Bukefalos 28 år!

Plugga i Västerås och behålla hästen?

Flyingchanges

Trådstartare
Hej! Jag är en tjej på 20 år, äger min treåring sedan han var 1,5 år. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv men vill/måste jag ta det stora klivet ut ur denna stad. Jag bor fortfarande hemma och är tillsammans med min pojkvän sedan två år tillbaka. Vi har länge velat flytta i hop nu men det finns inga bostäder här, svårt att få jobb och svårt att komma in på utbildningar. Allt känns omöjligt typ.

Så vi funderar på att söka utbildningar i Västerås då vi båda har hittat program där som vi vill gå. Drömmen är ju att kunna jobba av lite stallhyra men det krävs ganska mycket tur att hitta ett sådant stall. Jag får panik, kan inte tänka mig ett liv utan min häst! Att sälja finns inte, han är väldigt speciell och gillar inte ryttarbyten.

Att hinna plugga och ha hästen är inget problem, visst det blir tight med tid men jag jobbar natt på Arlanda just nu där passen är på ca 10 timmar 4-5 dagar/veckan. Jag är ganska tålig, klarar av att rida på em fast en jag har gått upp två på natten och kommer hem tre på eftermiddagen för att sova vid sju igen. Det är ekonomin där skon klämmer, jag är duktig på att prioritera, varken festar, röker eller köper något till mig själv. Flyttar vi så delar vi ju på hyran, bensin och alla kostnader där till. Kan tänka mig att alla utgifter för hästen hamnar på 3500 kr om jag verkligen pressar ner till dem billigaste alternativen.

Har tänkt söka till nästa höst så då har jag ett år på mig att tjäna ihop en ordentlig buffert. Men det räcker väl i 1-1½ år kanske?

Någon som pluggat i Västerås och behåll hästen? Hur är det med stallen där, många billiga med bra avstånd från stan? Går det att få extra jobb där eller är det lika svårt som här i Stockholm?

Så tacksam för alla svar och tips som jag kan få! Känner mig så kluven, som att mitt liv vill slitas att två olika riktningar :(
 
Sv: Plugga i Västerås och behålla hästen?

Det finns mycket stall runt Västerås av alla dess olika varianter och inriktningar!

Ska ni ha bostad här så rekommenderar jag er att redan nu ställa er i kö hos alla hyresvärdar.
 
Sv: Plugga i Västerås och behålla hästen?

Du får nog räkna med att arbeta extra om du ska ha råd att ha hästen när du pluggar. Jag pluggar och har häst, jag hade inte klarat mig utan mitt extrajobb. Men det går helt klart att plugga och ha häst! Lycka till!
 
Sv: Plugga i Västerås och behålla hästen?

Jag bor i Västerås. Har visserligen hästen en bra bit bort av andra anledningar än ekonomiska, men häromkring finns många bra stall i varierande prisklasser. I vissa finns möjlighet att jobba av en del på stallhyran, kan nämna något i PM om det är intressant.

Personligen tycker jag det är rätt lätt att få jobb här som student. Bostäder beror på lite, men ni är ju garanterade studentbostad även om de är ganska dyra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 087
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 978
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp