PMDS och hormonspiral

Jag läste ett inlägg på Buke av @Pilo och sen googlade jag symptomen.
Sen gick jag till läkaren och berättade hur jag mår inför varje mens. Undrar om jag tog med almenackan också? Jag antecknar med korta beskrivelser när jag mår dåligt, och det var väldigt tydligt med stora bokstäver veckorna innan mens : ÅNGEST! Vill inte. Hatar allt. Vill inte leva. Kort stubin. SUR. ARG.
Sen var det lugnt ett tag tills det blev dags igen två veckor innan mens... Månad in och månad ut.

Just nu är jag trött på att må dåligt halva tiden av mitt liv och funderar på lösning. Ska nog gå till läkaren igen och be om en ny medicin eftersom jag inte fungerade med Premalex.
@Pilo vad äter du? Visst hade du få eller inga biverkningar alls?


För min läkare räckte med muntlig beskrivning över telefon. Fruktansvärd ångest mm. Hon skrev ut 10 mg Citalopram att ta då jag kände att det började bli jobbigt. Det har verkat på bara timmar. Ibland fem dar innan, ibland tre dar innan. Jag har inte känt av några biverkningar. Så tydligt nu när jag varit gravid i 9 månader och heeelt utan symtom.
 
För min läkare räckte med muntlig beskrivning över telefon. Fruktansvärd ångest mm. Hon skrev ut 10 mg Citalopram att ta då jag kände att det började bli jobbigt. Det har verkat på bara timmar. Ibland fem dar innan, ibland tre dar innan. Jag har inte känt av några biverkningar. Så tydligt nu när jag varit gravid i 9 månader och heeelt utan symtom.
Tack så mycket :heart
Jag ska ta och ringa läkaren i veckan tror jag. Äter du en tablett per dag?
 
Jag har precis avverkat min första vända med ny medicin, Sertralin.
Det är första gången på väldigt, väldigt länge jag mått så här bra under så här många veckor. Det är fantastiskt, på riktigt, helt underbart himlastormande FANTASTISKT! Tänk att man kan må så här? Går det liksom? Är det såhär de allra flesta ändå mår varje dag så vill jag må så här jämt!

Förut har jag kämpat så himla mycket med ångest från helvetet minst två veckor i månaden, jag har känt mig less på livet och varit arg och ledsen, så himla ledsen...
Nu har allt bara flytit på. Det har gått bra att få iväg ungarna till dagis, det har gått bra att åka och jobba, jag har inte skrikit åt barnen för minsta lilla när vi kommit hem, jag har haft framtidstro och tilltro på mig själv. Jag har velat umgås med hästarna och orkat hålla ordning hemma.
Nu när mensen kommit så mår jag bra, inte helt dödsslut efter två veckors maratonlopp där jag kämpat med att hålla ångesten under kontroll vareviga minut.

Jag har haft en del biverkningar, huvudvärk de första dagarna, väldigt spänd i käkarna så jag biter ihop väldigt mycket och en väldans trötthet. Men det har inte gjort så mycket, för jag har sluppit allt annat.

Jag har fått hopp om att orka med livet igen och till fullo få leva det liv jag lever. Tack snälla @Pilo :heart för att du varit så öppen med din PMDS här på Buke, jag hade aldrig hört talas om det förrän du skrev om det.
 
Jag har precis avverkat min första vända med ny medicin, Sertralin.
Det är första gången på väldigt, väldigt länge jag mått så här bra under så här många veckor. Det är fantastiskt, på riktigt, helt underbart himlastormande FANTASTISKT! Tänk att man kan må så här? Går det liksom? Är det såhär de allra flesta ändå mår varje dag så vill jag må så här jämt!

Förut har jag kämpat så himla mycket med ångest från helvetet minst två veckor i månaden, jag har känt mig less på livet och varit arg och ledsen, så himla ledsen...
Nu har allt bara flytit på. Det har gått bra att få iväg ungarna till dagis, det har gått bra att åka och jobba, jag har inte skrikit åt barnen för minsta lilla när vi kommit hem, jag har haft framtidstro och tilltro på mig själv. Jag har velat umgås med hästarna och orkat hålla ordning hemma.
Nu när mensen kommit så mår jag bra, inte helt dödsslut efter två veckors maratonlopp där jag kämpat med att hålla ångesten under kontroll vareviga minut.

Jag har haft en del biverkningar, huvudvärk de första dagarna, väldigt spänd i käkarna så jag biter ihop väldigt mycket och en väldans trötthet. Men det har inte gjort så mycket, för jag har sluppit allt annat.

Jag har fått hopp om att orka med livet igen och till fullo få leva det liv jag lever. Tack snälla @Pilo :heart för att du varit så öppen med din PMDS här på Buke, jag hade aldrig hört talas om det förrän du skrev om det.


Men det var inget :heart

Så skönt att höra att du äntligen mår bättre! :banana:
Det är en djävulsk åkomma:(
Jag hoppas fler som mår dåligt hör om hur det kan vara, för att kunna undersöka vad det är som dom mår dåligt för.

För mig räckte det ju bara med 10 mg Citalopram 4-5 dagar innan. Och med det har jag mig själv tillbaka.
 
Men det var inget :heart

Så skönt att höra att du äntligen mår bättre! :banana:
Det är en djävulsk åkomma:(
Jag hoppas fler som mår dåligt hör om hur det kan vara, för att kunna undersöka vad det är som dom mår dåligt för.

För mig räckte det ju bara med 10 mg Citalopram 4-5 dagar innan. Och med det har jag mig själv tillbaka.
För mig betyder det jättemycket!

Ja jag tror också det är viktigt berätta att PMDS finns, och att det går att få hjälp. :)
Både jag, läkare och terapeuter har kliat oss i huvudet i flera år om varför jag mått så fruktansvärt vingligt i måendet. Jag har dippat ibland helt utan synbar anledning, och sen blivit bra. Bipolär har kommit upp flera gånger.
Nu äntligen vet jag vart det kan ha kommit ifrån. Jäkla hormoner att krångla till det för en :devil:

Jag tänker ge Sertralin några perioder till, sen kanske man kan prova Citalopram och utvärdera om det blir någon skillnad på biverkningarna.
 
Men det var inget :heart

Så skönt att höra att du äntligen mår bättre! :banana:
Det är en djävulsk åkomma:(
Jag hoppas fler som mår dåligt hör om hur det kan vara, för att kunna undersöka vad det är som dom mår dåligt för.

För mig räckte det ju bara med 10 mg Citalopram 4-5 dagar innan. Och med det har jag mig själv tillbaka.

Får du inga in- och utsättningsbesvär? Jag har också Citalopram för min PMDS (och det funkar så jävla bra! :bow:) men jag får sådana fruktansvärda utsättningsbesvär även på 10mg att jag nu har fått gå över till att äta dem hela månaden :(
 
Får du inga in- och utsättningsbesvär? Jag har också Citalopram för min PMDS (och det funkar så jävla bra! :bow:) men jag får sådana fruktansvärda utsättningsbesvär även på 10mg att jag nu har fått gå över till att äta dem hela månaden :(
Det verkar inte så, inte mer än de första dagarnas huvudvärk :)
Jag var orolig för utsättningsbesvär eftersom jag åt dem i närmare tre veckor innan mensen kom, men det gick jättebra.
 
Det verkar inte så, inte mer än de första dagarnas huvudvärk :)
Jag var orolig för utsättningsbesvär eftersom jag åt dem i närmare tre veckor innan mensen kom, men det gick jättebra.

Vad skönt! Jag trodde tvärt om att 10mg kan man ju inte få utsättningsbesvär av, men det kunde man. Jag fick PMDS efter mensen istället :rofl:
Men det funkar faktiskt lika bra att äta dem hela tiden. Tyvärr gör de mig lite avtrubbad resten av månaden, men det får det vara värt.
 
Vad skönt! Jag trodde tvärt om att 10mg kan man ju inte få utsättningsbesvär av, men det kunde man. Jag fick PMDS efter mensen istället :rofl:
Men det funkar faktiskt lika bra att äta dem hela tiden. Tyvärr gör de mig lite avtrubbad resten av månaden, men det får det vara värt.


Hade utskrivet en tid men vågade inte ta först pga in/utsättningssymtom. Åt Cipralex en längre tid och minns utsättningen som en mardröm.
Men då jag låg i en hög på vardagsrumsgolvet och tänkte att jag hade hjärtinfarkt och bara ville ta mitt liv... Då var det droppen. Några timmar efter tabletten var det som ingenting och jag vågade vara nära familjen igen.
Känner inget av utsättning. Citalopramen funkade jättebra.

Men nu har jag varit gravid och precis fått så jag är rädd för hur det ska bli nu :(
Hoppas på att amningen håller hormonerna i schack ett tag...
 
God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf:
10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt depressiv, får extrem jävla pissångest, och livet känns inte längre värt att leva.
Nu för tiden vet jag iallafall vad det beror på och försöker härda ut, men att ta sig igenom dagarna drar verkligen ur varenda lilla uns av kraft och energi av mig. Jag blir arg, sur, inåtvänd och får kort stubin. Inte riktigt den människa jag känner mig själv som :cry:

Jag har provat Premalex under ca 4-5 månader, men jag blev så fruktansvärt trött, somnade nästan på jobbet, och lite andra biverkningar plus att ångesten inte försvann utan bara minskade så jag slutade med dem.

Så tänkte jag att det kanske kan vara värt att prova att sätta in hormonspiral, jag har läst att vissa blir bättre, vissa blir sämre. Tid inbokad till måndag.
Men jag är orolig, jag vill inte bli SÄMRE än vad jag redan är.. det pallar jag verkligen inte, det är överjävligt som det är liksom :meh:

Erfarenheter? Helst av allt skulle det sitta fint med hundra solskenshistorier om hur PMDS´et försvann så fort hormonspiral sattes in..
Men eftersom jag är trött och ångestfylld (=katastroftankar) idag så tror jag snarare att det bara kommer berättas skräckhistorier och så kommer jag få kalla fötter och avboka tiden.

PMDS måste verkligen vara något av jävulens påfund. Hatar det... Som fan. ..
Har inte läst hela tråden kan jag börja med.
Jag har pmsd och har mått dåligt av det i åratal. Gjort vansinniga saker under mina sämsta dagar och kännt mig som jag har flera personligheter nästan.
Nåväl, jag har testat de flesta p-medel känns det som och hormonspiralen är en av dem. Jag kanske inte mådde sämre, jag vet faktiskt inte, det är så olika hur jag mår i de sämsta perioderna, men det blev definitivt inte bättre.
Det enda som har fungerat för mig någorlunda, är generation 4 p-piller som yaz och yazmin tex. Det planade ut lite, fick lite mer ro.
Samtidigt från dag 12 till andra mensdagen åt jag premalex, svag dos första dagarna pch höjde om det behöves dag 14.
Det här hjälpte mig att överleva.

Nu är jag 37 och har mindre problem än någonsin. Äter bara p-pillren och tar ibland, premalex om jag mår dåligt, men det är sällan. Så det kan lätta lite.
Kämpa!
Kram
 
Jag har också PMDS, men, äter redan antidepressiva (SNRI) och har varit upp och vänt på maxdos utan att min PMDS blev ett dugg bättre. Min psykiatriker tyckte att jag kunde prova öka dosen i samband med att dessa "extra" starka inte vilja leva-tankar sätter in, och sen eventuellt om det inte fungerar prova lägga till en SSRI istället. Det som blir tokigt känner jag, är att jag är känslig för mediciner tydligen. Har tidigare haft SSRI i ganska låg dos som jag ätit konstant under ca 1,5år, men fick känslan att jag inte kunde nå mina känslor på ett väldigt obehagligt sätt. Dvs, jag kunde känna att jag behövde gråta, men kunde inte gråta osv. Jäääättejobbigt och frustrerande, och det gör att jag helst inte vill ha SSRI igen, men det kanske är större skillnad än jag tror på olika sorter?

Tänker dessutom att om medicin hade varit lösningen för mig så borde väl den SRNI jag redan äter kunnat visa på en viss förbättring ang PMDSen också, eller? :confused: Är det någon annan som har erfarenhet av att äta antidepressiva, men behöva lägga till en SSRI eller något annat för att få bort PMDSen också? Har det varit framgångsrikt?

Psykiatrikern jag pratade med sist var en "sån där man" som tycker att lite PMS är inget att oroa sig över och ville inte gå in närmare på det och försöka behandla det också. :meh: Jag var där för att jag ville prova en annan medicin p g a biverkningar som jag tycker är jobbiga med denna, såsom känsla av elstötar i huvudet ibland plus noll sexlust, men han tyckte istället jag skulle testa sluta helt. Vilket isåfall skulle lämna mig med full blown PMDS och möjligtvis kana ner i måttlig depression igen. :nailbiting: Grrrrr, jag är så frustrerad :banghead:

Bör jag vända mig till en gynekolog istället ang PMDS, eller var får man hjälp ?
Allmänläkare brukar jag alltid nämna det för, med resultat noll respons eller " Ja, så kan det ju vara ibland ".

Har varit emot att testa p-piller p g a att jag trott mig vara hormonkänslig i o m att jag lider av PMDS, så har inte vågat ifall det skulle bli sämre :crazy:
 
Nu är jag inne i andra perioden med medicin.
Biverkningarna de första dagarna har varit mindre är första omgången.
Är dock väldigt trött, främst kvällstid. Och minskad sexlust. Men det känns helt okej :) i övrigt mår jag ju bra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 982
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp