point to point borde passa fältävlansälskare

A

_Alexandra_

Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det startar en dissution och att fler blir fler som blir intresserade

Frågor och svar om Point to Point och Team-Chase: taget från hemsidan

Vad är point to point? - Ursprunget till point-to-point kommer från England. När rävjaktsäsongen var avslutad ville man pröva sina hästar i kapplöpningar under samma förhållanden som jakten dvs över hinder. Under hela våren rids point-to-point varje helg på många platser i England och Irland. Idag används standardiserade häckar där den fasta delen är 55-60 cm hög och med riset är hindren 130 cm höga. Point-to-point fungerar som en viktig inskolning för hinderhästar.

Vad är team chase? - Team chase är en lagkapptävling – lag om två eller tre ekipage rider tillsammans en naturbana med olika typer av hinder på kortast tid. Denna sport används som skolning av ”gröna” hästar. I Sverige har denna sport utvecklats till att vissa hinder skall hoppas samtidigt. Vår mest kända tävling rids Falsterbo.

Varför rida point to point och team chase? – Det är häftigt med fart och hoppa! Och roligt för både häst och ryttare. Hästen får uttrycka sitt naturliga flockbeteende vilket inte sker i andra ridsporter. Hopptekniken är helt annorlunda och hästen bestämmer mer själv – det är som att flyga! De 130 cm höga hindren känns faktiskt ganska små när det går fort!

Vilka får deltaga?

Hästar: - Det finns tävlingar för alla hästar. De engelska fullbloden tävlar oftast för sej medan hästar av andra raser tävlar mot varandra. Det verkar finnas intresse från arabhästfolk att få tävla i en egen klass. Detta kommer bli möjligt i år då loppen för övriga raser kan delas så att arabhästarna tävlar för sej. Hästar som startar i ”riktig” galopp får deltaga eftersom det finns så få starttillfällen för hinderhästar.

Ryttare: Det ställs vissa krav på ryttarna och dessa ska vara godkända. Detta brukar inte vara nåt större problem om man kommer och tränar och visar upp sej. Även andra ryttarmeriter räknas – bedömning görs från fall till fall.

Är det inte farligt att rida fort och hoppa? - Säkerheten sätts främst: Hindren ska vara inbjudande och hoppvänliga. Ekipagen behöver vara väl förberedda. Genom att deltaga i kurser och träningar så vet man när man är färdig att börja tävla. Helst ska en oerfaren ryttare rida en mer erfaren häst. När man tävlar så måste man rida med hänsyn till de andra deltagarna – att ej ta spår från annat ekipage är a och o. Banorna skall ha bra underlag och bra utformning av banan.

Vad krävs av hästen? - Förberedelserna är mycket viktiga. Man kan inte damma av hästen 14 dagar före tävlingen och tro att det ska gå bra (vilket nog inträffar en och annan gång vid lättare hopp- eller dressyrtävlingar). Road work och uppbyggnadsträning som för fälttävlanshästen är lämpligt och två månaders galoppträning behövs. Ju bättre jobb man lagt på detta, desto mindre är chansen att hästen kommer till skada. Galoppträningen läggs upp så att man gör längre långsamma jobb i början och snabbjobb i slutet av perioden. Galopparbete görs var 4 dag varvat med lugna canters de andra dagarna. När hästen väl är startklar så krävs bara träning för att underhålla kondisen. Kontroll av kotor och senor (på böjt ben!) görs varje dag så att man minskar på arbetet vid misstanke på skada.
 
Sv: point to point borde passa fältävlansälskare

Det där lät spännande (team chase), det är superkul att hoppa bredvid varandra :D
Finns det mer sånt i Sverige än Falsterbo, eller handlade det bara om England/Irland?

Det andra däremot skulle jag nog aldrig få för mig om att göra. :p
 
Sv: point to point borde passa fältävlansälskare

Det där lät spännande (team chase), det är superkul att hoppa bredvid varandra :D
Finns det mer sånt i Sverige än Falsterbo, eller handlade det bara om England/Irland?

Det andra däremot skulle jag nog aldrig få för mig om att göra. :p

ja teamchesing finns ju på falsterbo där kan man va med med ett lag mer vet jag inte just om det. jag rider itne själv de men point to point e jätte skoj . vilken del av landet bor du?
 
Sv: point to point borde passa fältävlansälskare

Men är int det på ganska hög nivå då?
Jag tänker mej ju mest småhinder :angel:

Jag bor i småland.
 
Sv: point to point borde passa fältävlansälskare

Vart hittar man proppar till dessa aktiviteter?? Kommer inte kunna starta i år men det kan ju vara bra att hålla utkik till nästa år.
 
Sv: point to point borde passa fältävlansälskare

Under hela våren rids point-to-point varje helg på många platser i England och Irland. Idag används standardiserade häckar där den fasta delen är 55-60 cm hög och med riset är hindren 130 cm höga. Point-to-point fungerar som en viktig inskolning för hinderhästar.
Ett point-to-point hinder är lika stort som ett steeplechase hinder.
friarshaugh2new.jpg


holc%2006%20%5B4%5D%20red.JPG


Det är ingenting man gör om man inte vet vad man sysslar med. Hindrena är långa och höga och man kommer i en så hög fart som möjligt.
Det är till för att skola unghästar inför den riktiga galoppen, så man PTP:ar 3- och 4-åriga hoppgaloppörer. Men även äldre galoppörer som inte är tillräckligt duktiga för den riktiga galoppen går PTP.
 
Sv: point to point borde passa fältävlansälskare

Det är dock lite skillnad på point to point i sverige och england/irland.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 471
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp