlängtan - vad är det som händer?
  • R
    Vem hjälper hjälparen?
  • Plötslig pälsdjursallergi?
  • Min pappa mår dåligt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur