plugga / jobba, hjälp!

imported_gerbera

Trådstartare
Hej kära underbara buke. jag söker desperat hjälp med ett av de svåraste besluten på länge.


Jag har sökt en utbildning i rätt många år, lite halvhjärtat men ändå tänkt att jag velat plugga den. Nu har jag sedan juni fått ett jobb som jag VERKLIGEN trivs med, och bara för det kom jag även in på utbildningen. Det är helt sjukt ironiskt så mycket som jag sökt.

Vad skulle ni ha valt. bra jobb eller bra utbildning?

kan tillägga att jag är 28 och att CSN inte skulle täcka hela utbildningen.

tacksam för alla tankar.
 
Sv: plugga / jobba, hjälp!

jaa, svår fråga. har du nån utbildning från förut?
skulle utbilningen ta många år? tror du att du skulle ångra dej om du inte gick den nu när du slapp in? har du möjlighet att börja skolan först om ett år? tacka ja nu, men börja först nästa höst?

jag själv gick en utbildning till undersköterska. ville testa om jag slapp in på sjukskötareskolan. det gjorde jag. efter val och kval valde jag att hoppa av undersköterskaskolan och satsa på sjukskötare. JAG ÅNGRAR mej sjukt mycket. skolan var inget för mej. det blev för mycket med jobb-skola-massa hemuppgifter. skulle jag inte ha hoppat av första skolan skulle jag vara färdig nu. nu är jag skoltrött-- men har ett år kvar att gå till underskötare. tur så är det läroavtal, så så många dagar i skolan är det inte. men alla hemuppgifter..
 
Sv: plugga / jobba, hjälp!

Kära underbara Gerbera,
Ta chansen, du vet aldrig när den kommer igen :). Pengar är ett värdsligt problem, jag känner många som klarat sig även när CSN är slut!
 
Sv: plugga / jobba, hjälp!

jaa, svår fråga. har du nån utbildning från förut?
skulle utbilningen ta många år? tror du att du skulle ångra dej om du inte gick den nu när du slapp in? har du möjlighet att börja skolan först om ett år? tacka ja nu, men börja först nästa höst?

yep, en yrkesutbildning på 2 år samt 100 högskolepoäng i jagvetintevad.
Men tanken med yrkesutbildningen var ju att det var det här jag ska göra. Inte jag ska plugga 6 år till strax.

sjukt ironiskt men både jobbet och utbildningen är Nu eller aldrig.

jag tror absolut att jag skulle ångra mig oavsett beslut ^_^så jobbar jag.
 
Sv: plugga / jobba, hjälp!

Hej kära underbara buke. jag söker desperat hjälp med ett av de svåraste besluten på länge.


Jag har sökt en utbildning i rätt många år, lite halvhjärtat men ändå tänkt att jag velat plugga den. Nu har jag sedan juni fått ett jobb som jag VERKLIGEN trivs med, och bara för det kom jag även in på utbildningen. Det är helt sjukt ironiskt så mycket som jag sökt.

Vad skulle ni ha valt. bra jobb eller bra utbildning?

kan tillägga att jag är 28 och att CSN inte skulle täcka hela utbildningen.

tacksam för alla tankar.

Men, måste du välja?

Jag har klasskompisar som en del har tagit 100% tjänsteledigt, andra jobbar upp till 80%.

Kan det vara ett alternativ?
 
Sv: plugga / jobba, hjälp!

Vad är det för utbildning du kommit in på? Är det en utbildning som när du är klar ger dig ett ännu bättre jobb med ännu bättre villkor än vad du har idag?

Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut på det jobbet du har? Kommer någonting att kunna hända där, eller är det samma grej om 20 år som det är nu?

För mig handlar en utbildning inte bara om att skaffa sig ett jobb, utan om en personlig utveckling också. Det är ju väldigt givande att plugga och utmana sig själv. Speciellt ifall det är en lite tuffare utbildning, tex läkare. Men sen tänker jag också på hur jag vill jobba. Själv har jag en plan på att inom några år jobba deltid, fast med en normal heltidslön. Men det beror ju helt på vad man vill i livet och hur ambitiös och hur villig man är att göra saker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 348
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 132
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 180
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 728
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp