Plugga, pendla, häst och gård?

Unafraid

Trådstartare
Tjena!
Funderar på att plugga till hösten, heltid, tre år. Har drygt två timmar med buss till skolan, häst som ska hållas i tävlingskondition, just nu ingen hjälp med hästarna. Bor på gård. Ekonomiskt så blir det tight, men värt det. Hästarna står på lösdrift, har fodergrind och en sambo som kan ge eftermiddag om jag blir sen hem.

Ni som pluggar heltid, hur ofta måste ni vara fysiskt på skolan? Jag har hört några som i princip aldrig är på skolan, några som är där 2-3 dagar i veckan.

Jag har en tjej som jag hoppas är sugen på att dela häst med mig, är såklart extremt kräsen, men den här tjejen har jag haft förut, hon är underbar!

Någon som har varit i ungefär samma sits, hur har ni gjort? Har ni klämt in jobb någon dag? Har ni bara pluggat på bussen?

Tacksam för svar! :D
 
Jag pluggar, pendlar ungefär 3,5 h/dag (restid + dötid före/efter föreläsning i väntan på tåg) som jag är i skolan, har en häst, bor i lägenhet. Det är pest, men det funkar så här långt (börjar termin fyra snart). Första terminen kunde jag jobba en del extra, men denna terminen som har varit har jag inte jobbat något alls, varit i skolan minst 3-4 dagar i veckan och haft en skadad häst vars rehab varit väldigt tidskrävande. Jag behöver dock inte vara i stallet 7 dagar i veckan då jag och min mamma hjälps åt med hästarna.
Tyvärr läggs vårt schema oftast med en föreläsning per dag, vilket ger många dagar i skolan med 2-3 timmar åt gången istället för fulla dagar. Mycket är inte obligatoriskt men jag försöker vara där ändå, eftersom det tar mer tid för mig att läsa in det på egen hand. Det är dock drygt när resan tar mer tid än det man åker in för.
För mig funkar det max att bläddra i nån bok på tåget, kan inte djupläsa eftersom jag är åksjuk vilket tyvärr gör att jag missar många timmar som man kunde lagt på plugg, klarar man av att plugga på buss/tåg och använda tiden effektivt så kan jag tänka mig att man inte måste lägga så många timmar sen, men det beror ju självklart på vad det är man läser.
Jag läser till socionom.
 
Jag pluggar, pendlar ungefär 3,5 h/dag (restid + dötid före/efter föreläsning i väntan på tåg) som jag är i skolan, har en häst, bor i lägenhet. Det är pest, men det funkar så här långt (börjar termin fyra snart). Första terminen kunde jag jobba en del extra, men denna terminen som har varit har jag inte jobbat något alls, varit i skolan minst 3-4 dagar i veckan och haft en skadad häst vars rehab varit väldigt tidskrävande. Jag behöver dock inte vara i stallet 7 dagar i veckan då jag och min mamma hjälps åt med hästarna.
Tyvärr läggs vårt schema oftast med en föreläsning per dag, vilket ger många dagar i skolan med 2-3 timmar åt gången istället för fulla dagar. Mycket är inte obligatoriskt men jag försöker vara där ändå, eftersom det tar mer tid för mig att läsa in det på egen hand. Det är dock drygt när resan tar mer tid än det man åker in för.
För mig funkar det max att bläddra i nån bok på tåget, kan inte djupläsa eftersom jag är åksjuk vilket tyvärr gör att jag missar många timmar som man kunde lagt på plugg, klarar man av att plugga på buss/tåg och använda tiden effektivt så kan jag tänka mig att man inte måste lägga så många timmar sen, men det beror ju självklart på vad det är man läser.
Jag läser till socionom.
Tack för ett utförligt svar! Har inga problem med åksjuka, så det känns som en stor fördel. :)
 
Jag vet egentligen inte om mina erfarenheter hjälper dig något men så här ser det iaf ut för mig.

Jag jobbar på ett väldigt flexibelt jobb 75% och pluggar 50%. Har familj (2 barn på 4 och 2,5) och hästar.
När jag skulle börja plugga så lämnade jag ut sällskapshästen på foder, hästen jag rider stallades upp så jag slapp ha alla passen och en tjej tog honom på halvfoder. Barnens shettis fick åka på lösdrift.
Jag valde bort en Ekonomie kandidat på UU mot en privat utbildning. Den är upplagd på ett sätt som passar mig mycket bättre. Man läser en kurs i taget. Den startad med ett seminarie sen sker de flesta föreläsningarna på distans över nätet för att sen avsluta med ett slutseminarie innan tentan. Seminarierna går även de att göra på distans men jag föredrar att åka in.

Till vardags jobbar och pluggar jag hemifrån men det blir lite kajkande ibland. Jag har en rätt tydlig priolista 1. Barnen (deras uppväxt kommer aldrig igen så jag vägrar att missa den!) 2. Plugget 3. Jobb.

Tyvärr blir jobbet lidande under tentaperioder och hade jag inte haft en extremt förstående arbetsgivare så hade det aldrig gått. Gud vad den stackarn står ut ibland!
Ridningen har jag inte hållit igång som jag önskat för jag har känt att jag inte orkat men har nu kommit fram till att jag måste göra det för att ventilera skallen bland all stress. Tror det är superviktigt att samla energi när man har ett fullt schema.
Allt detta innebär ju att man har ett lite speciellt liv men det är och andra sidan inget nytt för mig. Förut jobbade jag inte hemifrån så då pendlade jag istället för att lägga tiden på barnen vilket betydde att jag ändå inte kom ut i stallet förens efter 19. Men skillnaden är ju att när andra föräldrar äntligen får vila och dega i soffan när barnen somnat, då får man gå ut i stallet.
Jag tror att det mesta går om man bara vill. Bara man vill tillräckligt mycket. Sen är det såklart slitigt, riktigt slitigt i perioder men då får man ju fundera på om det är värt det.

Jag tänker som så att vad skulle hända dig om du provade, och sen kände att det inte funkade och du hoppade av?
 
Ni som pluggar heltid, hur ofta måste ni vara fysiskt på skolan? Jag har hört några som i princip aldrig är på skolan, några som är där 2-3 dagar i veckan.

Det där är så extremt olika och kan variera inom en och samma utbildning, från vecka till vecka. Jag har haft veckor med obligatoriska moment 8-17 måndag-fredag och jag har haft veckor då jag inte har någonting schemalagt överhuvudtaget, samt alla varianter där emellan. Förutom själva skolan så tillkommer det inom vissa utbildningar även praktik, i många fall på annan ort och där möjligheten att själv välja var, när och hur kan vara väldigt begränsade. Generellt gäller väl att utbildningar inom humaniora och andra litteraturtunga utbildningar har färre timmar på plats, medan tekniska och vårdvetenskapliga utbildningar ställer större krav på fysisk närvaro.

Jag kan inte ge så många råd då jag varken pendlar eller har djur/barn men jag skulle tipsa om att ta kontakt med studierektor/programansvarig alt. äldrekursare för att få ett hum om hur schemat brukar se ut på just den utbildning du vill läsa.
 
Jag vet egentligen inte om mina erfarenheter hjälper dig något men så här ser det iaf ut för mig.

Jag jobbar på ett väldigt flexibelt jobb 75% och pluggar 50%. Har familj (2 barn på 4 och 2,5) och hästar.
När jag skulle börja plugga så lämnade jag ut sällskapshästen på foder, hästen jag rider stallades upp så jag slapp ha alla passen och en tjej tog honom på halvfoder. Barnens shettis fick åka på lösdrift.
Jag valde bort en Ekonomie kandidat på UU mot en privat utbildning. Den är upplagd på ett sätt som passar mig mycket bättre. Man läser en kurs i taget. Den startad med ett seminarie sen sker de flesta föreläsningarna på distans över nätet för att sen avsluta med ett slutseminarie innan tentan. Seminarierna går även de att göra på distans men jag föredrar att åka in.

Till vardags jobbar och pluggar jag hemifrån men det blir lite kajkande ibland. Jag har en rätt tydlig priolista 1. Barnen (deras uppväxt kommer aldrig igen så jag vägrar att missa den!) 2. Plugget 3. Jobb.

Tyvärr blir jobbet lidande under tentaperioder och hade jag inte haft en extremt förstående arbetsgivare så hade det aldrig gått. Gud vad den stackarn står ut ibland!
Ridningen har jag inte hållit igång som jag önskat för jag har känt att jag inte orkat men har nu kommit fram till att jag måste göra det för att ventilera skallen bland all stress. Tror det är superviktigt att samla energi när man har ett fullt schema.
Allt detta innebär ju att man har ett lite speciellt liv men det är och andra sidan inget nytt för mig. Förut jobbade jag inte hemifrån så då pendlade jag istället för att lägga tiden på barnen vilket betydde att jag ändå inte kom ut i stallet förens efter 19. Men skillnaden är ju att när andra föräldrar äntligen får vila och dega i soffan när barnen somnat, då får man gå ut i stallet.
Jag tror att det mesta går om man bara vill. Bara man vill tillräckligt mycket. Sen är det såklart slitigt, riktigt slitigt i perioder men då får man ju fundera på om det är värt det.

Jag tänker som så att vad skulle hända dig om du provade, och sen kände att det inte funkade och du hoppade av?
Tack för dina reflektioner! Jag har en fast heltidstjänst, så jag planerar att ta tjänstledigt om det är så att jag inte står ut, dock vill jag verkligen inte jobba kvar, därav planerna på plugg. :)
 
Högst troligt kräver studierna mindre tid än heltidsarbete. Fast å andra sidan kan man ju ha dåligt samvete för sina studier hela tiden, på ett sätt som många jobb inte motsvarar.

Pendlar du i dagsläget?

Om du är hyggligt van vid pendlingen redan, så borde skillnaden bli att du får något högre flexibilitet när det gäller tiderna på skolan jämfört med tiderna på jobbet, men å andra sidan ganska betydligt mindre inkomst (nu vet jag ju inte vad du tjänar, men studiemedlet motsvarar väl knappt en heltidslön i något yrke, och dessutom får du ju bara studiemedel 9-10 månader om året, inte 12).
 
Jag pluggar heltid på högskolan och jobbar 40%. Jag upplever att jag har mycket frihet och att jag hinner med allt. Jag är i skilan 2-3 dagar i veckan, någon vecka kan det bli mer. Ubder perioder då vi har praktk kan jag dock inte jobba något extra. Jag pendlar, tar ca 1 timme att åka. Jag bor så tokigt till att jag inte kan åka kollektivt och missar därför pluggtid, men annars skulle det vara fullt möjligt också.
 
Högst troligt kräver studierna mindre tid än heltidsarbete. Fast å andra sidan kan man ju ha dåligt samvete för sina studier hela tiden, på ett sätt som många jobb inte motsvarar.

Pendlar du i dagsläget?

Om du är hyggligt van vid pendlingen redan, så borde skillnaden bli att du får något högre flexibilitet när det gäller tiderna på skolan jämfört med tiderna på jobbet, men å andra sidan ganska betydligt mindre inkomst (nu vet jag ju inte vad du tjänar, men studiemedlet motsvarar väl knappt en heltidslön i något yrke, och dessutom får du ju bara studiemedel 9-10 månader om året, inte 12).
Har pendlat drygt fem mil tidigare, före det har jag haft jobb med bilkörning upp mot 30 mil till arbetsplatsen, just nu är jag dock bortskämd med nära till jobbet.

Jo, jag kommer absolut tjäna betydligt mindre, men det ska nog fungera. Tanken på att följa en del arbetskamrater och jobba 10-15 år till på mitt jobb kommer nog göra bristen på pengar enklare.. ;)
 
Du har redan fått bra tips. Prata med äldre studenter eller kontakta skolan för att kolla hur schemat ser ut ungefär. Det ser mycket olika ut beroende på utbildning och skola.

Jag pluggar 100% (börjar 6:e terminen nu i februari) men vi har ingenting obligatoriskt. Dvs, det enda jag måste gå på är tentorna. Självklart underlättar det enormt när man går på föreläsningarna så jag är på nästan alla. Jag är i skolan 3-4 dagar i veckan och jobbar 2-3 dagar i veckan. Dvs, ofta har jag inte ledigt på helgen och ibland har jag bara ledigt lördagar. Vissa terminer är dock mer krävande än andra så för mig har det berott mycket på vilka kurser som går under de olika terminerna. Har ett otroligt flexibelt jobb så även om jag egentligen vill jobba kontorstider är det inga problem för mig att jobba hemifrån eller sitta på kontoret på kvällarna.

Dock har jag bara ca 1 mil till skolan och 1,2 mil till jobbet och har bil vilket underlättar enormt. Hästen går på lösdrift och jag "måste" bara vara där 1 gång i veckan (för att fodra) men brukar försöka vara där 5 gånger.

Försöker även träna på gym 4-5 ggr i veckan. Det ÄR svårt att få ihop det men det går absolut! Dock krävs mycket noggrann planering och ofta är jag i stallet/gymmet innan skolan. Och som sagt får jag offra helger ibland. Hade absolut inte klarat mig ekonomiskt utan jobbet.

Pluggar i Danmark. Men antar att det ser ungefär likadant ut som i Sverige.
 
Tjena!
Funderar på att plugga till hösten, heltid, tre år. Har drygt två timmar med buss till skolan, häst som ska hållas i tävlingskondition, just nu ingen hjälp med hästarna. Bor på gård. Ekonomiskt så blir det tight, men värt det. Hästarna står på lösdrift, har fodergrind och en sambo som kan ge eftermiddag om jag blir sen hem.

Ni som pluggar heltid, hur ofta måste ni vara fysiskt på skolan? Jag har hört några som i princip aldrig är på skolan, några som är där 2-3 dagar i veckan.

Jag har en tjej som jag hoppas är sugen på att dela häst med mig, är såklart extremt kräsen, men den här tjejen har jag haft förut, hon är underbar!

Någon som har varit i ungefär samma sits, hur har ni gjort? Har ni klämt in jobb någon dag? Har ni bara pluggat på bussen?

Tacksam för svar! :D

Hej, tänkte att jag kanske kan flika in lite här som också har liknande erfarenhet:) Mina tre första år på teknis (heltid) hade jag häst samt jobb varannan helg. Vi hade i princip inga obligatoriska föreläsningar men matte på den nivån är knepig att lära sig själv så jag var oftast i skolan varje dag ändå. Lade ca 2h på pendling totalt per dag plus ytterligare 40min tur/retur till stallet. Mina kurskompisar fattade inte hur jag pallade (& inte studievägledaren heller.. hehe) men för mig fanns inte på kartan att sälja hästen. Jag delade dock med min pappa så när det krävdes att jag var i skolan typ 10-12h/dag under en period så ryckte han in.

Så jag får nog säga att det är fullt möjligt, men att det här med socialt liv och högsta betyg kan bli svårt om det är en krävande linje. Det som dessutom kan sätta käppar i hjulet är grupparbeten/labbar med labbpartner (anledningen till samtliga av mina galet långa skoldagar) samt praktik. Ofta har man som någon tidigare nämnt inget att säga till om beträffande vilken plats man får och var.

Jag tror att man kan få det mesta att fungera så länge man har viljan. Att det är det bästa för en själv är dock inte säkert. Det är stressigt att aldrig vara ledig, att ha fullt ös från morgon till kväll alla dagar i veckan o ständigt dåligt samvete över att studierna inte får tillräckligt med prio. Men jag hade inte velat välja bort varken häst eller skola.

Om du har möjlighet att få tjänstledigt är ju det kanon, för då kan du ju prova på plugg med häst o allt, men med tryggheten i att du kan ändra dig:) känns som mitt svar blev sjukt rörigt men jag hoppas att det kanske kan bidra med ngt ändå..
 
Hej, tänkte att jag kanske kan flika in lite här som också har liknande erfarenhet:) Mina tre första år på teknis (heltid) hade jag häst samt jobb varannan helg. Vi hade i princip inga obligatoriska föreläsningar men matte på den nivån är knepig att lära sig själv så jag var oftast i skolan varje dag ändå. Lade ca 2h på pendling totalt per dag plus ytterligare 40min tur/retur till stallet. Mina kurskompisar fattade inte hur jag pallade (& inte studievägledaren heller.. hehe) men för mig fanns inte på kartan att sälja hästen. Jag delade dock med min pappa så när det krävdes att jag var i skolan typ 10-12h/dag under en period så ryckte han in.

Så jag får nog säga att det är fullt möjligt, men att det här med socialt liv och högsta betyg kan bli svårt om det är en krävande linje. Det som dessutom kan sätta käppar i hjulet är grupparbeten/labbar med labbpartner (anledningen till samtliga av mina galet långa skoldagar) samt praktik. Ofta har man som någon tidigare nämnt inget att säga till om beträffande vilken plats man får och var.

Jag tror att man kan få det mesta att fungera så länge man har viljan. Att det är det bästa för en själv är dock inte säkert. Det är stressigt att aldrig vara ledig, att ha fullt ös från morgon till kväll alla dagar i veckan o ständigt dåligt samvete över att studierna inte får tillräckligt med prio. Men jag hade inte velat välja bort varken häst eller skola.

Om du har möjlighet att få tjänstledigt är ju det kanon, för då kan du ju prova på plugg med häst o allt, men med tryggheten i att du kan ändra dig:) känns som mitt svar blev sjukt rörigt men jag hoppas att det kanske kan bidra med ngt ändå..
Tack, det hjälper! Fördelen för mig kommer nog att vara att jag har hästarna hemma, så kan anpassa det hela.

Jag får väl hoppas att vissa kurser är mer lättjobbade hemifrån helt enkelt!
 
Tack, det hjälper! Fördelen för mig kommer nog att vara att jag har hästarna hemma, så kan anpassa det hela.

Jag får väl hoppas att vissa kurser är mer lättjobbade hemifrån helt enkelt!
Ja då sparar du en del tid i pendling:) Jag tycker att kurser som handlar mer om att läsa/ta till sig litteratur är kanon att arbeta med hemifrån, speciellt plus om kursen avslutas med hemtenta eller uppsats. Sådana kurser har jag tagit tillfället i akt varje gång att stanna hemma o plugga. O så Skype om man fastnar på ngt som behöver diskuteras med ngn klasskompis!
 
Skulle säga det är helt omöjligt att svara på utan att veta vad det är för utbildning.
Jag hade många terminer med minst heltid och utöver det var man tvungen att vara beredd på att vara schemalagd kvällar och helger samt vissa nätter. Medan mina vänner som läste till lärare under pluggperioderna (dvs inte praktik) kunde jobba 75% med lätthet.

Sedan som med allt beror det på hur motiverad man är och hur mycket man är redo att offra :)
 
Vad är det för utbildning? Det allra mesta går att plugga på distans nu för tiden, med streamade föreläsningar. 4 timmars pendling per dag är sjukt långt.
 
Miljö och hälsoskydd. Misstänker att vissa kurser kommer innebära att jag kommer behöva vara på plats en hel del.
 
Jag pendlade 4 h/dag när jag pluggade, det var också tre år. Efter en termin när jag hade åkt varje dag var jag ganska slut mentalt, så när sommaren kom byggde jag ny ligghall till hästarna och de åkte ut 24/7, jag kände att det enda jag hann var att mocka och släppa in/ut. Jag bestämde också att det var okej att plugga hemifrån en dag i veckan, de dagarna det bara var föreläsning 1,5 h åkte jag inte dit. Jag är ganska bra på att sortera så det gick bra och jag valde oftast rätt föreläsningar.
Sista terminen valde jag en distanskurs och examensarbetet, den tiden behövde jag verkligen för att komma igen.

Jag hade två hästar och 2-3 hundar under hela studietiden. Jobbade extra, men mest under lov och helger.
 
Mycket beror på vilken typ av inlärning man har. För mig som har visuellt lärande har det varit jätteviktigt att vara på alla föreläsningar, övningstillfällen etc. Jag får ingenting ut av att sitta hemma och läsa själv. Men för de som är tvärtom, får jättemycket ut av att läsa själv lär man sig snabbt vilka lärare som är värda att åka och lyssna på och vilka som man kan skippa.

Kan du koncentrera dig på att läsa medan du reser så är ju det perfekt. Själv somnar jag eller surfar på mobilen eftersom jag inte har ro i kroppen när det är andra människor runt omkring mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 017
Senast: Jakobine
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 089
Senast: Meggan
·
Kropp & Själ Tänkte skriva anonymt men det fick bli såhär ändå, det är inte så noga. Hoppas någon orkar läsa även om det blir lite långt. Jag...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 20 år, äger min treåring sedan han var 1,5 år. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv men vill/måste jag ta det...
Svar
3
· Visningar
1 059
Senast: room101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp