Bukefalos 28 år!

poängsystem på ridskola

B

BeastieBabe

Ofta på ridskolor brukar det vara svårt att få fram frivilliga funktionärer till tävlingar och allehanda andra aktiviteter. Får man då ha ett poängsystem som ger en frivllig person poäng efter insats och sedan när personen skrapat ihop ett antal poäng få en tjänst (ex en bonusuteritt tillsammans med andra poängskrapande frivilliga)..

eller räknas det som lön och måste skattas för?

jag vet ju att jag har hjälpt till och röjt terrängbanan och vi fick rida en sväng som tack för hjälpen.. och det är väl OK, men gör ett poängsystem att arbetet blir en garanterad förmån och ingår i löneservice?
 
Sv: poängsystem på ridskola

i en ridklubb, precis som vilken förening som helst, förekommer ju frivilligt arbete från medlemmarna. att hjälpa till att motionera hästarna är väl ett frivilligt arbete så gott som något!
har aldrig hört talas om att någon klubb/förening haft problem med skatteverket för den sakens skull ...
om vissa frivilliga arbeten (som motionering) är mer attraktiva än andra så står det ju klubben fritt att fördela dessa som de själva behagar. om medlemmarna finner det orättvist så kan de ju byta styrelse vid nästa årsmöte!
 
Sv: poängsystem på ridskola

oops,
glömde frågan om "garanterad förmån och löneservice"
vet inte riktigt vad du är ute efter, men de allra flesta klubbarna har ju försäkringar som täcker ex.vis ridlektioner och även de medlemmar som arbetar frivilligt, så det borde inte vara några problem med ev. olycksfallsförsäkringar. det ska finnas om det är en seriös klubb.
annars vet jag inte riktigt vad du är ute efter ...
 
Sv: poängsystem på ridskola

nej, alltså, ridskolan har knappast svårt att hitta folk som vill motionera hästarna, tro mig, det är 1-2 års kö på den båda ridskolorna som finns så det bara dräller av folk som vill rida men inte många som vill stå å vara flaggare på en tävling..

då därför bör man juh fördela det roliga (rida) och det tråkiga (flagga) så gör man 3 tråkiga fårn man göra en kul.. annars finns det dom som är med på varenda tävling och flaggar, står vid insläpp, står vid framridning och allt.. men så är det vissa andra som bara tar godbitarna och rider..

och om man har ett "lönesystem" med poäng, precis som XX antal kr för varje timme man jobbar på riktigt.. då bör man få ut det i lön, och den lönen ska beskattas..

och givetvis går det att ha ett poängsystem svart, men om man vill ha det vitt, innebär det att man måste skatta för det då?
 
Sv: poängsystem på ridskola

Var det inte en artikel i nån hästtidning om att det inte var ok för ett tag sen? En klubb hade just den sortens poängsystem, och man kunde få en vojlock eller en ridlektion tex. Nog bäst att kolla med förbundet.
 
Sv: poängsystem på ridskola

I min ryttarförening har vi ingen ridskola, men ändå ett poängsystem.
Poängen kan användas till att "köpa" klubbjackor, schabrak, ländtäcken mm även att betala startavgiften med på hemmatävlingar.
Sedan finns det arbete som inte genererar poäng.

Så ett förslag hade ju varit att alla som jobbar som flaggare mm belönas med poäng, poängen är det enda sättet att få rida på, utöver lektioner.
På det viset kan man kvittera in ett vist antal poäng mot ridning och det finns inte en chans att komma undan det mindre roligare arbetet.
Tror inte att skattemyndigheterna tittar med det onda ögat, det är ju inte anställning och lön utan ideellt arbete man ställer upp för sin förening och föreningen visar sin tacksamhet och belönar de som har ställt upp

Ska du kunna kräva lön ska det finnas ett avtal där du är skyldig att arbeta för att få betalt.
 
Sv: poängsystem på ridskola

apocalypsen skrev:
I min ryttarförening har vi ingen ridskola, men ändå ett poängsystem.
Poängen kan användas till att "köpa" klubbjackor, schabrak, ländtäcken mm även att betala startavgiften med på hemmatävlingar.
Sedan finns det arbete som inte genererar poäng.

pttrrrroooo!!!!
hold your horses! :bump: :bump: :bump:

det som du just nämner är faktiskt sådant som skatteverket kan ha synpunkter på! :cool:
att få poäng som kan användas för att "köpa" saker kan räknas som lön. o därmed tillkommer arb.giv.avg. arbetsmarknadsförsäkringar o.s.v. :angel:

skillnaden mot det jag skrev om tidigare är att i mitt fall så skulle poängen användas för att få välja ett roligare frivilligt arbete. :banana:
 
Sv: poängsystem på ridskola

Jag vet att klubben har kollat upp det och jag tror att mycket har med formulering att göra köpa var nog fel ord, kvittera ut kanske är mer rätt formulering. jag vet faktiskt inte eakt vad skattemyndigheterna säger och hur det bokförss, vet bara att det kollades innan systemet togs i bruk.
För det är ju trots allt en belöning gentemot medlemen som tack för ideellt/frivilligt arbete, inte betalning.
 
Senast ändrad:
Sv: poängsystem på ridskola

Vad är egentligen skillnaden på "en belöning för ideellt arbete, vars storlek avgörs av typen och mängden av arbete" och lön?
 
Sv: poängsystem på ridskola

Mitt hetaste tips är att ringa till SKV och fråga, du får ju vara anonym. Tel 0771-567 567 och sedan ta dig vidare till en handledare genom olika val. De är för det mesta väldigt trevliga!
 
Sv: poängsystem på ridskola

Det var Häst & Ryttare som hade en artikel om det och exemplet var Grevagårdens RF.
 
Sv: poängsystem på ridskola

på våran ridskola så är det dom som ska tävla som får ta ansvaret att bygga banan och agera funktionärer. De ska även plocka undan banan.
 
Sv: poängsystem på ridskola

Men inte när det är tävlingar som är större än klubbtävlingar. T.ex. när det är fälttävlanstävlingar där... :)
 
Sv: poängsystem på ridskola

Vet att min klubb har poängsystem, nyligen infört. Kopierade reglerna från hemsidan, och de säger detta:

*Poäng delas inte ut för den obligatoriska funktionärsposten som ingår när man startar vid en klubbtävling.
*Poäng delas ut för vinst/placering på lokala, regionala och nationella tävlingar. Ej klubbtävlingar.
*1 poäng = 10 kronor
*Poängen kan användas till att betala klubbens tävlingar, klubbprodukter, medlemsavgift, kurser och träningar som XXXX anordnar.
*Poängen delas aldrig ut i kontanter.
*Poängen kan endast användas under innevarande år. (Så om poängen ska användas till medlemsavgift måste den betalas året innan)
*Klubbprodukter går att beställa via poängansvarige om du har poäng som täcker hela kostnaden. På några av våra klubbtävlingar kommer du även att kunna köpa klubbprodukter som du kan delbetala med dina poäng.
*Poängen är personliga, men kan överlåtas inom familjen när det gäller att lösa familjemedlemskap.
*Poäng delas inte ut till medlemmar som har löst licens för en annan klubb.

Sen vet jag inte om det är tillåtet eller ej :confused:
 
Sv: poängsystem på ridskola

Lokal (eller räknas det som klubbtävling?:o ) så bygger dom som ska tävla också. Men som du kanske skrev, när det är större så bygger nog andra.

Några mer fälttävlanstävlingar vet jag inte om det blir, då en ridlärare sa till mig att tävlingssektionen tyckte det var jobbigt att arrangera.
 
Sv: poängsystem på ridskola

Jag har tävlat en hel del lokaltävlingar hos SRF "förr i tiden", men det har aldrig varit tal om att jag ska bygga bana eller vara funktionär. Men alla som tävlar för SRF kanske måste det (verkar kanske inte helt troligt heller, för då skulle nog många privata SRF-ekipage bli illojala och tävla sina lokala starter hos andra föreningar...) eller kanske 'bara' alla som tävlar lokalt med ridskolans hästar?

Fälttävlingar är tungt att ordna. Förutom att det kräver många fler funktionärer och mer teknisk utrustning så krävs det ju att alla hinderdomare på banan vet ordentligt vad de pysslar med - det går ju inte sätta "vem som helst" där... Jag har ställt upp som hinderdomare hos SRF (och ett par andra klubbar i hemtrakten bl.a. min egen) vid ett några tillfällen när jag inte själv tävlat, och det hoppas jag att många andra fälltävlansryttare också kan ta sig tid att göra... :crazy:
 
Sv: poängsystem på ridskola

Jo, dom som rider på ridskolans hästar är nog mest de som får göra det isf. Men har nog sett en eller annan i privatstallet som ställt upp också, men har nog inte sett ngn som har sin häst någon annan stans som hjälper till att bygga. Tror dom har börjat med det nu på senare tid!
 
Sv: poängsystem på ridskola

_Runaway_ skrev:
Vet att min klubb har poängsystem, nyligen infört. Kopierade reglerna från hemsidan, och de säger detta:

*Poäng delas inte ut för den obligatoriska funktionärsposten som ingår när man startar vid en klubbtävling.
*Poäng delas ut för vinst/placering på lokala, regionala och nationella tävlingar. Ej klubbtävlingar.
*1 poäng = 10 kronor
*Poängen kan användas till att betala klubbens tävlingar, klubbprodukter, medlemsavgift, kurser och träningar som XXXX anordnar.
*Poängen delas aldrig ut i kontanter.
*Poängen kan endast användas under innevarande år. (Så om poängen ska användas till medlemsavgift måste den betalas året innan)
*Klubbprodukter går att beställa via poängansvarige om du har poäng som täcker hela kostnaden. På några av våra klubbtävlingar kommer du även att kunna köpa klubbprodukter som du kan delbetala med dina poäng.
*Poängen är personliga, men kan överlåtas inom familjen när det gäller att lösa familjemedlemskap.
*Poäng delas inte ut till medlemmar som har löst licens för en annan klubb.

Sen vet jag inte om det är tillåtet eller ej :confused:
jao, men nu gällde det funktionärerna, inte om man vinner klubbtävlingar..

utan att ställa upp som flaggare, tidtagare, insläpp, ansvarig för parkering, ansvarig för framridning, speaker, cafeteriapersonal, nattvakter(vid uppstallning i mobilboxar) vid tävling..

och även som frivillig när det ska målas hinder, röjas på terrängbanan, fixas terränghinder, sättas upp nya eltrådar i beteshagarna, städa stallet/ridhuset på städdagar, måla om där det behövs osv..

och i gengäld för det kan dom som hjälpt till mycket få rida med gratis på uteritt som ledare eller till och med få sätta igång en letionshäste efter betet (om man är så duktig), och annars att man kan få plocka ut en klubbtröja, klubbkeps eller tygmärken etc..

och att dessa varor som kan förärvas köps in till klubben som gratismaterial för klubbmedlemmar.. en idéell klubb får juh faktisk ge sina medlemmar småsaker..
 
Sv: poängsystem på ridskola

BeastieBabe skrev:
Ofta på ridskolor brukar det vara svårt att få fram frivilliga funktionärer till tävlingar och allehanda andra aktiviteter. Får man då ha ett poängsystem som ger en frivllig person poäng efter insats och sedan när personen skrapat ihop ett antal poäng få en tjänst (ex en bonusuteritt tillsammans med andra poängskrapande frivilliga)..

eller räknas det som lön och måste skattas för?

jag vet ju att jag har hjälpt till och röjt terrängbanan och vi fick rida en sväng som tack för hjälpen.. och det är väl OK, men gör ett poängsystem att arbetet blir en garanterad förmån och ingår i löneservice?

På en av de klubbar där jag varit med var det så att alla klubbens ryttare som deltog i en tävling blev tilldelade funktionärsuppgifter på den tävlingen. Man fick helt enkelt vara beredd på att jobba under de klasser man inte red.

Om det var klubbtävling så var det obligatorisk samling före tävlingen och alla hjälptes åt att plocka fram och plocka undan. Sen samma sak, de som tävlade fick också vara funktionärer. I början av varje termin blev alla tävlingsryttare tilldelade ansvar för en klubbtävling, man var två om att vara tävlingsledare vilket innebar att de yngre lärdes upp.

Detta innebar att klubben kunde ordna fyra-fem regionala/nationella tävlingar om året plus att det var klubbtävling ungefär fyra gånger per termin i hoppning och dressyr.

I det distrikt där jag tävlade körning skulle ingen vågat drömma om att smita undan sina funktionärsuppgiter. Där hjälpte alla körintresserade till så mycket det kunde varje tävling, oavsett klubb.

Visst kan poängsystem vara en idé, men det kan vara en bra idé att inte vara rädd för att ställa lite krav på klubbens ryttare. Det tror jag dessutom är nödvänigt för att tävlingar på ideell basis ska funka. Folk måste lära sig att om man är med i en ideell förening så har man därmed sagt ja till att vara med och jobba för alla medlemmars bästa.
 
Sv: poängsystem på ridskola

*knapplån*

Kan det ha med saken att göra om ridskolan är en ideell förening eller inte? En ideell förening skall ju inte gå med vinst, och ingen skall tjäna pengar på att andra "jobbar gratis"..om man däremot "jobbar gratis" för en privatägd ridskola och får förmåner istället för pengar, och ägaren till ridskolan spar/tjänar pengar genom att ej betala ut lön och istället "betalar" med en ridtur, kan jag tänka mig att skatteverket har en del att säja. Bara en tanke.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 763
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp