Bukefalos 28 år!

poängsystem på ridskola

Sv: poängsystem på ridskola

svea skrev:
På en av de klubbar där jag varit med var det så att alla klubbens ryttare som deltog i en tävling blev tilldelade funktionärsuppgifter på den tävlingen. Man fick helt enkelt vara beredd på att jobba under de klasser man inte red.

Om det var klubbtävling så var det obligatorisk samling före tävlingen och alla hjälptes åt att plocka fram och plocka undan. Sen samma sak, de som tävlade fick också vara funktionärer. I början av varje termin blev alla tävlingsryttare tilldelade ansvar för en klubbtävling, man var två om att vara tävlingsledare vilket innebar att de yngre lärdes upp.

Detta innebar att klubben kunde ordna fyra-fem regionala/nationella tävlingar om året plus att det var klubbtävling ungefär fyra gånger per termin i hoppning och dressyr.

I det distrikt där jag tävlade körning skulle ingen vågat drömma om att smita undan sina funktionärsuppgiter. Där hjälpte alla körintresserade till så mycket det kunde varje tävling, oavsett klubb.

Visst kan poängsystem vara en idé, men det kan vara en bra idé att inte vara rädd för att ställa lite krav på klubbens ryttare. Det tror jag dessutom är nödvänigt för att tävlingar på ideell basis ska funka. Folk måste lära sig att om man är med i en ideell förening så har man därmed sagt ja till att vara med och jobba för alla medlemmars bästa.
jo men hur ska dom som inte tävlar kunna få in en fot och få chansen att t.ex rida igång en häst efter betet (eller tävlas ju inte)..

men är det bara dom som tävlar skolhäst för klubben som ska hjälpa till för att få tävla skolhäst och få de goda förmånerna.. HUR ska man locka alla icketävlande funktionärer?
och när dom står där efter betet och de som tävlar får enlugt dem "stressa" för att dom har 2-3 skolhästar att sätta igång! det finns andra som mer än gärna sätter igång en häst efter betet.. dock behöver man kunna dela ut dessa hästar till rätt idéella medverkande..

förstår du mig?
 
Sv: poängsystem på ridskola

svea skrev:
På en av de klubbar där jag varit med var det så att alla klubbens ryttare som deltog i en tävling blev tilldelade funktionärsuppgifter på den tävlingen. Man fick helt enkelt vara beredd på att jobba under de klasser man inte red.

Om det var klubbtävling så var det obligatorisk samling före tävlingen och alla hjälptes åt att plocka fram och plocka undan. Sen samma sak, de som tävlade fick också vara funktionärer. I början av varje termin blev alla tävlingsryttare tilldelade ansvar för en klubbtävling, man var två om att vara tävlingsledare vilket innebar att de yngre lärdes upp.

Jag hade inte accepterat att jag skulle vara funktionär samma dag som jag tävlade. Jag är där för att tävla och ska hålla fokus på det inte springa omkring och göra en massa annat.
Är inte heller intresserad av att skita ner mina tävlingskläder eller springa och bta om en massa för att det ska göras saker.
Ska min häst stå i transporten hur många timmar som helst för att klubben inte kan få ihop tillräckligt med funktionärer för att driva tävlingen?
Då hade jag bytt klubb eller struntat i att tävla på hemmaplan.

Ärligt talat med det systemet som du beskrier hade jag inte varit medlem. Jag vill inte leda tävlingar och greja.
Nu kanske det låter som om jag inte är intresserad av att hjälpa till men hitentills har jag ställt upp på de samtliga tävlingar min kubb har arrangerat i år.
Mycket för att man får ett varmt välkomnande när man är frivillig, det är roligt och man som belöning får sina poäng. Jag tänkte plocka ut både ländtäcke, klubbjacka och schabrak till hösten när jag ska ut och tävla min egna häst.

Och då kommer jag rida "hemma"-tävlingar utan att hjälpa till. Har min häst varit duktig och tävlat ska hon inte behöva stå en timme längrre än hon behöver i transporten. Den dagen får de ha någon annan som funktionär
 
Sv: poängsystem på ridskola

På våran klubb ställer "alla" medlemmar upp när vi har städdagar och det brukar avslutas med lite korv och hamburger grillning.

För att samla ihop extra pengar annordnas det lite klubbfester och pubkvällar där inträde kosar 100kr så bjuds man på enklare mat.

I caféterian finns det personal, oftast "mammor" som står där på vardagkvällarna och på tävlingarna finns det en kalender där man får skriva upp sig.

Under klubbtävlingarna så är de som tävlar också funktionärer, och så är det, vill man tävla får man ställa upp som funktionär. För det mesta är det bara ridskolans elver men även de privatryttare som kan (är ju inte så att man ska bli tvungen att låta hästen stå i transport flera timmar för man måste vara funktionär)
Så har det alltid varit och det har alltid fungerat, det har inte vart någon som smutsat ner sina tävlingskläder, låtit sin häst stå i transport under flera timmar eller missat sin framridning.

På större lokala och regionala tävlingar är det först och främst de som går i specialgrupperna för hoppning och dressyr på ponny och stor häst som är funktionärer, de får ställa upp i 1-2 klasser för de får låna ridskolans hästar och åka ut och tävla.
Sen finns det alltid frivillig personal som fyller ut.
På lokala och regionala tävlingar bjuds man på mat. Står man under en klass får man toast och dricka, står man under flera/längre klasser så bjuds man på dagens lunch och dricka.
 
Sv: poängsystem på ridskola

pmm skrev:
På våran klubb ställer "alla" medlemmar upp när vi har städdagar och det brukar avslutas med lite korv och hamburger grillning.

För att samla ihop extra pengar annordnas det lite klubbfester och pubkvällar där inträde kosar 100kr så bjuds man på enklare mat.

I caféterian finns det personal, oftast "mammor" som står där på vardagkvällarna och på tävlingarna finns det en kalender där man får skriva upp sig.

Under klubbtävlingarna så är de som tävlar också funktionärer, och så är det, vill man tävla får man ställa upp som funktionär. För det mesta är det bara ridskolans elver men även de privatryttare som kan (är ju inte så att man ska bli tvungen att låta hästen stå i transport flera timmar för man måste vara funktionär)
Så har det alltid varit och det har alltid fungerat, det har inte vart någon som smutsat ner sina tävlingskläder, låtit sin häst stå i transport under flera timmar eller missat sin framridning.

På större lokala och regionala tävlingar är det först och främst de som går i specialgrupperna för hoppning och dressyr på ponny och stor häst som är funktionärer, de får ställa upp i 1-2 klasser för de får låna ridskolans hästar och åka ut och tävla.
Sen finns det alltid frivillig personal som fyller ut.
På lokala och regionala tävlingar bjuds man på mat. Står man under en klass får man toast och dricka, står man under flera/längre klasser så bjuds man på dagens lunch och dricka.
jo men det är inte hur det fungerar på din ridskola som jag undrar över..

"jo men hur ska dom som inte tävlar kunna få in en fot och få chansen att t.ex rida igång en häst efter betet (alla tävlas ju inte)..

men är det bara dom som tävlar skolhäst för klubben som ska hjälpa till för att få tävla skolhäst och få de goda förmånerna.. HUR ska man locka alla icketävlande funktionärer?
och när dom står där efter betet och de som tävlar får enlugt dem "stressa" för att dom har 2-3 skolhästar att sätta igång! det finns andra som mer än gärna sätter igång en häst efter betet.. dock behöver man kunna dela ut dessa hästar till rätt idéella medverkande..

förstår du mig?"
 
Sv: poängsystem på ridskola

Förstår ingenting av ditt inlägg.

När våra hästar ska sättas igång efter betet så har ridskolan en aktivitet som heter groom kurs/hyrning, mycket poppis!

Man anmäler sig som man gör till ett ridläger och betalar in kostnaden. Under första veckan rider man 1ggr/dagen och har 1 pass teori. Det finns varje dag en instruktör i stalelt som ser till att hästarna sätts igång rätt.
Under vecka 2 så rids hästarna 2 ggr om dagen, det hålls en hoppträning och kursen/hyrningen avslutas med en hopptävling.

Jag tycker poängsystem är helt fel, alla ska ha lika rätt till att rida osv.
 
Sv: poängsystem på ridskola

och vad ger men dem som ställer upp frivilligt i ur och skur då?
tack och klapp på axeln?

varför jag citerade in det där var för att du babblade på om din ridskola och inte kom med något svar om MIN frågeställning, vilket faktiskt är det enda jag är intresserad av i denna tråd ;)
 
Sv: poängsystem på ridskola

Jag skrev precis hur det fungerade. De får inga gratis lektioner eller poäng för att sen köpa t.x en klubbtröjja.

På tävlingar skrev jag att på större tävlingar är de de som går i specialgrupperna som är funktionärer för de får låna ridskolans hästar och åka ut och tävla, sen fylls det ut med frivilliga. Som tack för hjälpen får man mat.
Sen tar alla ridskoleelver det som självklart att vara funktionär när de själva tävlar.

Detta har fungerat så länge jag kan minnas, och jag tävlade första gången 96.

De har aldrig vart problem med att det fattas folk eller att man på städdagarna bara står personal, styrelse och ungdomssektion. Medlemmarna har alltid ställt upp och kräver ingen "lön" för att dra eltråd, plantera blommor eller sopa undan grus från vintern.

Hästarna går så pass mycket lektioner att det finns ingen möjlighet att erbjuda "fri ridning".

Totalt finns det ca 750 medlemmar i klubben men har ingen koll på hur många av dessa som är aktiva ridskoleryttare.

Kollade du på lilla sportspegeln och "lilla stallet" så är det den ridskolan som jag pratar om och som fungerar utan att behöva ge "lön" eller "belöning" till sina medlemmar.

Jag var aktiv ponnyryttare och tävlade massor + var aktiv i ungdomssektionen under många år. Och ställde alltid upp gratis för ridskolan för det tycker jag är självklart.
 
Sv: poängsystem på ridskola

men så fungerar det inte och kommer aldrig att fungera där jag rider.. ;)

därför är jag inte intresserad av sådana lösningar iytan är intresserad av detta med poäng (se rubrik)..

om det är dömt tillatt vara svart verksamhet och aldrig kan visas vitt.. eller om man kan lägga in "idéellt arbets belöning" ex..

men det enda du säger är att en grej fungerar på din ridskola även fast jag gång på gång säger att det inte fungerar här..
 
Sv: poängsystem på ridskola

Då tycker jag det är tråkig attityd på din ridskola som inte vill ställa upp frivilligt för att ridskolan ska vara fin, gå runt och ha välmående hästar och personal.

Varför ska man behöva locka med gratis saker för att man ska måla lite hinder eller laga sommarhagarna?

Hur har ni gjort under alla tidigare år?
 
Sv: poängsystem på ridskola

hur det har blivit gjort? jo 2-3 tjejer har fått ägna 2-3 veckor åt att måla hindermaterial inför en tävling.. och det är enbart dom som tävlar som måste göra saker..

och när man tävlar ridskolehäst så ingår det hel dags stalltjänst (från 7 till 22) per månad, alltid vara funktionär, alltid hjälpa till, jämt jämt jämt.. bara för att få tävla 6-7 ggr på ett år.. behöver jag säga att folk drar sig för att tävla skolhäst?

så, hur lockar man fler frivilliga?
 
Sv: poängsystem på ridskola

jag är en av dom som stod till halv 2 natten innna förra årets stora meeting. vi var 3 tjejer som målade en hel hinderpark. de som vissa andra hjälpte till med fick vi måla om för dom hade inte tejpat + bara målat halva bommar så färgen under med annan nyans syntes *suck*

har aldrig vare med om maken till lata stallungar på den här ridskolan. en 8 åring kan säga emot en med ett:
De vill ja inte men jag gör de om jag får rida.

tilläggas ska att jag INTE tävlar inte är medlem men hjälpte till på gamla klubben för de va synd om tjejerna som skulle måla. ingan hade körkort så dom skulle cykla hem 1 mil mitt inatten.
hur 17 motiverar man folk att jobba ideellt? eller hur de stavas blev nog mest svammel de häöra
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 833
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp