Pluggtråden

Bukefalos 30 år!

Jag vill ha riktig energi, jag hinner bli hungrig under 6 timmar. Pastasallad är väl okej men blir lite tråkigt som enda alternativ (många tentor).

Energidryck och godis går alltså helt bort, frukt som extra energi mot slutet kanske kan funka.

Jag vill ha riktig energi, jag hinner bli hungrig under 6 timmar. Pastasallad är väl okej men blir lite tråkigt som enda alternativ (många tentor).

Energidryck och godis går alltså helt bort, frukt som extra energi mot slutet kanske kan funka.
Jag brukar äta proteinbars, fruktsallad, smörgås eller yoghurt och dricka energidryck 🤭

Men har haft studiekamrater som haft med sig pannkakor med fyllning (som de skivat i rundlar) och likadant med snittar på mjukt tunnbröd. Såg intressant ut 😃

Till skolan kan jag ha med mig wraps, kallskuret med grönsaker och potatis-/pastasallad, matmuffins eller osötade bananmuffins när jag orkar

Vi har tentaperiod nu. Långa tentor på 6 timmar oftast så man får ha med sig " något att äta".
Tycker det är svårt att hitta på vettiga alternativ, det kan/ får ju inte vara varm mat pga lukt.

Vad har ni med att äta under tenta?

Kan mattermos vara ett alternativ och dricka soppa? Eller blir det för slabbigt? Variation på sallader? Man måste ju inte hålla sig till pastasallad utan det kan vara till exempel glasnudelsallad med asiatisk touch (men bra att undvika eventuella jordnötter kanske) , kyckling med couscous eller kalla bitar av kyckling med något annat till kanske kan fungera? Keso om du gillar det med granola eller musli, tunnbröd med fyllningar som du rullar ihop och skär i mindre bitar. Pizzbullar med fyllning kan också fungera kanske?

Mattermos är tyvärr inte okej dels för att de är täckta lådor men främst för lukt, endast te och kaffe tillåts.

Övriga förslag tål att tänks på, ska väl helst inte vara för kladdigt vid digital tenta med dator men jag kan tycka att det är bra med en paus så man kan ju sitta så att man äter vid sidan.
Vi skriver ff en del pappetstentor och då har vi mycket egen bordsyta för att inte sitta för nära varann så man kan äta utan att det spills eller blir kladdigt.

Jag sitter och jobbar med en uppgift, och har SÅ svårt att fokusera. Behöver inte vara klar idag utan har hela veckan på mig, men det hade ju varit skönt att bli klar -och jag hade BLIVIT klar om jag bara kunde fokusera. Är mer sugen på chips :grin: (som jag inte har…).

Hur går det för er?

Själv är min första termin slut om en vecka. Vi ska bara plugga som tokiga i nästa vecka och sedan skriva två tentor.
Har haft ngn omtenta men har nu inget som släpar. (Får se hur det går på de kommande tentorna.)

Hjälp! Jag går en kurs som sträcker sig från hösterminen -25 till denna vår. PRECIS innan vi avslutade idag var det någon som sa något om att inte glömma att registrera sig i ladok. Har varit inne och snurrat runt på universitetets sida - och även loggat in i ladok - men kan inte hitta vilka datum det är som gäller för våren? Någon som vet hur det brukar funka? Får man något påminnelsemejl när det är dags? Trots att det väl bara är en vecka till ny termin så hittade jag alltså inte att registreringen skulle vara öppen ännu.

Hjälp! Jag går en kurs som sträcker sig från hösterminen -25 till denna vår. PRECIS innan vi avslutade idag var det någon som sa något om att inte glömma att registrera sig i ladok. Har varit inne och snurrat runt på universitetets sida - och även loggat in i ladok - men kan inte hitta vilka datum det är som gäller för våren? Någon som vet hur det brukar funka? Får man något påminnelsemejl när det är dags? Trots att det väl bara är en vecka till ny termin så hittade jag alltså inte att registreringen skulle vara öppen ännu.
Registrering brukar öppna 14 dagar innan kursstart. Ska synas direkt på förstasidan när du loggar in i Ladok. Testa att logga in via ditt lärosäte kanske?

Registrering brukar öppna 14 dagar innan kursstart. Ska synas direkt på förstasidan när du loggar in i Ladok. Testa att logga in via ditt lärosäte kanske?
Jo, jag loggar in via mitt lärosäte. Om de olika terminerna ser jag detta:

Studieperiod 1 av 2 2025-09-01 - 2026-01-18
7,5 hp
Registrering: 2025-08-15 - 2025-09-01

Studieperiod 2 av 2 2026-01-19 - 2026-06-26
7,5 hp

Men under studieperiod 2 ser man ingen tid för registrering - varför då? Borde jag mejla universitetet, men vem då i så fall?

Jo, jag loggar in via mitt lärosäte. Om de olika terminerna ser jag detta:

Studieperiod 1 av 2 2025-09-01 - 2026-01-18
7,5 hp
Registrering: 2025-08-15 - 2025-09-01

Studieperiod 2 av 2 2026-01-19 - 2026-06-26
7,5 hp

Men under studieperiod 2 ser man ingen tid för registrering - varför då? Borde jag mejla universitetet, men vem då i så fall?
Jag har för mig att det var 5 dagar innan för oss som man kunde regga sig, och att det var öppet och att det gick att regga sig under kursens första två veckor i alla fall😊

För oss är registreringeen öppen 9 dagar totalt 7 dar innan kursstart och 2 efter) så det är nog upp till skolorna hur länge man kan registrera sig.

När jag loggar in nu ser jag alla mina kurser för terminen, alla är inte öppna för registrering dock men då det står om hur många dagar som registreringen öppnar.

Jag skulle hört av mig till skolan. Det brukar finnas en admin ansvarig utöver den/de kursansvariga som borde kunna hjälpa till.

Jag gjorde en praktisk tenta i torsdag som jag fick underkänt på. Jag blir så otroligt nervös under praktiska tentor och det förstör något enormt för mig. Har känt mig lite deppig över det. Men hoppas jag lyckas hålla nerverna i styr och vara mer fokuserad nästa gång.

Känner mig fortsatt rätt less på plugget. Har haft ungefär två veckor ledigt i jul och det var så skönt. Trodde jag skulle bli lite mer taggad efter det, men känns inte så. Kanske en normal känsla så här i slutet.
Börjar även komma massa tvivel på om det verkligen är det här jag vill göra och kommer jag att klara jobbet? Kanske också normala tankar.
Nu ska vi börja på examensarbetet nästa vecka och så börjar den engelska kursen som jag bävar för. Men först röntgenseminarium imorgon och en teoretisk tenta på torsdag. Har inte kuggat någon skriftlig tenta än, så det borde gå bra. Men det är inte en vanlig tenta, utan ett patientfall vi ska svara utifrån.

Jag är oerhört frustrerad på en tenta. För mig är den komplicerad, då den kräver ett ganska avancerat resonemang över en stor mängd litteratur. Varför måste det vara på tid? Varför kan det inte vara en inlämning? 😫 Har pluggat mycket men jag kan bara inte diskutera på det sättet utifrån så mycket text. Om jag inte kan få alternativ examinationsmetod tror jag inte det blir någon examen i vår 😰

Vi har haft en del omtentor och omprov praktiska prov samt en ordinarie tentamen efter jul. Hoppas jag klarat den ordinarie men där tar det tydligen lång tid att få resultatet.

Har i alla fall lyckats klara både min omtenta och den praktiska delen jag behövde göra om. :banana:
Skönt att nu kunna "stänga" två av höstens tre kurser.

Är dock toktrött och lyckades försova mig och missa en föreläsning redan den första veckan av vårens termin! 😴😬

@LillaGubben Skönt att du lyckats med tentorna. Bra jobbat!

Jag gör min praktiska omtenta 4 Februari och om jag inte stressar upp mig ska det nog gå bra.
Den teoretiska tentan var inte lik våra tidigare tentor, så har ingen aning om jag klarat mig där.

Jag har en arbetsintervju bokad på måndag, så jag vill inte faila i skolan nu 🙈. Tidigare terminer har gått så bra så jag hoppas jag håller ihop detta :nailbiting:

Visade sig att jag klarade den ena tentadelen (vi skrev två delar för senaste kursen) med 0.5 poäng. :banana:

Och så imponerade jag iaf på mig själv med att på den andra delen dra ihop 25 poäng av de 30 som behövs för godkänt. Jag trodde typ jag skulle få 5...

Så det känns ganska hyfsat nu.😬

Visade sig att jag klarade den ena tentadelen (vi skrev två delar för senaste kursen) med 0.5 poäng. :banana:

Och så imponerade jag iaf på mig själv med att på den andra delen dra ihop 25 poäng av de 30 som behövs för godkänt. Jag trodde typ jag skulle få 5...

Så det känns ganska hyfsat nu.😬
Härligt!
Jag fick resultat från min teoretisk tenta idag och fick B :love:. Jag som var osäker om jag klarat det eller inte.
Nu är det första engelska seminariet på fredag. Blir intressant om jag kan tillföra nått på min knaggliga engelska :p

Jag måste klaga. Läser en kurs och vi har en inlämningsuppgift i veckan och jag tycker att uppgifterna är så otydliga! Jag fattar knappt vad det är vi förväntas göra!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka