Bukefalos 28 år!

Plugga till jurist-värt det?

piggelin

Trådstartare
Finns det några jurister här på buke? Jag har en treårig universitetsutbildning och jobbar som handläggare på myndighet men skulle vilja jobba mer juridiskt med rådgivning eller mer kvalificerad beslutsfattare t.ex som kommunjurist eller jurist på länsstyrelsen. Är det värt att omskola sig? Hur tuff är utbildningen och hur ser arbetsmarknaden ut för jurister inom offentlig sektor?
 
Jag tycker att det låter som en bra idé att skola om sig när du vet vad du vill jobba med, speciellt eftersom drivkraften verkar vara att få mer utmanande arbetsuppgifter och inte enbart för att få upp lönen.

Min uppfattning är att få jurister är redo för sina jobb när de är nyutexaminerade, till den här gruppen räknar jag både mig själv och många kurskompisar. De som var lite äldre uppfattade jag att hade ett försprång både under utbildningen och när vi gick ut i arbetslivet. Det är ett så teoretiskt ämne som kan vara svårt att förankra i verkligheten om man mer eller mindre saknar livserfarenhet, så där tror jag att du har en stor fördel med både studievana och relevant arbetsbakgrund.

Utbildningen är säkert tuffare än många andra utbildningar eftersom juridik ofta är både svårt och väldigt tråkigt. Vill man ha toppbetyg, vilket krävs för de mest eftertraktade jobben, bör man nog satsa helhjärtat. Nöjer man sig med mindre så är det inte lika tufft.

Jag har tyvärr inte jättebra koll på den offentliga sektorn och arbetsmarknaden där.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 853
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 756
Senast: Josseliten
·
Skola & Jobb Nu behöver även jag lite arbetsvägledning här :) Som en del i min livskris eeehhrrrmm jag menar utvecklingsfas så har jag börjat fundera...
2
Svar
35
· Visningar
10 340
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp