Plötsligt svårfångad

S

Spatt

Min valack har helt plötsligt blivit svårfångad så fort han ser grimman drar han i 180. Han har alltid varit lättfångad har haft han i fem år. Flyttade honom till annat stall för ett år sedan. Ledarhästen där är jätte svårfångad dom får ha grimma på han i hagen för att lyckas fånga honom kanske min har tagit efter det har inte hänt något med grimman så den är han inte rädd för. Vad göra funderar på att börja med grimma också men gillar det inte men vad gör man. suck o stön vill ha massor av goda råd

Sv: Plötsligt svårfångad

Har kollat han har inte ont någonstans

Visst kan han ha lärt sig detta av den andra hästen. Vad gör du när han kommer in - Mat? Ridning?

Det ska vara trevligt att komma in och få uppmärksamhet. :) Du kan även gå ut och bara klappa lite, utan att plocka in honom. Bara sätta på grimman - ge godis - ta av grimman - klappa - släpp.

Ibland ridning, bara borstning o ibland åker vi transport o rider på andra platser. Har idag börjat ha grimma på i hagen. Lockar med morot sen snabbt ta tag i grimman då lyckades jag sen blev det ridning utan krav.

Han får ingen mat när han kommer in? Förutom morot vid "infångande".

I den bästa av världar ska ju ridningen i sig vara spännande för hästen, men ofta stannar de lika gärna med polarna i hagen. Tänk att han så få fördelar av att komma in, det är er gemensamma tid som ska va trevlig för honom, inte bara innebära jobb.

Rent praktiskt så kan du ju lära honom inkallning - det gör saker och ting enklare. Lär honom sitt namn om han inte kan det, och att han ska komma när du ropar - det betyder godis/mys/beröm/trevligt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 959
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 028
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 938
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 505
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31